Раздел 8. Panasonic DMC FZ 50

                                                                                                                                          доц. П. Абаджиев, Б.Бонев

12х оптично варио със светосила 2.8-3.7. Обективът Leica е изцяло скрит в корпуса на апарата, което осигурява допълнителна защита от прах, влага и механични въздействия.

MEGA OIS – оптичният стабилизатор, разработка на Panasonic гарантира по- резки снимки, дори и при много ниски скорости на затвора.

Venus Engine III– новият процесор на Panasonic осигурява  бързина при фокусиране и снимане, чудесно цветопредаване и ниски нива на шум. Значително е подобрено и измерването на светлината в сравнение с предишния модел.

Ръчният фокус с гривна на обектива и превключвател за бърза донастройка с AF, позволява прецизно фокусиране при сложни светлинни условия, контрастни сцени и ситуации с близки един до друг обекти.

Ръчното варио осигурява точен и бърз контрол при зумиране, без характерният инерционен момент, внасян от електромотори.


Основни характериситки:

10.0 ефективни мегапиксела (3648х2736)
обектив Leica DC Vario Elmarit
12 х оптично варио при светосила 2.8-3.7 (7.4-88.8 mm equiv. 35-420 mm)

21 х оптично варио при резолюция 3 мп
MEGA OIS – оптичен стабилизатор
5 см супер макро
чувствителност  100, 200, 400,800,1600 ISO(3200ISO  с понижена резолщюция) и auto
автоматичен и ръчен баланс на бялото
автоматичен и ръчен фокус (с гривна на обектива) и опция бърз АФ
автоматични и ръчни настройки на скорост и бленда
компенсация на експозицията
хистограма в реално време
скорост на затвора от 60 сек до 1/2000 сек.
формати на запис JPEG, RAW
видео 640х480 30 кад/сек. със звук
непрекъсната серийна снимка с 2.2 кад/сек. до запълване на картата или 3 кад/сек. до 7 кадъра в серии с 2 сек. пауза между сериите
2.0 инча изцяло въртящ се  TFT-LCD
възможност за редакция на снимките във фотоапарата
литиево-йонна батерия в комплекта
размери 141х86х138
тегло 740 грама с батерията

 

DMC-FZ50 е пряк наследник на добилия голяма популярност флагман в гамата от цифрови фотоапарати на Panasonic DMC-FZ30, на когото преди 1 година посветихме кратко ревю. DMC-FZ30 беше доста противоречив модел от гледна точка на отзивите от многобройните му потребители. От една страна фотолюбителите се възхищаваха от невероятната резолюция, осигурена от 12 кратния блестящ обектив Leica, от точния и прецизен АФ, от бързият механичен контрол на вариообектива, възможността за използване на RAW формат, външни светкавици и т.н. От друга страна се чуха доста упреци към производителите от Панасоник, че дори и при ниски чувствителности в изображението се наблюдава електронен шум, нещо което едва ли притеснява хората обичащи да обработват снимките си в последствие, но определено е проблем за голяма част от потребителите.

В настоящото ревю, с много примери и снимки, ще се опитаме да си изясним доколко новият модел е превъзмогнал недостатъците на предшественика си и доколко е крачка напред в сравнение с него.

* Дизайн и ергономия

С размери 141x86x142 mm и тегло 734 g , DMC-FZ50 в никакъв случай не може  да бъде определен като компактен апарат. Външно почти няма разлики с предшественика си  DMC-FZ30. Видът му наподобява и на солиден класически огледално-рефлексен фотоапарат, като някои разлики са видими - примерно  въртящия се на 180о дисплей. За разлика от FZ30 отвън на тялото му е изведен нов функционален бутон, чрез който лесно, безпроблемно и бързо могат да се настройват основните параметри при снимането – режимът на автофокусиране, начинът на измерване на експонацията, балансът на бяло, чувствителността, разделителната способност и типа на файла. Друга положителна промяна е добавянето на режим Custom на въртящия се селектор. В този режим могат да се запаметяват до три потребителски настройки, които при нужда се задават лесно и бързо. Апаратът лежи добре в ръката, а при увеличаване на фокусното разстояние не изменя дължината на обектива си. Дизайнът му е класически, а  ергономията  на високо, съвременно ниво.

* Матрица

Тя е с 10,1 ефективни Мпиксела с големина 1/1,8 инча, производство на Panasonic. В сравнение с DMC-FZ30 двата мегапиксела в повече едва ли ще доведат до някакви драматични разлики, но е логично, че 10,1 Мпиксела ще осигурят по-висока разделителна способност. Повишаването на броя пиксели в матрица със същата площ естествено ще има влияние върху шума, но какво точно е то ще видим по-нататък. Точната разделителна способност е 3648x2736 пиксела, а съотношението на страните на кадъра е 4:3, 3:2 и 16:9. Любопитно - ако се снима на 8 Мпиксела, се използва само средната част от матрицата и Zoom обективът става 13,4-кратен. При 5 Мпиксела той се превръща в 17,1-кратен, а при 3 Мпиксела – 21,4-кратен.

Възниква въпросът защо в DMC-FZ50 не е вложена по-голяма матрица. Разбира се това е напълно възможно, но би довело до непоносимо увеличаване на размера и теглото на 12-кратния обектив. Представете си как би изглеждал 35-420 mm обектив с подобна светлосила за APS матрица...

  * Процесор

За DMC-FZ50 конструкторите използват новия, по-мощен процесор Venus Engine III. Благодарение на него фотоапаратът има по-добро цветопредаване, по-прецизно измерване на светлината, високи чувствителности до 1600 ISO, ефективно шумопотискане, както и принципно нов интелигентен режим за изменение на чувствителността в зависимост от движението на снимания обект. Закъснението от натискането на бутона за експониране (без фокусирането!) е 0,009 s, следващата снимка може да се направи след 0,8 s. Това заедно с бързото включване (0,7 s) несъмнено прави DMC-FZ50 един от най-бързите компактни цифрови фотоапарати, особено подходящ за репортажно снимане.

 *Обектив

Обективът е същият като на DMC-FZ30  Leica Vario-Elmarit с резба за филтри 55 mm. Висококачествената оптика на немския производител  е една от причините за успеха на всеки представител от “фамилията” FZ. 12-кратен оптичен Zoom 2,8-3,7/35-420 mm (аналогично на 35 mm  класическа филмова фотография), построен от 14 елемента, разположени в 10 групи, 3 асферични и 1 ED леща. В нашите примери по-долу може да видите снимки с на-късото и най-дългото фокусно разстояние и да “почувствате” невероятните възможности на такъв многократен Zoom обектив. Мисля, че популярноста на апаратите на Panasonic до голяма степен се дължи и на технологичното обединяване с фирма Leica.

Това е 100% отсечка от снимка, направена от плажа Атлиман в Китен . На снимката се вижда плажа на гр. Приморско. Плувецът на преден план е приятел, който беше решил да плува от Китен до Приморско. Използвахме FZ50 като дигитален бинокъл, за да го наблюдаваме. Едва ли има по-добър атестат за качествата на невероятния обектив Leica.

 

* Стабилизация на изображението

 Стабилизаторът на FZ50 е отново подобрен вариант на познатия OIS с три режима – изключен, постоянно включен и включен в момента на снимането. Към него обаче е прибавена интелигентната система за контрол на чувствителностите на камерата. Тя разпознава движението на обекта при необходимост повишава чувствителността с цел получаване на остро, неразмазано изображение. Според мен това е една фунция, важна за неособено подготвения любител. Разбира се, в определени случаи автоматичният избор на много висока чувствителност би влошил донякъде качеството на изображението, видно при големи увеличения. За радост конструкторите са предвидили това и са дали възможност тази функция да се изключва, което препоръчвам да се прави когато се знае, че снимката ще се увеличава до големи размери. До 15х20 cm обаче това не е необходимо. При всички случаи стабилизирането на изображението, без да замества статива, е мощно оръжие в ръцете на фотографа в неговата борба за получаване на висококачествени и по-резки фотографии. 

Ето един пример на снимка по време на представление, заснета от средата на залата с приравнено фокусно разстояние 150мм и скорост 1/13 сек. 

 Подобна рязкост при такава ниска скорост на затвора би била немислима без използването на оптичен стабилизатор или статив.

* Визоьор и дисплей

Особено полезен за практиката е добрият визьор-дисплей с големина 0,44 инча и разделителна способност 230 000 пиксела, незаменим при снимане при особено ярка светлина. Въпреки че, както всички подобни визьори той не дава точна представа за цвета и дълбочината на остротата, е сигурен инструмент за точно композиране на кадъра. Положителен е фактът, че на него може да се види по желание и хистограмата в реално време. На LCD дисплея готовите снимки могат да се разглеждат отлично, защото е възможно да се увеличават до 16х и дават реална информация за качествата на снимката. Както вече споменах, външният дисплей се върти на 180о и е с разделителна спасобност 207 000 пиксела и големина 2 инча. Интересното е, че има една специална функция, наречена Power LCD, която при ярка околна светлина повишава яркоста на дисплея с 40% и прави изображението добре видимо.

* Автофокус и ръчен фокус

Автофокусирането се управлява с малко удобно лостче на тялото на апарата и има три положения – автоматично, макро и ръчно фокусиране. В менюто може да се избере и следящ автофокус. Точките на автофокусиране са достатъчно: фокусиране по 1 точка, свръхбързо фокусиране по 1 точка, фокусиране по 3 точки, свръхбързо фокусиране по 3 точки, 9-точково и спотово фокусиране. За снимане при лоши светлинни условия има помощна лампа. Стандартното фокусиране е от 30 cm до безкрайност, а макрорежимът от 5 cm. Фокусът работи точно и бързо. Бутонът за заключването му е много полезен и повишава бързината на снимане, когато обекта не си променя положението. Що се отнася до ръчното фокусиране, не съм видял в тестваните от мен досега компактни апарати по-добра система за ръчно фокусиране от тази на DMC-FZ50. Фокусът се нагласява подобно на аналоговите апарати с въртене на ринг на обектива, като средната част на кадъра във визьора се увеличава и спомага за по-голяма точност. Възможно е и преместване на увеличената зона. За разлика от другите цифрови компактни апарати ръчният фокус е напълно използваем и работи отлично. В режим на ръчен фокус може да се използва допълнителен бутон "focus" чрез който да се донастрои прецизно фокуса.

В режим HighSpeed автофокусът се справя много добре с бързодвижещи се обекти:

* Снимачни режими

Снимачните режими са  много и са съобразени с нуждите както на по-опитните, така и на начинаещите фотографи.. Погледнете само - опитният има избор между “Програма” (с изменяеми параметри), “Приоритет на блендата”, “Приоритет на скоростта” и “Ръчен режим”. Незнаещият или мързеливият може да избира готови режими в които параметрите на снимане (скорост, баланс на бяло, цветовъзпроизвеждане, острота, контраст и т.н.) са съобразени с характера на сюжета – “Портрет”, “Красива кожа”, “Пейзаж”, “Спорт”, “Нощен портрет”, “Нощна снимка”, снимане с проследяване и дълга експонация на движещ се обект, “Храна”, “Парти”, “Свещ”, “Фойерверки”, “Звезди”, “Деца”, “Сняг” и накрая “Висока чувствителност”.С  DMC-FZ50 могат да се правят видеоклипове до 2 Гбайта с разделителна способност 640х480 пиксела, скорост 30 кадъра/s, придружени със звук. Възможно е и снимане на видео с формат 16:9 и разделителна способност 848х480 пиксела, предназначени за телевизори с това съотношение на страните. Фокусното разстояние на обектива може да се изменя по време на видеозаснемането , а стабилизаторът работи през цялото време! При това положение няма да е пресилено ако кажа, че FZ50 върши изцяло работата и на домашна видеокамера.

От ТУК може да изтеглите видео, заснето по време на балетно представление от средата на залата.

* Баланс на бялото

 Балансъта на бяло е също разнообразен и достатъчен за фотографската практика. Налице е напълно автоматичният режим, режимите “Слънце”, “Облачно”, “Халогенни лампи”, “Светкавица”, “Ръчна настройка”. Допълнително тези режими могат да се донастройват фино чрез интересна координатна система. Автоматичният баланс на бялото на Panasonic FZ50 е един от най-прецизните, които съм виждал изобщо.

* Файлови формати

 Файловите формати, които се записват върху SD, SDHC и MMC  карти памет са на съвременно ниво – истински необходимия за сериозна работа RAW, JPEG с две степени на компресия - стандарт и фина и накрая MOV за видеоклиповете.

* Серийни снимки

Серийните снимки са в рамките на нормалното за апарат от този ценови клас. При най-висока разделителна способност и стандартна компресия на JPEG файла DMC-FZ50 прави 5 снимки с максимална скорост 2 снимки /s, а във фина компресия 3 снимки със същата скорост. Ако се задоволим с по-бавната скорост 1 снимка/s то броят им е неограничен и зависи само от обема на картата върху която се записват. Все пак би било по-добре, ако тяхната скорост и брой при фината компресия бяха по-големи.

* Настройки на картината

Конструкторите на DMC-FZ50 не са забравили да ни улеснят при необходимост за промяна на структурните качества на снимката. Чрез менюто е възможна промяната в три степени на контраста, остротата, наситеноста на цветовете и шумопотискането. Съветваме ви да обърнете внимание на факта, че най-добри резултати се постигат, ако контрастът е настроен на стандартно ниво (std), а остротата, наситеноста на цветовете и шумопотискането са нагласени на ниско ниво (low). Сниманите по този начин сюжети подлежат на по-голяма допълнителна обработка във Photoshop, без загуба на качество. Разбира се като една истински съвременна и добра камера DMC-FZ50 може да изменя и характера на цветовъзпроизвеждането. Няма проблем да се снима в черно-бяло, в сепия, в топли или студени цветове. 

* Работа със светкавици

Често се налага да се снима при изключително тежки светлинни условия. Тогава на помощ идва невинаги желаният помощник – светкавицата. Не винаги желан, защото обикновено дава плоски и необемни изображения. Но въпреки това, понякога тя е единственият ни спасител. Вградената светкавица на DMC-FZ50 осветява равномерно от 0,3-7 m при широкоъгълна настройка на обектива и от 0,3 m до 5,3 при дългофокусната, като са допустими и корекции до +-2 EV през стъпка 0,3 EV. Има и режими за премахване на „червените очи”, напълно автоматично включване, винаги включена, винаги изключена и снимки с дълги експозицци.  Големият бонус при FZ50  е поставянето на гнездо за външна светкавица. За разлика от предишните модели, при FZ50 е предвидена възможността за работа с TTL светкавици на фирмата. Лесно се работи и със студийно осветление, като тук нещата също са подобрени в сравнение с предходните модели. Собствениците на FZ30 знаят, че при работа със студийно осветление дисплеят на камерата се затъмняваше в момента на фокусирането. При новият модел до бленди 5.6 такова затъмнение не се наблюдава.Фактът, че камерата е с централен затвор, позволява да се използват синхронни скорости до около 1/800сек при работа в студио. При скорости над 1/400 се отрязва част от импулса на светкавиците и така се постига намаляване на количеството светлина, попадащо върху матрицата и възможност за работа с по-отворени бленди. Това е изключително важно, като се има предвид, че компактните камери с малка матрица постигат максимална рязкост на изображението при по-отворени бленди. FZ50 се справя много добре в студийни условия. Кликнете върху снимката, за да я отворите в по-голям размер:

* Silkypix Developer Studio

Не искам да пропусна превъзходния конвертор за RAW формата - Silkypix Developer Studio, който производителя е приложил безплатно в комплекта. Silkypix не само че не отстъпва на възможностите на конвертора на Photoshop, но даже го превъзхожда във фините настройки. Възможностите му са просто необятни. Освен стандартните - промяна на експозицията, белия баланс, остротата и наситеността на цветовете, новият конвертор предлага фина настройка на шумоподтискането на няколко нива, така че да получите максимално чиста и в същото време детайлна картина. Лесно се коригират само преекспонираните участъци на изображението, има възможност за работа с криви "curves", може да се направи отсечка още в самия конвертор, да се промени размерът на изображението, да се коригират софтуерно недостатъците на оптиката и дори да се имирират различни видове филми. Най-голямото предимство на конвертора е обаче, възможността да бъде извлечена цялата полезна информация, регистрирана от матицата, голяма част от която обикновено се губи при JPEG конверсията в самия апарат. Оказа се, че не е проблем да получа подробности в светлите места дори и при преекспонирано с 2 бленди RAW изображение. На показания по-долу пример , виждате снимка преекспонирана умишлено с 2 бленди, както и възможностите за възпроизвеждане на детайл в светлите участъци в JPEG и RAW . Обърнете внимание на разработката в преекспонираните участъци на шезлонгите и чадърите .

 Благодарение на RAW формата и мощния RAW конвертор, FZ50 се превръща в много добър фотографски инструмент, когато желаем да направим хубави пейзажни снимки с добро предаване на детайлите, както в тъмнитеа така и в светлите зони на снимката. Снимката от следващият пример е направена при много сложни контрастни условия. Пърият вариант е заснет в JPEG и се вижда ясно липсата на разработка в небето. Вторият вариант пък е експониран по небето и липсва разработка в клоните на дървото. Третият вариант е заснет в RAW и чрез кривите в конвертора е постигната разработка както в небето, така и в клоните.

 RAW конверторът SilkyPix позволява много добри интерполации на картината без характерните артефакти , които се наблюдават при интерполирани изображения. Примерът по-долу демонстрира възможностите за увеличение до 20 мегапискела чрез RAW конвертор. Кликнете на снимките, за да ги отворите в пълен размер. Лявата снимка е в оригинал - 10мп, а дясната е приблизително 20мп. Обърнете внимание също  на доброто предаване на детайлите в тъмните и светлите участъци на изображението:

  Шум и шумоподтискане. Panasonic DMC-FZ50 е снабден с 1/1.8" 10мп CCD. При подобен размер на матрицата и толкова  голяма резолюция, може да се преположи, че нивата на шум ще са значително по-високи от тези при 10мп огледално рефлексни камери с размер на сензора 23х15мм. При 100ISO FZ50 има ниво на шум подобно на това при 400ISO на модели от класа на 10mp DSLR камери Nikon D80 / Canon EOS-400D / Pentax K10D .

Новият процесор Venus Engine III осигурява значително понижени нива на шум, когато се снима в JPEG. Въпреки това обаче има още какво да се желае от алгоритъмa на шумоподтискането. При добра осветеност почти няма разлика в детайлността на картината между RAW и JPEG, но при по-ниска осветеност и особено в сенките, дори и при 100ISO, се наблюдава известна загуба на фин детайл.Проблем представлява шумоподтискането и при предаване на много фини текстури - примерно кожа на човешко лице. Текстурите излизат до известна степен загладени, въпреки много високата контурна острота. Разбира се до формати на печат 30х40см това не може да се забележи. Ако обаче се налагат големи увеличения или по-сериозна постобработка, искрено препоръчвам да се използва RAW формат. Ако се снима в JPEG, задължително трябва да се настроят характеристиките на картината на noise reduction - LOW. При чувствителности над 400ISO се наблюдава значително повишено шумоподтискане на цветния шум, но и некоректно предаване на червения цвят. Много по-добър резултат ще получите и в този случай ако работите в RAW формат. JPEG при 400 и 800ISO може да използвате за репортажни цели, когато не се целят увеличения над 20х30см. 1600ISO е използвамо само за i-net приложения, или  за печат в по-малки размери и то след сериозна обработка с шумоподтискащи програми.  В черно-бяло при тази чувствителност могат да се получат нелоши разпечатки до 20х30см Много по-добри резултати в JPEG се постигат ако не се снима директно на 400 и 800ISO , а само на 100ISO  с 2 или 3 бленди недоекспониране и последваща корекция във фотошоп.. В по-долните примери съм се постарал да илюстрирам всичко казано до тук по този въпрос.

Следващите снимки са заснети в RAW и JPEG  , както следва на 100, 200, 400, 800 и 1600ISO . На долните 4 примера  виждате целия кадър при 200, 400, 800 и 1600 исо. Кликнете върху малките снимки, за да ги отворите по-голям размер - принт сайз 30х40см след прецизно шумоподтискане във фотошоп cs2:

 Отсечките 100% в JPEG standart без никакви корекции - шумоподтискане и острота на low, както и в  RAW ( при стандартни настройки на конвертора  и с повишено шумоподтискане) :

 Когато не желаем да ползваме RAW, можем да симулираме висока чувствителност чрез недоекспониране. Снимаме на 100ISO с недоекспониране от 2 или 3  бленди и след това компенсираме във фотошоп.Така гарантирано ще получим по-добри резултати съответстващи на 400 и 800ISO, тъй като преодоляваме шумоподтискането в камерата. Ето един такъв пример. И двете отсечки са 100% , лявата е заснета на чувствителност 100ISO JPEG с компенсация от 3 бленди, като шумът е изчистен допълнително, а дясната е заснета директно на 800ISO JPEG. Вижда се , че в първият случай изображението е много по-детайлно и е годно за добър печат дори и в размер 30х40см:

.

 Добре е да се има предвид, че това са отсечки, съответстващи на много големи увеличения(около 100х140см). До 60х40см можем да получим много добри копия при RAW 100 и 200ISO. 400 ISO е използваемо с добро качество до 30х40см, а 800ISO до около 20х30см. Цветно изображение при 1600ISO може да се използва за уеб приложения или след внимателна обработка с шумоподтискащи програми, за много малък размер на печат.В черно-бяло обаче можем да получим добри резултати и за печат в по-големи размери. Следващият пример е заснет при чувствителност 1600ISO в режим черно-бяло(подходящ за репортаж и улична фотография с възможност за отпечатване на добри копия дори до 30х40см). 

 Това пък е пример за снимка на 1600ISO, която е обработена внимателно и изглежда сравнително добре както за  интернет, така и за малки размери на печат:

:

 

 На долният пример се вижда как на практика се отразява шумоподтискането в самата камера върху предаването на фини текстури. Снимката е заснета едновременно в RAW и JPEG на 200ISO :

 Отсечките сa 100% както следва : JPEG, RAW с шумоподтискане на цветния шум , RAW с шумоподтискане на цветния и яркостния шум и RAW без никакво шумоподтискане:

За печат в големи размери, най-подходящ е вторият кроп - заснемане в RAW с шумоподтискане само на цветния шум. Така се запазва най-добре детайлността на изображението без наличието на дразнещ цветен шум. Моята препоръка към Панасоник е да се постараят в бъдещите си модели да внедрят точно такъв тип шумоподтискане в JPEG -а на камерите си.

Следващият пример демонстрира възможностите за работа с 800ISO при нормални светлинни условия. Доста често се налага да повишим чувствителността, дори и при добри светлинни условия, когато искаме да заснемем бързодвижещ се обект - примерно птици, животни, спорт и т.н. Лявата снимка е заснета в JPEG, а дясната в RAW. Обърнете внимание на деструктивното действие на шумоподтискането в JPEG върху червения цвят. Резултатът в RAW е значиелно по-добър, с коректно цветопредаване и острота. Кликнете върху снимките, за да ги отворите в пълен размер. Може да видите сами, чрез функцията print size на фотошоп,  как биха изглеждали тези снимки, отпечатани при размер 20х30 или 30х40см или директно да ги отпечатате за проба. Моето мнение е, че до размер 30х40см изглеждат добре, особено за репортаж.

 Ето  как стоят нещата, когато снимаме пейзаж при ниска осветеност на 100ISO - в JPEG и RAW. До формат на печат 30х40см няма да има особена разлика. При големи увеличения обаче, за предпочитане е да се снима в RAW. Обърнете внимание колко по-добре са предадени детайлите в далечните  треви и дървета при RAW. Кликнете върху снимките, за да ги отворите в пълен размер:

 В същото време при добра осветеност няма особена разлика между RAW и JPEG . Ето няколко примера при добра осветеност:

 Следващият пример отново е заснет в JPEG и RAW при добра осветеност. Вижда се известно смекчаване на детайлите при JPEG в по-тъмните места. Обърнете внимание, че сцената е силно контрастна - с много светли и тъмни области и въпреки това камерата демонстрира много добро предаване на детайлите при RAW както в тъмните, така и в светлите области:

Целият кадър:

 Отсечки 100%. Левите са в JPEG standart, десните в RAW. Кликнете върху кроповете, за да ги отворите в пълен размер:

 DMC-FZ50 може да бъде чудесна камера за нашите туристически снимки дори и през нощта. Оптичният стабилизатор и висококачествената оптика позволява да постигнем много добри резултати, снимайки от ръка по време на нощните ни разходки. Следващият пример е заснет при 400ISO,  1/13 сек от ръка. Кликнете върху снимката, за да я отворите в print size 30x40см. В дясно са отсечки 100% в JPEG standart и RAW:

 Следващата снимка демонстрира добрата резолюция и предаване на подробностите в тъмните и светлите участъци на изображението. На отсечките по долу е показано ориентировъчно сравнение с огледално рефлексна камера от висок клас. Цялата снимка, заснета с DMC-FZ50:

 Отсечкaта от FZ50 e от интерполирано до 13мп изображение, колкото е размерът на кадъра от професионалният модел Canon EOS-5D с обектив 50/1.4. Двата кадъра са заснети от еднакво разстояние, по едно и също време на денонощието, но в различни дни, което е причина за известно разминаване в цвета на небето. FZ50 не може да се сравнява по нито един показател с Canon EOS 5D и целта на това сравнение е единствено  да се придобие представа за високото качество на обективa Leica, с който е снабден моделът на Panasonic. Отсечките от двете камери може да видите ТУК.

 Знаем, че по принцип камерите с малък размер на матрицата имат съответно и обективи с много по-къси фокусни разстояния от фотоапаратите, работещи с филм,  при еднакви зрителни ъгли на системата. Това е и причината за по-голямата дълбочина на рязко изобразяваното пространство и по-трудното заснемане на портрети с дефокусиран заден план. В същото време обаче много по-лесно се работи, когато трябва да се фотографират ситуации, изискващи голяма дълбочина на рязко изобразяваното пространство (примерно пейзажи)

Ето едно сравнение между FZ50 и DSLR при заснемане на портрет с еднакви приравнени фокусни разстояния(кликнете върху примера, за да го отворите в по-голям размер):

 Вижда се добре, че все пак над 300мм приравнено фокусно разстояние с FZ50 е възможно да получим сравнително добър дефокус в задния план. Ето още примери за портрети при различни светлинни условия.DMC-FZ50  демонстрира много добро цветопредаване и измерване на светлината. Дори и при силно осветен и ярък  заден план изображението е балансирано и без изгорели или прекалено тъмни участъци.Кликнете върху примерите, за да ги отворите в по-голям  размер.

 FZ50 е подходяща камера за снимки по време на концерт, театър или друго представление. Безшумният затвор, оптичният стабилизатор, точният AF и въртящият се дисплей са предпоставка да направите чудесни снимки, които можете да отпечатате в размери 20х30см , а и повече. Следващите примери са заснети по време на балетна постановка(от средата на залата), театър, концерт и улично представление при чувствителности 400 и 800ISO. Една от тях беше отпечатана с полиграфическо качество в брой 5 на списание Digital Photo-Video. Особено ценен, за снимки по време на театрално представление, е абсолютно безшумният централен затвор на камерата. Кликнете върху снимките, за да ги отворите в по-голям размер.

 Мощният варио обектив на FZ50 остава скрит в тялото, дори и при максимална дългофокусна настройка. Така можете да правите снимки на улицата без да притеснявате околните. Въртящият се дисплей допринася допълнително за това. Кликнете върху снимката, за да я отворите в по-голям размер:

 При 400 и 800ISO можете да направите сполучливи улични снимки дори и когато осветеността е ниска.Всички снимки са заснети в JPEG и нямат корекции във фотошоп. Кликнете върху снимките за да ги видите в по-голям размер :

 Ето и 100% отсечки от първите 2 кадъра (800ISO):

 В режим на следене оптичната стабилизация е предпоставка за по- рязки снимки. В този режим камерата автоматично изключва хоризонталната стабилизация и остава да работи само вертикалната.

И така, от всичко казано до тук мога да обобщя доколко Panasonic FZ50 е подходящ за работа в различни фотографски жанрове:

- Туристическа фотография . FZ50 е идеална камера за целите на напредналият фотограф-любител обичащ да пътува. Големият диапазон на варио обектива и стабилизацията го правят подходящ избор за всяка ситуация. Улици, площади, паметници, улични портрети на местни хора, любителски снимки при ниска осветеност в катедрали и галерии - за подобни сюжети тази камера няма да ви разочарова.

- Портретна фотография. Подобно на всички камери с малка матрица, FZ50 не може да се сравнява с огледално рефлексна камера, когато целта е портрет със силно дефокусиран заден план. Въпреки това обаче можем да разчитаме на добър дефокус в задния план, когато използваме по-дългия край на вариото. В някои случаи разбира се, дефокусът на задния план не е приоритет при портретна фотография.

- Пейзажна фотография. Използвайте RAW формат и ниски чувствителности, за да получите чудесна разработка в светлите и тъмните области, динамика  и детайлност на изображебието. Ако се научите да работите с RAW конвертора на Panasonic, няма да останете разочарован от възможностите му в този жанр на фотографията.

- Нощни снимки от ръка, концерти, театър - FZ50 е подходящ избор за нелоши любителски резултати . Допълнително предимство е стабилизацията и безшумният и безоткатен затвор.

- Спорт, диви животни, фотолов . FZ50 не е особено подходящ за спортни снимки, тъй като няма активен следящ АФ, високо качество при 800 и 1600ISO както и добри серийни снимки. За спортна фотография и фотолов най-подходящи са огледално рефлексните камери, оборудвани с добър и светлосилен обектив. Въпреки това обаче, с повече опит не е проблем да се постигнат нелоши любителски резултати и в тези области.

- Макро. Ако се снабдите с допълнителни макро приставки, тази камера ще ви позволи да направите забележителни макро фотографии. Стабилизацията и въртящият се дисплей са голямо предимство.

- Улична(стрийт) фотография и репортаж. FZ50 e много добър избор за улична фотография. Въртящият се дисплей и скритият в корпуса обектив са предпоставка за дискретност и ненатрапчивост. Можете да разчитете на добри резултати в черно - бяло, дори и при 1600ISO.

- Студийна фотография. Въпреки, че едва ли някой ще използва точно такъв тип камера за работа в студио, мога да кажа, че FZ50 се справя чудесно при работа със студийни светкавици

Предимства и недостатъци на модела:

+  Висококачествен обектив, рязък при всякакви фокусни разстояния 

+ Висока резолюция на изображението при 100 и 200ISO

+ Въртящ се на 180 градуса дисплей

+ Много добър, за такъв клас апарати, ръчен фокус с гривна

+ Механичен контрол на варио обектива

+ Ефективен оптичен стабилизатор

+ Много прецизно измерване на светлината

+ Заключване на фокус и/или експозиция до отмяна

+ Хистограма в реално време

+ Точен автоматичен баланс на бялото и много добро цветопредаване

+ Точен и бърз АФ

+ RAW формат и много добър конвертиращ софтуер в комплекта

+ Работа с TTL светкавици

 

- Прекалено силно шумоподтискане при работа в JPEG, дори и при ниски чувствителности, придружено със загуба на детайли в по-тъмните зони на изображението. При много големи увеличения(над 40х60см) препоръчвам работа в RAW. По-добре да има опция за пълно изключване на шумоподтискането.

- Некоректно предаване на цветовете(особено червения цвят) над 400ISO в JPEG. 

- Тежък RAW формат - 20мб

- Липса на серийни снимки в RAW. Препоръчвам на Panasonic да помислят за буфер и компресиран RAW формат в следващия си модел.

- Липса на активен следящ АФ режим. Следящият АФ е само до натискане наполовина на спусъка. Активният АФ режим би бил  много полезен при снимки на бързодвижещи се обекти.