SIGMA 12-24mm f4.5-5.6EX DG ASPH HSM

 

 

   Основни характеристики:

 - Конструкция - 16 оптични елемента( 4 нискодисперсионни, 3 асферични) в 12 групи

 

 

 

 

- Фокусни разстояния 12-24мм, промяна с въртяща се гривна

 - Зрителен ъгъл за 24x36mm  - от 122 до 84 градуса

 - Ламели на диафрагмата - 9

 - Стойности на блендата : Максимално отворена - при 12мм - f4.5, при 24мм - f.5.6. Максимално затворена - f22

 - Минимална дистанция за фокусиране 28см

 - Коефициент на увеличение в режим Macro - 1:7

 - Филтри - желатинов тип

 - Максимален диаметър : 87мм

 - Дължина : 102.5мм

 - Тегло : 600г

 - Ориентировъчна цена в България - 1300лв с ДДС

 - Произвежда се с байонет за : Canon, Nikon, Sigma, Pentax, Sony, 

 MTF ( от официалния сайт на Sigma : www.sigma-photo.com) :

 Варио обективът Sigma 12-24 е много добър избор за всички любители на широкия ъгъл в съчетание с безшумна работа и високо качество на изработката.  Обективът е разработен за формат на кадъра 24х36мм и това го прави едно от уникалните предложения в този ценови клас. В същото време сигнатурата DG подсказва, че този обектив е оптимизиран за работа и с дигитални камери.  Действително повечето производители на оптика имат в гамата си обективи с фокусни разстояния в този диапазон(10-20, 12-24), но те са създадени за APS-C формат на кадъра и реално не могат да бъдат използвани с филмови камери или с DSLR, които имат размер на кадъра 24х36мм. Притежателите на Sigma 12-24 EX DG HSM  могат да го използват с успех както на популярните DSLR камери с по-малък размер на сензора, така и на евтино филмово тяло. Това е  възможност да бъде използван  пълният зрителен ъгъл, който им дава комбинацията от обектив с фокусно разстояние 12мм и размер на носителя 24х36мм, а именно 122 градуса. За сравнение, подобен зрителен ъгъл при Nikon D200/D80/D50 , Pentax K10D, K100D , Sony A100 и т.н. ще осигури обектив с фокусно разстояние 8мм, а за системата 4/3 на Olympus ще бъде нужен обектив с фокусно разстояние 6мм. Непосилна задача, що се отнася до коригирани обективи( обективите тип рибешко око са друг случай).

Обективът е оборудван с безшумен HSM мотор (само за Sigma, Nikon и Canon). Четирите нискодисперсионни оптични елемента (SLD) свеждат до минимум хроматичните аберации, които са често явление в краищата на кадъра, особено при свърх широкоъгълни обективи от подобен вид. Трите асферични оптични елемента и прецизно разположената диафрагма пък осигуряват изключително добра корекция против сферични аберации и дисторсия, така че  обективът се характеризира с много ниски нива на геометрични изкривявания, нещо твърде важно при архитектурна и пейзажна фотография.

Не е за пренебрегване и наградата EISA 2004-2005г , която е международно признание за конструкторите на този обектив.

Използвах Sigma 12-24 с двe DSLR камери Nikon - D100 и D40. Личните ми впечатления са, че това е един солиден, бърз и точен обектив, с превъзходно цветопредаване, контраст и много добра рязкост по цялото поле на кадъра. Геометричните изкривявания при пейзажни снимки и архитектура са много малки, както ще се убедите и от примерите по-долу. Бързият и безшумен АФ е предимство, когато обективът се използва за репортажна фотография, а репортажните снимки от много близки разстояния ни дават възможност да разкажем за събитието от "първо лице" като непосредствен участник в него.

Като недостатък мога да изтъкна относително големият размер и тегло на обектива, както и невъзможността да бъдат използвани обикновени филтри поради силно изпъкналата челна леща. Не бих казал, че хроматичните аберации са проблем при този обектив, но не мога да отрека, че те отсъстват изцяло, особено  при максимално отворени бленди. Бих предпочел и малко по-добра максимална светлосила, примерно постоянна - f4 ,каквато се среща при конкурентния 12-24/f4 на Tokina,  но си давам сметка, че това едва ли е възможно, при условие, че за разлика от Tokina 12-24,  Sigma 12-24 е конструиран да покрива кадър с размер 24х36мм.

Примерите, които ще ви покажа по-долу са демонстрация на възможностите на обектива в реални снимачни условия.

Долните два примера дават представа за геометрични изкривявания при пейзажна фотография. Обърнете внимание на хоризонта при двете снимки. Той е достатъчно прав, дори и когато  е разположен близо до края на кадъра(втората снимка), където изкриваванията и дисторсията би трабвало да са най-големи. 

При 12мм вертикалните линии са вертикални, дори и в края на кадъра. Обърнете внимание на блока в лявата част на снимката:

От следващата снимка можете да придобиете представа за геометричните изкривявания на обектива при заснемане на обекти в една плоскост от близко разстояние. Вижте рамките на двата прозореца в левия и десния край. Кликнете върху снимката, за да я отворите в пълен размер:

  От долните примери може да придобиете представа за рязкостта на обектива при  фокусно разстояние 12мм и 24мм при различни  бленди, отсечките са 100% (Снимките са направени с Nikon D40 , JPEG fine) :

 24мм F5.6 и F8 

 

  Ето и малко снимки с обектива при различни реални условия и сюжети (имат EXIF) :

 

Предимства и недостатъци на Sigma 12-24 EX DG.

Предимства :

 + Единственият обектив 12-24 в този ценови диапазон, даващ възможност за работа с формат на кадъра 24х36мм

 + Солидна изработка

 + Много ниско ниво на геомeтрични изкривявания

 + Добра рязкост по цялото поле на кадъра

 + Оптимизиран за работа (DG) с цифрови камери

 + Бърз и безшумен AF (за моделите камери поддържащи HSM)

 + 4ED елемента, осигуряващи ниски нива на хроматични аберации

Недостатъци :

 - Сравнително по-голямо тегло от конкурентите (но трябва да се има предвид, че моделите на другите марки в диапазона 10-20мм не са съвместими с формат на кадъра 24х36мм)

 - Видимо винетиране в краищата на кадъра при 12мм

 - Трудно поставяне на филтри

 

Като заключение мога да обобщя, че обективът Sigma 12-24 е предназначен за хора, които биха го ползвали както на дигитални камери с формат на кадъра APS-C, така и на филмови или цифрови камери с формат 24х36мм. Това е основното му предимство. Ако сте убеден, че никога няма да снимате с филмова камера или няма да си купите дигитален апарат с 24х36мм сензор, то по-добре се насочете към по-лекия, компактен и евтин Sigma 10-20, който е оптимизиран изцяло за по-малкия размер на сензора и в някои отношения( рязкост, удобство при работа) може би ще се справи по-добре.. Човек обаче никога не знае какво ще му се прииска утре :)

Sigma 12-24 EX DG може да купите в България  от магазин FOTOLAN