Ревю на фотоапарат Pentax K200*



Pentax K200 е своеобразен наследник на два други модела на Pentax - K10 и K100. Фактически моделът е порастнал K100, но с много от екстрите, присъщи на успешния K10. От него са наследени екстри като прахо и влаго защитата, изнесения на тялото RAW бутон, както и 10мп CCD матрица. В същото време част от фукциите се включват чрез менюто по подобие на К100, а не чрез бутони на тялото.
Pentax традиционно се придържат към фукционалността и дизайна на първия си DSLR - istD, както и последвалите го istDs и istDL. Едно от нещата, които правят цялата гама на Пентакс привлекателна за крайния потребител, е възможността на камерите да работят с голям набор от стари механични обективи. При К200 това не е изключение. Освен потвърждаването на фокуса и измерването на светлината, работи и стабилизацията на изображението. Разбира се предварително трябва да бъде указано чрез менюто фокусното разстояние на стария обектив, тъй като той няма електроника и не може да комуникира автоматично с тялото.
Приятно впечатление прави големият 2.7" TFT дисплей с висока резолюция (230000пиксела), който дава възможност да се прегледа детайлно направената снимка като се увеличи до 16 пъти. Също така за разлика от повечето производители на базов клас DSLR фотоапарати, Pentax не са спестили спомагателния информационен дисплей, на който фотографът може да получи полезна информация за скорост на затвора, стойност на блендата,  за режима на светкавицата, за типа на измерването, броя на оставащите кадри,  за състоянието на батерията и др. Информация за скорост, бленда, компенсация на експозиция, потвърждение на фокуса, режим на светкавицата и избран програмен режим получавате и в долната част на визьора докато снимате. Точно над информационния дисплей се намира бутона за компенсация на експозицията, а под него и вдясно от визьора е бутона за заключване на експозицията и един въртящ се контролер, чрез който се променят бленда или скорост в различните режими и се увеличава изображението в режим преглед на снимки. Под тях се намира джойстик за управление на менюто с бутон "ок" за потвърждение, а под него е бутонът "Fn" чрез който се конролира лесно и бързо чувствителността, балансът на бялото, режимите на светкавицата и настройките на  серийни снимки, самоснимачка, дистанционно и т.н.При преглед на снимки чрез този бутон може да се активира слайд шоу, директен печат на снимки или меню с дигитални ефекти, чрез което от вече заснетата снимка може да се направи копие в черно-бяло, сепия, софт фокус, HDR или да се променя изображението като се разтяга по хоризонтала или вертикала. В ляво от дисплея се намира бутона "menu" за достъп до менюто, бутон за изтриване на кадри, бутон "info" , чрез който могат да се разгледат всички параментри на вече заснетата снимка и бутон "play" за разглеждане на снимките. В горната лява част на камерата се намира стандартния селектор от който могат да се избират различните режими на работа - програмен, приоритет на бленда, на скорост, изцяло ръчен или запаметените режими - спорт, макро, портрет, пейзаж и нощен. Не липсва и изцяло автоматичният "зелен" режим, при който камерата анализира сцената, която ще бъде заснета и преминава автоматично в един от основните запаметени режими на работа. В лявата предна част на тялото е разполоижен превключвателя за  AF/MF, както и изключително полезния бутон за бързо превключване в RAW.

Менюто на К200 е лесно разбираемо и съдържа основните настройки познати ни и от други модели подобни камери. Чрез него може да се променят резолюцията, компресията, наситеността, остротата и контраста, настройките  и вида на фокуса , настройките на измерването на светлината, компенсацията на мощността на светкавицата и други стандартни настройки като език, дата, формат и т.н. Интересен е достъпът до 23 избираеми настройки, чрез които се управлява шумоподтискането при дълги експонации, шумоподтискането при висока чувствителност, зоните на контрол на автоматичната чувствителност, програмиране на някои бутони и функции, някои настройки при ползване на изцяло механични обективи, настройки на цветното пространство и др. С една дума в него не липсва нищо важно, а организацията му е изключително интуитивна .

 

По-долу ще обърна внимание на основни неща, свързани с основните снимачни възможности на модела.

 

 - Автофокус. AF на Pentax K200 е наследеният от K10 11 точков SAFVOX VIII. Изборът на фокусната точка може да бъде автоматичен или ръчен. Аз лично предпочитам сам да избера по коя точка да фокусирам и не съм склонен да оставя фотоапаратът да свърши тази работа вместо мен. При добра осветеност фокусът  е бърз и точен. При ниска осветеност точността отново е висока, но това е за сметка на бързината. Има известно забавяне, свързано с донастройка на точния фокус.

 

Следващият пример е заснет при сложни за фокусиране условия. Тъмна основна сцена, ярък заден план и много фигури в кадъра, по които АФ би могъл да се излъже. Фокусът е точно по лицето на човекът с очилата (кликнете по снимката, за да я отворите в пълен размер)

 

 

 - Стабилизация.  Едно от нещата, които правят модела привлекателен, е вградената в тялото стабилизация. Според производителя, тя компенсира до 3-3.5 степени на експозицията. Направих 10 снимки с включена и 10 с изключена стабилизация при фокусно разстояние 135мм (203мм приравнено) и скорост на затвора 1/13сек. Целият кадър и кроповете можете да видите по-долу. Лявата колона е с изключена, дясната с включена стабилизация :

 

 

Мога да кажа, че стабилизацията на К200 работи добре. Факта, че може да се използва с всякакви обективи е голямо предимство. Много от обективите (примерно 50/1.4, 85/1.8, 85/1.4 и т.н.) нямат стабилизиран аналог за марките, които ползват стабилизация в обективите. Да не говорим за стари механични обективи, с които стабилизацията също работи.

 

 - Качество на изображението при JPEG и RAW.  По подобие на Pentax K10, K200 също демонстрира видима разлика в качеството и остротата на картината в RAW и JPEG. Снимката, конвертирана от RAW чрез ACR е с много повече детайл и острота от директния JPEG. Не помага и изсотрянето на JPEG файла, тъй като тогава се появяват артефакти и черни линии около контрастните обекти. С една дума - за ежедневна употреба използвйате JPEG, но за сериозна работа RAW файловете ще ви изненадат с високата си степен на детайлност. Следващият пример е заснет едновременно в RAW и JPEG. Първо е цялата сцена, после 100% отсечка от JPEG и накрая 100% от RAW:

 

 

  Ако снимката е такъв тип, че не се налага да бъде възпроизведен много фин детайл, няма да видите голяма разлика между  RAW и JPEG . Кликнете на снимките, за да ги отворите в пълен размер :

  JPEG :



 RAW:

 

 - Шум и шумоподтискане :

 

Не бих могъл да кажа, че има някакви съществени разлики в нивата на шум между K10 и K200. Това е нормално, като се има предвид, че двете камери използват една и съща матрица. Новото е, че при К200 е реализирана допълнителна система за шумоподтискане при високи чувствителности, която се включва от менюто. Може да изберете между 4 настройки "изключена, най-слаба, слаба, силна - off, weakest, weak, strong" . При напълно изключено шумоподтискане се забелязва доста цветен шум, при максимално засилено пък картината става мека. Лично аз предпочитам режим "weak" - добър компромис между острота и шум. Дава напълно приемлив резултат за репортажна фотография дори и при 1600ISO.

 

Ето как се променя детайлността в RAW и JPEG  в зависимост от чувствителността:

 

Целия кадър :

 

 

 Отсечки 100% :

 

100ISO JPEG:

 

 

100ISO, RAW:

 

 

200ISO JPEG :

 

200ISO RAW :



400ISO JPEG :



400ISO RAW :



800ISO JPEG:



800ISO RAW:



1600ISO JPEG :



1600ISO RAW :



Ето как се променя резкостта в зависимост от степента на шумоподтискане(отгоре надолу 1600ISO, 100% отсечки - strong, weak, weakest, off, RAW )



Както се вижда, няма нищо по-добро от снимането в RAW, стига да имате време и желание за конвертиране на снимките.

Следващите примери са заснети при висока чувствителност и  ниска осветеност отново в RAW и JPEG .

Целият кадър и отсечки 100%:



 800ISO, JPEG:



 800ISO RAW :



 1600ISO JPEG :


 
1600ISO RAW :



 -Динамика. За разлика от предишните модели, К200 е снабден с функция за разширяване на динамичния диапазон(D-Range) с 200%. Тази функция може да се активира само при чувствителности над 200ISO. На практика се оказа, че работи много добре, компенсирайки светлите участъци с около 1 бленда . Ето и пример - лявата снимка е с включен, а дясната с изключен D-Range. Вижрате разликата в облаците:



Тъй като знам от опита си с други камери, че по принцип това е софтуерна функция, заснех тези кадри само в JPEG. По-късно докато ги разглеждах обаче, ми направи впечатление, че са заснети при абсолютно еднаква експозиция - еднавки скорост и бленда. Обикновено в други модели и марки, тази фукция се реализира чрез недоекспониране и после софтуерно изсветляване на тъмните участъци, като крайния ефект е видим само в JPEG. В случая обаче явно това не беше така. Стана ми интересно дали разширения динамичен диапазон е валиден и за RAW. Поради тази причина направих още 2 кадъра и след това ги сравних в RAW. На долния пример се вижда ясно при изтеглен плъзгач на експозицията на -4 как капака на буса "изгаря" при кадъра, заснет в нормален режим и не изгаря на горния кадър, заснет в режим D-Range200%. При това, както виждате снимките са направени при еднакви скорост и бленда :



 Не знам по какъв точно начин инженерите на Pentax са реализирали тази функция, но мога да кажа, че работи удивително ефективно, както в Jpeg, така и в RAW.
От ТУК може да изтеглите RAR файл съдържащ оригиналните JPEG и RAW файлове от този пример и да ги анализирате сами.

Това са основните и по-важни особености на Pentax K200. Като допълнение към това ревю, можете да разгледате много снимки при различни условия, бленди и скорости в пълен размер, заснети с тази камера в двете ни ревюта на обективите   Tamron 18-200 и  Pentax 50-135.

Ето и основните характеристики на модела:
 
Резолюция 10.2 ефективни мегапиксела(3872х2592)
Размер CCD 23.5х15.7 мм
Байонет Pentax KAF2
Дисплей 2.7", 230 000 пиксела, ъгъл на видимост 170 градуса
Визьор Оптичен, пентаогледален, 96% покритие, увеличение х0.85
Светкавица Вградена светкавица с водещо число 13 при 100ISO, гнездо за външни светкавици
Стабилизация Вградена стабилизация в тялото. Компенсация до 3-3.5 степени
Файлови формати RAW, JPEG , RAW(PEF, DNG)+JPEG
Чувствителност 100-1600ISO, Auto
Измерване 16 сегментно - мулти, център, спот
Експозиция Компенсация на експозицията от -2 до +2 степени
Аутофокус 11 точков SAFVOX VIII
Типове АФ Единичен, следящ и ръчен фокус
Серийна снимка 3 кад/сек
Режими Програмен, изцяло ръчен, приоритет на бленда, приоритет на скорост и сцени
Скорости на затвора От 30сек до 1/4000сек + В. 
Баланс на бялото Автоматичен, ръчен + 8 позиции
Самоснимачка 2 или 10 секунди
Цветни пространства sRGB, AdobeRGB 
Шумоподтискане Избираемо от менюто - при дълги експонации и при високи чувствителности
Карти памет SD/MMC/SDHC
Батерия 4AA батерии
Размери 134х95х74мм
Тегло 690г с батериите


Основни предимства и недостатъци:

+ Добра ергономия и дизайн
+ Влаго и прахо защита
+ Вградена стабилизация в тялото - работи с всички видове обективи
+ Лесно използване на стари обективи - работи измерването, стабилизацията и потвърждението на фокуса
+ Много добър дисплей и визьор, допълнителен горен дисплей
+Точен и бърз АФ при добра осветеност
+ Много висока детайлност в RAW
+ Удобен RAW бутон за бързо превключване
+ Ефективен режим D-RANGE
+ Интуитивно меню и управление
+Добри нива на шум при висока чувствителност
+Много добра цена - около 1070лв с ДДС + китов обектив

- Бавен ход на огледалото
- Не особено бърз АФ при много ниска осветеност
- Сравнително меки JPEG файлове
- Липса на голям избор на нови модели обективи

И така, мога да кажа, че  Pentax K200 е изключително разумен избор за хора, желаещи да притежават DSLR в базовия ценови клас, но с някои екстри, присъщи за по-високия сегмент. И наистина едва ли на пазара има друга  камера с екстри като прахо и влагозащита, стабилизация, горен дисплей и т.н. на цена около 1000лв . Разбира се Pentax не могат да се похвалят с моделна гама от обективи, присъщи на марки като Canon или NIkon, но пък имат достатъчно висококачествени "стъкла" с неповторим рисунък, а и предлагат на феновете си възможността да работят пълноценно с купища стара и качествена оптика, която може да се намери понякога за "жълти стотинки". От друга страна се съмнявам, че ако някой си купува тяло за 1000лв, независимо на коя марка, би жертвал няколко хиляди лева за скъпи обективи...Така че според мен, оферта за 1070лв с китов обектив за тази камера, е едно от най-добрите предложения на пазара към настоящия момент.

Официален вносител на Pentax  за България е фирма  VIP Trading

Б.Бонев, 11.06.2008г