|
|
Panasonic DMC
FZ 18
18х оптично варио със светосила 2.8-4.2.
Обективът Leica осигурява зрителен ъгъл еквивалентен
на 35мм филмова камера с обектив 28-504мм
MEGA
OIS – оптичният стабилизатор, разработка на Panasonic
гарантира по- резки снимки, дори и при много ниски скорости на затвора.
Ефективната компенсация е от 3 до 4 степени на експозицията. В
комбинация с функцията Inteligent ISO,
шансът за получаване на по-резки изображения при ниска осветеност е
значително увеличен.
Venus Engine III– осигурява
бързина при фокусиране и снимане, незначително закъснение
на затвора, корекция на геометричните изкривявания при
широкоъгълна настройка на обектива, както и корекция на хроматичните
аберации. Измерването на светлината е
изклкючително прецизно.
Системата за разпознаване на човешко лице (Face
detect) работи безупречно , когато се налага да се
фокусира точно при портретна фотография.
Бързият запис (2sec) в
RAW формат, осигурява пълноценна работа в RAW
с най-високо качество на изображението.
Основни характериситки:
8.0 ефективни
мегапиксела (3264х2448),
CCD матрица 1/2.5"
обектив Leica
DC Vario Elmarit
18
х оптично варио при светлосила 2.8-4.2 (4.6-82.8 mm equiv.
28-504 mm)
23 х оптично варио при резолюция
5 мп, 29х оптично варио при
резолюция 3мп
MEGA OIS
– оптичен стабилизатор на изображението с два
режима на работа
1 см супер
макро
чувствителност
100, 200, 400,800,1600 ISO(3200ISO с понижена
резолюция) и auto
автоматичен
и ръчен баланс на бялото
автоматичен
и ръчен фокус, опция бърз АФ + Face Detect AF
автоматични
и ръчни настройки на скорост и бленда
компенсация
на експозицията
хистограма
в реално време
скорост на
затвора от 60 сек до 1/2000 сек.
формати на
запис JPEG, RAW, RAW+JPEG
видео 640х480
30 кад/сек. със звук
непрекъсната серийна снимка с 2 кад/сек. до запълване на картата
2.5 инча
TFT-LCD
възможност
за редакция на снимките във фотоапарата
литиево-йонна
батерия в комплекта
размери 118х75х88
тегло
360
грама с батерията
DMC-FZ18 е първият модел на Panasonic
, притежаващ диапазон на вариообектива еквивалентен
на 28-504мм за 35мм филмова камера. Действително подобни цифри, в
комбинация със светлосила 2.8-4.2 звучат почти невероятно на
фотографите от по-старото поколение, които могат да си представят за
какви размери и тегло става дума, ако тези характеристики се
пренесат върху 35мм филмов формат. Всъщност варио обектив с подобен
диапазон и светлосила никога не е създаван за филмов лайка формат,
по простата причина, че вероятно теглото му ще бъде не по-малко от
това на средно голям куненски шкаф. В този аспект докато тествах
настоящия модел на Panasonic, ми се струваше
сюрреалистичен факта, че с една ръка вадя от джоба на якето си
фотоапарат с обектив 28-504/2.8-4.2. Трябва
да спомена, че на камерата допълнително може да се монтира
телеконвертор Х1.7
Всъщност Fz18 е наследник на
придобилата голяма популярност едноцифрена компактна серия ултразум
модели на Panasonic. Тя води началото си от
2002г, когато марката анонсира първият 2mp
представител на тази серия FZ-1. Уникалното
при него беше наличието на 12 кратно варио с постоянна светлосила
2.8 по цялата дължина. Последваха
усъвършенствания FZ2 и
3 мегапикселовия FZ3, които също бяха с
обективи с постоянна светлосила 2.8. След
това стремежът за увеличаване на пикселите наложи повишаване и на
размера на матрицата, което пък доведе до малка жертва на
светлосилата в дългия край на обектива, за да бъде запазена
компактността. Така при моделите FZ4, FZ5, FZ7, FZ8
светлосилата в дългия край спадна до 3.3. FZ8
беше и първият компактен ултразум модел на марката, снабден със
"суров" формат на запис RAW, който позволява
прецизна обработка на изображенията и постигане на по-високо
качество при големи формати на печат. Това което отличава
FZ18 от предшественика му е не толкова
нарастналия брой на пикселите, тъй като разликата от 7 до 8 милиона
пиксела, особено за любителска камера, е нищожна и според мен на
практика безсмислена. Основното предимство на новия модел се крие в
изцяло новия обектив със значително разширен обхват, както в
широкоъгълния, така и в дългофокусния диапазон. 28-504мм (приравнено
към 35мм филм) е сериозна крачка напред в сравнение с предишните
35-420мм и докато в дългия край нещата на практика не са чак
толкова фрапиращи, в широкоъгълния разликата е видима. Ако трябва да
сравним FZ18 в режим 3 и 5 мегапиксела с
някои по-стари модели като 3mp FZ3 и
5mp FZ5, ще ни направи впечатление
промяната в зрителния ъгъл, която при 3мп отговаря
на 28-800мм ,а при 5мп на 28-645мм за филмов лайка формат !!!
Вероятно ще попитате доколко е използваем подобен диапазон при 3мп?
По-долу ще можете да прецените сами от предоставените примери.
Нстоящото ревю има за цел да демонстрира
възможностите на FZ18 от чисто практическа
гледна точка, така че ще обърна внимание на поведението на камерата
при различни реални снимачни ситуации.
*
Дизайн и ергономия
С размери 118х75х88 mm и
тегло 360 g
, DMC-FZ18 спокойно може да бъде отнесен към категорията на
компактните ултразум модели. Доказателство за това е, че аз нямах
проблем да държа камерата във външния джоб на якето си.
Външно почти няма разлики с
предшественика си DMC-FZ8.
Дизайна е класически, нещо традиционно за Panasonic.
Камерата прилича на умалено копие на огледално-рефлексен фотоапарат
. Не е по-различно и разположението на бутоните за
управление. Отгоре има голям и удобен кръгов селектор, чрез който
бързо могат да се изберат основни режими като програмен, приоритет
на бленда, приоритет на скорост, напълно ръчен, основни запеметени
сцени - портрет, пейзаж, спорт, нощна, видео режим, както и режим
custom, чрез който можем да запаметим 3
най-често използвани комбинации от настройки.
За съвсем начинаещите любители е предвиден и режим Ai,
при който камерата работи в изцяло автоматичен режим
и чрез оптимални настройки на скорост, бленда, чувствителност,
стабилизация и т.н. се стреми да произведе достатъчно добра снимка
за семейния албум. Разбира се за сериозна работа и когато желаем
по-големи увеличения и прецизни резултати, тази настройка не е
препоръчителна.
*
Матрица
Тя е с 8 ефективни Мпиксела с
големина 1/2.5
инча, производство на Panasonic.
В сравнение с DMC-FZ8
единия
мегапиксел в повече едва ли ще
доведат до някакви драматични
разлики. Точната разделителна способност е 3264х2448
пиксела, а
съотношението на страните на кадъра
е 4:3. Ако се снима при 5 Мпиксела, се използва само
средната част от матрицата и Zoom обективът
става 23-кратен. При 3
Мпиксела той се превръща в 28.7-кратен!
* Процесор
За DMC-FZ18 конструкторите използват
познатият ни от FZ8 и FZ50, по-мощен процесор Venus
Engine III. Благодарение на
него фотоапаратът
има по-добро цветопредаване, по-прецизно
измерване на светлината, високи
чувствителности до 1600 ISO,
ефективно шумопотискане, както и
принципно нов интелигентен режим за
изменение на чувствителността в
зависимост от движението на снимания
обект. Закъснението от натискането
на бутона за експониране (без
фокусирането!)
е 0,009 s,
следващата снимка може да се направи
след 0,8 s. Записът на файлове в режим RAW
и бърза карта е само 2 сек. Аз лично успях да направя 26 снимки в
RAW за една минута. Използвах ръчен фокус, за да
елиминирам забавянето от фокусиране между всеки два кадъра. Това заедно с бързото
включване несъмнено прави DMC-FZ18
един от най-бързите компактни
цифрови фотоапарати в този клас.
Тук искам да обърна внимание,
че процесорът се грижи и за премахването на хроматичните аберации и
геометричните изкривявания на обектива в широкоъгълната част. Докато
премахването на хроматични аберации не е нещо ново за моделите на
Panasonic, то изправянето на бъчвовидните
изкривявания при 28мм е нещо, което аз виждам за първи път,
реализирано при обработката на изображението в самия апарат. По-долу
виждате един и същи кадър, заснет в RAW и
JPEG. Обърнете внимание на корекцията на
изкривяванията по края на кадъра при снимката в JPEG(
в RAW процесорът и софтуерът на камерата не
оказват влияние):
*Обектив
Обективът
е Leica Vario-Elmarit с резба за филтри 46 mm.
Висококачествената оптика на
немския производител
е една от причините за успеха на
всеки представител от “фамилията” FZ. 18-кратен
оптичен Zoom
2,8-4.2/28-504
mm (аналогично
на 35 mm
класическа филмова фотография),
осигурява много висока резолюция по цялото поле на кадъра и при
всички фокусни разстояния. Известен лек спад на резолюцията се
наблюдава при максимално фокусно разстояние и бленда 4.2, но то не е
фатално за практиката. Обектив с подобен диапазон не е застрахован
от пълна липса на хроматични аберации и те са видими,
но и отстраними в RAW. При работа в
JPEG,
за отстраняването им се грижи процесора и софтуера на камерата.
Както видяхте от примерите по-горе, същото се отнася и за
геометричните изкривявания при максимално широкоъгълна настройка на
обектива. На примера по-долу виждате отсечки 100% от горните
снимки съответно в RAW и JPEG.
Лилавата линия в контрастната зона, образувана между тъмното и
светлото яке на
момичетата е добре видима в RAW и не се
забелязва при JPEG:
В нашите примери по-долу може да
видите снимки с най-късото и най-дългото
фокусно разстояние и да “почувствате”
невероятните възможности на такъв
многократен Zoom
обектив. Мисля, че популярноста на
апаратите на Panasonic
до голяма степен се дължи и на
технологичното обединяване с фирма Leica.
На примерите по-долу виждате
село Мезек, заснето от крепостта Мезек при 28мм, 112мм, 504мм и
800мм(режим 3мп) Обръщам внимание, че времето беше доста мрачно и
при дългофокусните настройки съм снимал при максимално отворена
бленда . Снимах от ръка с включен стабилизатор на изображението,
така както би снимал редовия фотограф-любител турист.
28мм :
112мм:
504мм:
800мм:
Трябва да поясня, че не е
задължително да използвате режим 3мп и 29х зум. Отсечката от 3мп
може да си изрежете и по-късно от снимката направена на 8мп и 504мм.
Тук демонстрираме само възможностите за получаване на зрителен ъгъл
отговарящ на 800мм при филмовата фотография, когато 3мп са ни
достатъчни и няма да се налагат увеличения по-големи от 13х18см.
Всъщност по-долу съм предоставил ЗИП файл кадри, пълен размер
конвертирани от
RAW и директно в джепег, така че сами можете да пробвате
доколко може да се разчита на качество при различни размери на
печат.
Ето и отсечки 100% от снимките
при 28мм, 112мм, 504мм:
* Стабилизация на
изображението
Стабилизаторът на FZ18 е подобрен вариант на
познатия OIS
с три режима – изключен,
постоянно включен и включен в
момента на снимането. Към него обаче
е прибавена интелигентната система
за контрол на чувствителностите на
камерата. Тя разпознава движението
на обекта при необходимост повишава
чувствителността с цел получаване на
остро, неразмазано изображение.
Според мен това е една фунция, важна
за неособено подготвения любител.
Разбира се, в определени случаи
автоматичният избор на много висока
чувствителност би влошил донякъде
качеството на изображението, видно
при големи увеличения. За радост
конструкторите са предвидили това и
са дали възможност тази функция да се
изключва, което препоръчвам да се
прави когато се знае, че снимката ще
се увеличава до големи размери. До 15х20
cm обаче това не е
необходимо.
При всички случаи стабилизирането на
изображението върши много добра работа ако желаем да получим
по-рязко и качествено изображение без да губим време за използване
на статив. В много случаи обаче , когато осветеността е твърде
ниска, стативът си остава незаменим.
Ето една типично туристическа
сцена, заснета от едно и също място при 28 и 504мм. При 28мм успявам
да обхвана цялата катедрала, а при 504мм само интересен детайл,
който в първия случай е твърде дребен и преекспониран на фона на
цялата сцена.. Осветеността е много ниска. Използвал съм
чувствителност 400ИСО, и скорости на затвора, съответно 1/8сек при
28мм и 1/50сек при 504мм. Въпреки екстремните условия, ниската
скорост и високата чувствителност, мога да заявя, че кадрите са
годни за добър печат до размер 30х40см:
28мм:
Ето и отсечки 100% от двата
кадъра, съответстващи на размер на печат 120см по дългата страна:
Подобна рязкост при
такава ниска скорост на затвора би
била немислима без използването на
оптичен стабилизатор или статив.
* Визоьор и
дисплей
Особено полезен
за практиката е добрият визьор-дисплей
с големина 0,44 инча и разделителна
способност 230 000 пиксела, незаменим
при снимане при особено ярка
светлина. Въпреки че, както всички
подобни визьори той не дава точна
представа за цвета и дълбочината на
остротата, е сигурен инструмент за
точно композиране на кадъра.
Положителен е фактът, че на него може
да се види по желание и хистограмата
в реално време. На 2.5 инчовия LCD
дисплей готовите снимки могат да се
разглеждат отлично, защото е
възможно да се увеличават до 16х и
дават реална информация за качествата
на снимката.
*
Автофокус и ръчен фокус
Автофокусирането
се управлява с бутони разположени до
кръговия селектор в горната част на апарата
и има три положения –
автоматично, макро и ръчно
фокусиране. В менюто може да се
избере и следящ автофокус. Точките на
автофокусиране са достатъчно:
фокусиране по 1 точка, свръхбързо
фокусиране по 1 точка, фокусиране по 3
точки, свръхбързо фокусиране по 3
точки, 9-точково и спотово фокусиране, както и автофокус с
разпознаване на човешко лице, при който фокусът работи в режим на
следене и върши чудесна работа при заснемане на улични портрети..
За снимане при лоши светлинни
условия има помощна лампа.
Стандартното фокусиране е от 30 cm
до безкрайност, а макрорежимът от 1 cm. Фокусът работи точно и
бързо. Видимо е подобрена бързината на фокусиране в режим на спот
фокус. Ръчният фокус не е така удобен и използваем както при
FZ50, тъй като се управлява не с гривна на обектива,
а с джойстик.
Автофокусът е достатъчно добър,
за да заснемете дори моменти от футболен мач, при който събитията
обикновено се развиват доста бързо. Разбира се в такива случаи не
могат да се очакват професионални резултати, но за любитеслки цели и
забавление камерата се справя отлично. По-долните кадри са заснети
по време на футболем мач от Б групите, който се играеше в късния
следобед. Аз бях седнал отзад и встрани от едната врата. От тази
позиция не беше проблем да покривам в близък план целия 100 метров
терен, чак до другата врата. Резултатите са с достатъчно добро
качество, за да бъдат отпечатани в спортен вестник примерно.
*
Снимачни режими
Снимачните
режими са достатъчно и
са съобразени с нуждите както на по-опитните,
така и на начинаещите фотографи..
Тук някакви съществени разлики с предишните модели
няма.По-напредналите фотографи имат избор
между “Програма” (с изменяеми параметри),
“Приоритет на блендата”, “Приоритет на скоростта” и “Ръчен режим”.
Начинаещите могат да
избират готови режими в които
параметрите на снимане (скорост,
баланс на бяло, цветовъзпроизвеждане,
острота, контраст и т.н.)
са съобразени с характера на сюжета
– “Портрет”, “Красива кожа”, “Пейзаж”,
“Спорт”, “Нощен портрет”, “Нощна
снимка”, снимане с проследяване и
дълга експонация на движещ се обект,
“Храна”, “Парти”, “Свещ”, “Фойерверки”,
“Звезди”, “Деца”, “Сняг” и накрая
“Висока чувствителност”.С DMC-FZ18
могат да се правят видеоклипове
до 2 Гбайта с
разделителна способност 640х480
пиксела, скорост 30 кадъра/s,
придружени със звук. Възможно е и
снимане на видео с формат 16:9 и
разделителна способност 848х480
пиксела, предназначени за телевизори
с това съотношение на страните.
Фокусното разстояние на обектива
обаче за съжаление не може да се променя по време на заснемането и
това е сериозен недостатък, който до някъде осакатява ползването на
този модел и като домашна видеокамера.
* Баланс на
бялото
Балансъта
на бяло е също разнообразен и достатъчен
за фотографската практика. Налице е напълно автоматичният режим,
режимите “Слънце”, “Облачно”, “Халогенни лампи”, “Светкавица”,
“Ръчна настройка”. Допълнително тези режими могат да се донастройват
фино чрез интересна координатна система. Автоматичният баланс на
бялото на Panasonic FZ18 е доста точен и се справя добре, дори и при
изкуствено осветление.
* Файлови формати
Файловите
формати, които се
записват върху SD,
SDHC и
MMC карти
памет са на съвременно ниво –
истински необходимия за сериозна
работа RAW, JPEG с две степени на
компресия - стандарт и фина и накрая MOV
за видеоклиповете. Отново обръщам внимание, че скоростта на запис е
много висока за този клас камери и с бърза карта в RAW
достига до 2сек на кадър.
* Серийни снимки
Серийните
снимки не са силната
страна на
Panasonic FZ18. Скоростта им е 2кад/сек до
запълване на картата.
* Настройки на
картината
Конструкторите
на DMC-FZ18
не са забравили да ни улеснят при
необходимост за промяна на структурните качества на
снимката. Чрез менюто е възможна промяната в 5
степени на контраста,
остротата, наситеноста на цветовете
и шумопотискането. Съветваме ви да
обърнете внимание на факта, че най-добри
резултати се постигат, ако
контрастът
и цветността са настроени на стандартно
ниво
0, а остротата и
шумопотискането са нагласени на
ниско ниво -2.
Комбинацията от засилено шумоподтискане и изостряне, придружена със
засилени цветове и контраст е добра само ако ще печатаме снимки в
малък формат за семейния албум и ако не смятаме да обработваме
снимките си по-късно. Сниманите при намалени параметри сюжети
подлежат на по-голяма допълнителна
обработка във Photoshop,
без загуба на качество. Разбира се DMC-FZ18
може да изменя и характера
на цветовъзпроизвеждането. Няма
проблем да се снима в черно-бяло, в
сепия, в топли или студени цветове.
* Работа със
светкавици
Вградената
светкавица на DMC-FZ18 осветява равномерно от 0,3-7 m при широкоъгълна настройка
на обектива и от 0,3 m до 5,3 при дългофокусната,
като са допустими и корекции до +-2 EV през стъпка 0,3 EV. Има и режими за премахване
на „червените очи”, напълно
автоматично включване, винаги
включена, винаги изключена и снимки с
дълги експозицци.
За разлика от
FZ50, при
по-малките модели няма гнездо за външна светкавица. Малката вградена
светкавица на DMC-FZ18
работи точно и осигурява добре балансирано изображение.Следващата
снимка е направена в режим на светкавицата "бавен синхрон + корекция
на червени очи" Снимката е заснета при 1/10 сек , с включен
стабилизатор, от ръка, така че да се вижда и фонът отзад:
*
Silkypix Developer Studio
Както и при FZ50, производителя е
приложил безплатно в комплекта конвертор
за RAW формата
- Silkypix
Developer Studio. Чрез този конвертор
или конверторът на
Photoshop CS3, получавате сериозни
възможности за фина настройка на изображението по ваш вкус.Освен стандартните -
промяна на експозицията, белия
баланс, остротата и наситеността на
цветовете, конверторът предлага
фина настройка на шумоподтискането
на няколко нива, така че да получите
максимално чиста и в същото време
детайлна картина. Лесно се коригират
само преекспонираните участъци на
изображението, има възможност за
работа с криви "curves", може да се
направи отсечка още в самия
конвертор, да се промени размерът на
изображението, да се коригират
софтуерно недостатъците на оптиката
и дори да се имирират различни видове
филми. Най-голямото предимство на
конвертора е обаче, възможността да
бъде извлечена цялата полезна
информация, регистрирана от матицата,
голяма част от която обикновено се
губи при JPEG конверсията в самия
апарат. Оказа се, че не е проблем да
получа подробности в светлите места
дори и при преекспонирано с 1-2 бленди
RAW
изображение. Това е изключително ценно при заснемане на пейзаж,
когато искаме да получим едновременно добра разработка, както в
тъмните участъци, така и в светлите - небе, облаци и т.н. На показания по-долу
пример ,виждате преекспонирана снимка заснета в JPEG,
при която сме загубили невъзвратимо изцяло информацията в небето и
под нея същата снимка след корекции в RAW
файла:
Освен това снимайки в
RAW, можем да извлечем максимум детайл от
изображението. Особено голяма е разликата при детайли с много фина
структура, при които шумоподтискането на камерата играе пагубна роля
в JPEG. Тук отново отправям сериозна критика
към инженерите на Panasonic. Няма никаква
нужда от засилено шумоподтискане при 100 и 200ИСО в светлинния
канал. Необходимо е само и единствено леко шумоподтискане на цветния
шум. Ето и 100% отсечки от снимкaта на 28мм,
заснета от крепостта Мезек. В ляво е отсечка от JPEG,
в дясно от RAW:
Действително, тези отсечки
отговарят на много голямо увеличение - около 120см по дългата
страна. При 30х40см видима разлика няма да има. Все пак обаче се
вижда че при JPEG, не могат да бъдат
използвани пълните възможности на обектива, което е абсурдно при
условие че чувствителността 100исо не генерира някакъв особен шум,
който да се налага да бъде прикрит.
При добра осветеност и не
толкова фин детайл, разликата не е така видима. Ето един кадър,
заснет при 504мм, 1/160сек от ръка :
Ето и отсечки 100% -
лявата е в RAW, дясната в JPEG:
И така, относно
ползването на RAW формат, искам да обърна внимание,
че е наложително да се използва ако ще печатаме по-големи формати,
да кажем 60х40см, както и ако имаме сложни светлинни условия ,
контрастни сцени или ниска осветеност. За семейния албум или
20х30см, JPEG-а е напълно достатъчен.
Шум и шумоподтискане. Почти
всичко, което ще кажа за шума , се припокрива с казаното от
мен в ревюто ми за Panasonic DMC-FZ50 .
Panasonic DMC-FZ18 е снабден с 1/2.5"
8мп CCD.
При подобен размер на матрицата и
толкова голяма резолюция, може да
се преположи, че нивата на шум ще са
значително по-високи от тези при огледално рефлексни камери с размер
на сензора 23х15мм. При 100ISO FZ18 има ниво
на шум подобно на това при 400-500ISO на
модели от класа на 10mp DSLR камери Nikon D80 /
Canon EOS-400D / Pentax K10D .
Новият процесор Venus Engine III
осигурява значително понижени нива
на шум, когато се снима в JPEG. Въпреки
това обаче има още какво да се желае
от алгоритъмa на шумоподтискането.
При добра осветеност почти няма
разлика в детайлността на картината
между RAW и JPEG, но при по-ниска
осветеност и особено в сенките, дори
и при 100ISO, се наблюдава известна
загуба на фин детайл.Проблем
представлява шумоподтискането и при
предаване на много фини текстури -
примерно кожа на човешко лице или далечни дребни
детайли от пейзажа.
Текстурите излизат до известна
степен загладени, въпреки много
високата контурна острота.Изострянето в този случай
не помага. Разбира
се до формати на печат 30х40см това не
може да се забележи. Ако обаче се
налагат големи увеличения или по-сериозна
постобработка, искрено препоръчвам
да се използва RAW формат. Ако се снима
в JPEG, задължително трябва да се
настроят характеристиките на
картината на noise reduction - 2. При
чувствителности над 200ISO се наблюдава
значително повишено шумоподтискане, като за разлика
от FZ8 и FZ50
производителите са се опитали да запазят по възможност структурата
на цветността. До някъде са успели при 400ИСО, но не особено
при 800 и 1600. Картината обаче е доста мека и
със загуба на детайли. Много по-добър
резултат ще получите и в този случай
ако работите в RAW формат. JPEG при 400 и
800ISO може да използвате за репортажни
цели, когато не се целят увеличения
над 20х30см. 1600ISO е използвамо само за i-net
приложения, или за
печат в по-малки размери и то след
сериозна обработка с шумоподтискащи
програми. В черно-бяло при тази
чувствителност могат да се получат
нелоши разпечатки до 20х30см Много по-добри
резултати в JPEG се постигат ако не се
снима директно на 400 и 800ISO , а само на
100ISO с 2 или 3 бленди
недоекспониране и последваща
корекция във фотошоп..
Следващият пример е заснет в
RAW и JPEG от 100 до
1600исо. Осветеността е ниска. Използван е статив.Можете да си направите сами изводите как влияе
шумоподтискането в JPEG върху остротата на
изображението.
В края на ревюто ще публикувам
зип файл с тези примери в пълен размер, така че който желае да може
да ги анализира внимателно.
Ето и пример на 400ИСО, заснет
при реални условия и ниска осветеност:
Отсечки 100% от JPEG
и RAW. Добре е да се има
предвид, че Jpeg файла е с компресия
"стандарт" , а не "файн" :
Напомнян, че това са отсечки,
съответстващи на много големи
увеличения(около 120см по дългата страна). До 60х40см можем да получим
много добри копия при RAW 100 и 200ISO. 400 ISO
е използваемо с добро качество до 30х40см,
а 800ISO до около 20х30см. Цветно
изображение при 1600ISO може да се
използва за уеб приложения или след
внимателна обработка с
шумоподтискащи програми, за много
малък размер на печат.В черно-бяло
обаче можем да получим нелоши
резултати и за печат в по-големи
размери.
Следващият пример
демонстрира възможностите за работа
с 800ISO при нормални светлинни условия.
Доста често се налага да повишим
чувствителността, дори и при добри
светлинни условия, когато искаме да
заснемем бързодвижещ се обект -
примерно птици, животни, спорт и т.н.
Отсечка 100% от кадъра:
Както казах, при такива
чувствителности чудеса не могат да се очакват, но ако снимаме в
RAW и после обработим кадъра внимателно,
можем да получим нелошо копие до 20х30см.
Ето още снимки при различни
условия и сюжети с FZ18.
100ISO, 1/320sec, F3.6,
28mm
100ISO, 1/160sec, F3.6,
100mm
200ISO, 1/60sec,
F3.6, 140mm
100ISO, 1/320sec,
F4.2, 504mm
100ISO, 1/200sec,
F4.2, 504mm
100ISO, 1/200sec,
F4, 360mm
100ISO, 1/400sec,
F5.6, 100mm
100ISO, 1/1600sec,
F3.6, 400mm
100ISO, 1/320sec,
F3.6, 180mm
800iso, 1/125sec, F4.2, 504mm
400ISO, 1/200sec,
F4.2, 504mm
200ISO, 1/125sec,
F4.2, 504mm
200ISO, 1/200sec,
F4.2, 504mm
100ISO, 1/100sec,
F2.8, 28mm
100ISO, 1/50sec,
F3.6, 230mm
100ISO, 1/200sec,
F3.6, 120mm
100ISO, 1/100sec,
F3.6, 240mm
400ISO, 1/250sec,
F4.2, 504mm
100ISO, 1/100sec,
F3.6, 28mm
100ISO, 1/100sec,
F3.6, 28mm
100ISO, 1/20sec,
F3.6, 100mm
400ISO, 1/5sec,
F3.6, 120mm
400ISO, 1/125sec,
F3.2, 60mm
400ISO, 1/60sec,
F3.6, 120mm
100ISO, 1/80sec,
F3.6, 120mm
100ISO, 1/20sec,
F3.6, 120mm
100ISO, 1/50sec,
F3.6, 120mm
100ISO, 1/200sec,
F3.6, 60mm
100ISO, 1/200sec,
F4.2, 504mm
100ISO, 1/120sec,
F4.5, 100mm
100ISO, 1/640sec,
F4.2, 504mm
200ISO, 1/50sec,
F4, 450mm
100ISO, 1/160sec,
F4, 440mm
100ISO, 1/50sec,
F3.6, 120mm
100ISO, 1/320sec,
F3.6, 300mm
100ISO, 1/160sec,
F4.2, 504mm
100ISO, 1/500sec,
F5, 504mm
100ISO, 1/320sec,
F3.6, 170mm
100ISO, 1/200sec,
F3.6, 350mm
100ISO, 1/100sec,
F3.6, 120mm
100ISO, 1/30sec,
F3.6, 150mm
100ISO, 1/8sec,
F3.6, 35mm
100ISO, 1.6sec,
F3.6, 120mm
100ISO, 1/50sec,
F3.6, 250mm
100ISO, 1/200sec,
F3.2, 50mm
400ISO, 1/60sec,
F3.6, 100mm
100ISO, 1/160sec,
F6.3, 280mm
И така, от всичко казано
до тук мога да обобщя - Panasonic FZ18
е много добър любителски фотоапарат, който покрива
голяма част от снимачните ситуации в ежедневието. Той е изключително
подходящ за хората, които обичат да пътуват много и желаят да имат
лек и удобен фотоапарт с голям диапазон на вариообектива. С него ще
заснемете с лекота различни сцени в големия град - улични портрети,
сгради, детайли, случки и т.н. Вариообективът. покриващ приравнени
фокусни разстояния от 28 до 504мм, а с допълнителна отсечка при 3мп
и до 800мм, в комбинация с бързия RAW формат,
ще ви позволи да заснемете разнообразни пейзажи. Обработката
по-късно в RAW конвертора ще осигури
достатъчно резолюция и динамика, за да направите качествени
отпечатъци дори и до 60х40см. Напълно приложимата чувствителност
400исо, в комбинация с перфектно работещия стабилизатор на
изображението ще ви помогне за добри любителски снимки и при ниска
осветеност - нощем в града, в катедрали, църкви, музеи и т.н. Този
тип камери отстъпват значително на огледално рефлексните апарати
като възможности свързани със заснемане на спорт и диви животни, но
FZ18 няма да ви разочарова и с него може да
направите не лоши любителски снимки и в тези жанрове. Не забравяйте
обаче че за професионално качество при подобен род
фотография, задължително се изисква огелдално рефлексна камера с
бърз следящ АФ, високо качество при високи чувствителности и бързи
светлосилни обективи.
Основните ми критики към
FZ18 , не са свързани с нивата на шум. На този етап
не може да се очаква кой знае колко повече в тази насока от малка
матрица с 8 милиона пиксела. Това, от което аз лично продължавам да
не съм доволен е качеството на изображението в JPEG
и по-точно небалансираните нива на
шумоподтискане, които унищожават финия детайл дори и при 100iso.Крайно
време е Panasonic да инвестират сериозно в
подобряването на софтуера на самата камера, така че да видим
най-накрая картина с изцяло запазен детайл и само леко подтиснат
цветен шум. Ако не могат да се справят с тази задача нека просто да
сложат в менюто една опция за пълно изключване на шумоподтискането.
Ние можем да си го направим по-сполучливо по-късно с подходящ
софтуер. Към настоящият етап мога да ви посъветвам следното - ако
смятате да печатате само в любителски размери или при 100-200исо
максимум до 30х40 (при 400исо до 20х30, при 800исо до 10х15), тогава
позвайте спокойно JPEG. До тези размери на
печат няма да имате видими проблеми с качеството. Ако желаете обаче
максимално качество и по-големи размери на печат или отсечки - задължително
снимайте в RAW. За ваше успокоение, записът в
RAW е бърз.
Предимства и недостатъци
на модела:
+ Висококачествен
обектив, рязък при всякакви фокусни
разстояния. Съвсем леко смекчаване при 504мм екв.
+ Голям диапазон на вариото -
от широкоъгълен 28мм до супер теле - 504мм (800мм при 3мп)
+ Висока резолюция на
изображението при 100 и 200ISO
+ Висококачествен 2.5 инчов
дисплей
+ Ръчен фокус
+ Интелигентен контрол на
чувствителността
+ Ефективен оптичен
стабилизатор
+ Много прецизно
измерване на светлината
+ Много добро цветопредаване
+ Заключване на фокус и/или
експозиция до отмяна
+ Хистограма в реално
време
+ Точен автоматичен
баланс на бялото и много добро
цветопредаване
+ Точен и бърз АФ, използваем
АФ с разпознаване на човешко лице
+ Бърз RAW формат и много добър
конвертиращ софтуер в комплекта
- Прекалено силно
шумоподтискане при работа в JPEG, дори
и при ниски чувствителности,
придружено със загуба на детайли в по-тъмните
зони на изображението. При много
големи увеличения(над 30х40см)
препоръчвам работа в RAW. По-добре да
има опция за пълно изключване на
шумоподтискането.
- Липса на въртящ дисплей
- Тежък RAW формат - 13-15мб
- Ниска скорост на серийните
снимки
- Липса на серийни снимки
в RAW. Препоръчвам на Panasonic да помислят
за буфер и компресиран RAW формат в
следващия си модел.
- Липса на активен следящ
АФ режим. Следящият АФ е само до
натискане наполовина на спусъка.
Активният АФ режим би бил много
полезен при снимки на бързодвижещи
се обекти - спорт, фотолов и т.н..
От ТУК може да изтеглите
ZIP файл със снимки в пълен размер,
използвани в ревюто,
заснети в директен JPEG или
конвертирани от RAW. Не ги
гледайте само отворени на 100% на монитор, а пробвайте да
разпечатате снимки при различни чувствителности на хартия, за да
прецените сами за себе си дали изборът на Panasonic FZ18
е добър за вас.
Б.Бонев'2007
|