Автор: Amigo
Дата: 09-02-08 00:18
От началото на годината тежките нападения над железопътни композиции са 11
На 29 януари тази година нощният влак от Бургас за София сънено пъпли по вакарелската височина. Вагоните, както винаги, са пълни, а пътниците безгрижно спят.
Изведнъж влакът спира рязко, чува са пронизителният писък на спирачките, а от багажните решетки хаотично лети багаж.
София е още далече, но машинистът спира аварийно на ширналата се пред него линия лежат в безпорядък тонове желязо. Няколко секунди невнимание и пътническата композиция е щяла да дерайлира, твърдят експертите от БДЖ.
Жертвите при подобни катастрофи са многобройни, а причината за аварийното спиране е нападението на една от многото цигански банди, специализирали се във влакови грабежи у нас. Броени минути преди този инцидент, влаковите обирджии успешно са атакували товарна композиция с метални отпадъци.
Мургавите нападатели организирано се мятат върху бавно движещия се тежко натоварен влак и започват да изхвърлят скрап.
Преди да успеят да приберат напълно плячката обаче, се задава и композицията от Бургас, пълна с нищо неподозиращи пътници.
“Тонове отпадъчно желязо са били разпръснати в района, включително върху железопътните линии.
Това е изключително опасно,
защото може да причини дерайлиране на преминаващ влак”, съобщават от централното управление на БДЖ.
Подобни нападения са почти ежедневие. Близо век и половина след смъртта на прочутия американски влаков обирджия Джеси Джеймс, ромски банди у нас изхранват цели семейства с неговия занаят.
Преди три години заради тях ускореният бърз влак “Чайка” (Бургас София) едва не катастрофира на гара “Искър” с 350-те си пасажери. На линията беше паднало парче желязо с тегло 70 кг, изхвърлено от нападатели. Благодарение на бързата реакция на машиниста инцидентът се размина “само” с уплаха за пътниците и щети по железопътната линия и локомотива за около 20 хиляди лева .
“За изминалата 2007 г. принудително са спрени с цел грабеж 34 товарни композиции каза пред “Монитор” началникът на “Транспортна полиция” комисар Васил Костадинов. Концентрацията на тези престъпления е преди всичко в района на София, където има 25 такива случая.”
Според официалните данни на БДЖ, предоставени на “Монитор”, през 2007 г. са регистрирани 48 случая на нападения на “подвижен състав” (влакове -б.а.) с цел кражба на товар или на елементи от вагоните.
Освен “подвижен състав”, се крадат и елементи от железопътната инфраструктура. Тези кражби подлагат на голям риск всички пътници в българските влакове. Опасното при тях е създадената предпоставка за произшествия с непредвидими последствия, предупреждават железничарите.
Как се обира влак
Обирджиите използват най-разнообразни тактики, за да спрат товарните влакове и да грабят на воля. Най-честата им плячка са метални отпадъци, които предават за вторични суровини, но често има и “бонуси” като бяла техника.
Най-използваната тактика е “барикадата”. Върху железопътната линия се поставят бетонни блокчета, автомобилни гуми, дървени трупи, кофи за боклук и дори изтърбушени перални. Машинистът спира, за да избегне катастрофа, след което таящите се в мрака роми, снаряжени с гумени ботуши и противотокови ръкавици, превземат вагоните “на абордаж”.
“Тези хора крадат скрап от горната част на вагоните, на минимално разстояние от електрическите жици, по които тече високоволтов ток. Електричеството е толкова мощно, че се образува опасна волтова дъга. Често тази волтова дъга убива хора работници или любопитни деца, но няма нито един регистриран случай на убит влаков крадец”, дивят се транспортни полицаи с дългогодишна практика.
За да се избегнат този род кражби, вагоните, превозващи скрап, преди няколко години бяха “опаковани” с метални мрежи. Оказва се обаче, че те не са никаква пречка за влаковите разбойници по-нахалните от тях дори използвали заграждението като “пазарска мрежа”, в която отмъкват плячката.
За да се избегнат зачестилите барикади по железопътните линии, патрули на “Транспортна полиция” започват да обикалят рисковите райони. Отделно БДЖ наема частни охранителни фирми.
Нападателите обаче са
много изобретателни
“Преди около две години близо до гара “Подуене” видях двама-трима роми, които отчаяно бутаха стар “Запорожец”, закъсал върху линията разказва машинист от Мездра. Беше посред бял ден! Когато намалих, за да избегна удар с колата, от храстите излязоха около 40-50 души, сред които и много жени и деца. Децата замеряха машината с камъни, за да не мога да изляза, мъжете хвърляха метала от вагоните, а жените го товареха в автомобили и каруци. Работеха като добре смазан механизъм и дори уж закъсалият “Запорожец” бе натоварен със скрап.”
Проблемът става толкова сериозен, че някои машинисти дори отказват да пътуват по рисковите маршрути. Най-опасните участъци са около гарите “Искър” и “Подуене” в София и гарите “Разпределителна” и “Разменна” край Перник.
“За януари 2008 г. сме регистрирали 9 нападения над товарни композиции. За тях са задържани 7 лица и са образувани две досъдебни полицейски производства. На тези лица ще им се повдигне обвинение и ще им се търси наказателна отговорност”, каза шефът на “Транспортна полиция” комисар Васил Костадинов.
Според сводката на БДЖ, от началото на 2008 г. е имало 11 нападения с цел грабеж над товарни композиции в страната.
Ниво за напреднали
По-отраканите професионални обирджии на товарни влакове обаче не спират композициите с предмети. Така отпада вероятността блокадата им да бъде забелязана предварително от служители на БДЖ или от транспортни полицаи. Те са се специализирали в кражбата на т.нар. “калодки”, чугунени блокчета, които тежат около 10 кг и са изключително важна част от спирачната система на влака. Престъплението им е още по-опасно, защото могат да оставят без спирачки многотонната машина и да предизвикат ужасяващи катастрофи. Дори липсата на една калодка, която изпълнява функциите на накладките при автомобилите, може да доведе до катастрофа. А най-фрапантното е, че уж неуките ромски бандити сръчно свалят калодките в движение.
“Тези крадци са невероятно нагли и сръчни. Имат добри познания за техническите характеристики на влака признава транспортен полицай. Те обезвъздушават спирачните системи и сами спират влака, без да правят блокади на железопътната линия. Режат въздухопроводите, през които минава налягането за спирачките. При това го правят така умело, че влакът не спира рязко, а постепенно и плавно, сякаш професионален машинист наближава някоя гара.”
След като влакът спре принудително, злосторниците се качват върху вагоните и започват да изхвърлят натоварения метален скрап или да свалят метални елементи от самите вагони.
Нападенията обикновено стават близо до големите градове, но в райони, където липсват традиционните асфалтови пътища. Именно това затруднява служителите на “Транспортна полиция”. Докато те пристигнат на местопрестъплението, много често обирджиите вече са се измушили през лабиринта от черни пътища.
Цели цигански фамилии се препитават с този бизнес, признават ромите “на ухо”. Баш тарторите отдавна не си цапали ръцете с ръждата от вагоните, а само “координират” грабежите. Аверите на влаковите бандити пък изкупуват краденото желязо в пунктовете си за вторични суровини. И сигурно всички са доволни, защото според “Транспортна полиция” през 2007 г. не е арестуван нито един нападател. Нито един.
Камъните падат
БДЖ има сериозни проблеми и с пътническите си композиции. Ежедневно вагоните се обстрелват с камъни по чисто хулигански подбуди от нагли хлапетии. Само за януари тази година са установени 18 такива случая. Обстрелът с камъни е много опасен, защото влаковете най-често се атакуват "залпово". Преди няколко години младо момиче дори бе убито от камък, който влетял през отворения прозорец на купето.
«В 6 от случаите през януари са установени извършителите, които са общо 16 лица. Заловените са от един 9-годишен «юнак» до 17-годишни младежи. Образували сме 9 досъдебни производства, като лично аз смятам, че тези случаи изобщо не бива да бъдат подценявани», твърди комисар Васил Костадинов.
За 2007 г. има 266 атаки с камъни по пътнически влакове, като са счупени 275 стъкла. Леко ранени са 11 пътници, а заловените хулигани са 150.
Ромската китайска стена
Рисковите райони за влакови набези в София са населените компактно с цигани квартали "Христо Ботев" и "Факултета". В тях нападателите са улеснени и заради факта, че композициите минават буквално на броени метри от къщите. Именно там са регистрирани и най-честите ромски нападения. Заради многобройните атаки през есента на миналата година ръководството на БДЖ направи проект за изграждане на защитна бетонна стена край железопътната линия в столичния квартал "Факултета".
Ромите веднага ревнаха, че са жертва на дискриминация и обвиниха държавата, че иска да ги скрие зад нова "Берлинска стена". Всъщност замисълът бе зидът да се превърне в "Китайска стена" срещу циганските влакови набези. И до днес обаче такова съоръжение няма, научи "Монитор".
"Надявам се, че все пак стената ще бъде изградена. Трябва се обясни на ромите, че тя е за тяхно добро, защото линията непрекъснато се пресича от деца, възрастни и домашни животни", каза началникът на "Транспортна полиция" комисар Васил Костадинов.
|
|