Как да изберем цифров фотоапарат

Увод

дата 05.04.2013 г.  |  автор Бони Бонев - boni  |  http://bonibonev.com/

 

Знаем много добре, че първото нещо, с което се сблъсква всеки нов любител на фотографията, е трудната задача за избор на необходимата му техника. Никак не е лесно човек да се ориентира в морето от видове марки и модели цифрови камери, което ни е заляло през последните няколко години. Може би най-големият проблем идва от факта, че самите потребители не знаят какво точно им е необходимо. Има ли идеален фотоапарат? Едва ли може да се отговори еднозначно на този въпрос... По-скоро правилният отговор е “ За всяка фотографска задача има подходящ тип фотоапарат”. От една страна суперкомпактните цифрови фотоапарати имат предимството , че могат да бъдат навсякъде с нас, удобно поставени във вътрешния ни джоб или дамската ни чанта. Те са лесни за употреба, не са претенциозни, не бият на очи и предлагат много добро качество при добри светлинни условия. В същото време обаче не са подходящи при по-ниска осветеност, тъй като обективите им са с ниска светлосила , а матриците -  с малък физически размер и ниска чувствителност към светлината. Също така дават по-плоско изображение и особено при портретна фотография е трудно да отделим обекта от фона чрез дефокус. Този тип камери са подходящи за семеен фотоапарат или за втори, допълващ фотоапарат. 
Ултразум моделите  използват малката матрица, характерна за компактните модели, но са снабдени с качествена и светлосилна вградена оптика  с голям обхват на фокусните разстояния. Ултразум моделите са изключително подходящи за хора, които не желаят да инвестират в скъпи огледално-рефлескни модели и оптика, но все пак държат на предимствата, които дава големия обхват на фокусни разстояния, оптичната стабилизация  и възможността за използване на някои допълнителни аксесоари, присъщи за огледално-рефлексните модели.

DSLR камерите със сменяема оптика пък предлагат несравнимо повече възможности, висока чувствителност и възможност за работа с огоромен набор от обективи, светкавици, филтри и други специални аксесоари. За сметка на това  те са по-тежки и неудобни за носене, а за да бъдат окомплектовани с добри обективи се изисква стабилно финансово състояние. Този тип камери са предназначени за по-напредналите любители и професионалистите, които желаят да се развиват и да инвестират в разширяване на оборудването си.

В последните години се появи и междинен вариант - т.нар. "хибриди". Това са камери със сменяема оптика и със сравнително голяма матрица, но в по-малко тяло, което с подходящ обектив се събира спокойно в джоб на яке или малка чанта. Новите "хибридни" модели все по-успешно конкурират огледално-рефлексните камери и са все по-привлекателна алтернатива дори и за професионалистите.
 
В настоящата статия ще се опитам да улесня вашият избор, чрез някои характерни съвети и насоки, свързани с особеностите на различните видове цифрови фотоапарати.

 

Страници:  1 2 3 4 5

  • Гергьовден в с. Волуяк

    От Бони Бонев


    Гергьовден в с. Волуяк
  • Стабилизация

    От Бони Бонев


    С напредването на електронните технологии в края на 20 век, се появяват и първите системи за оптична стабилизация, които в много отношения решават проблемите с нестабилността на камерата при заснемане с ниски скорости или телеобективи. В основата на системата за оптична стабилизация стои плаващ оптичен елемент, контролиран от сложна система от датчици, регистриращи вибрациите и микромотори, отклоняващи оптичния елемент в зависимост от подадените от датчиците сигнали, така че да бъде компенсирано трептенето на ръката на снимащия. Пионери във въвеждането на тази система са Панасоник при видеокамерите и Никон при фотоапаратите. През 1993г Никон представят на пазара първият модел компактен фотоапарат с означение VR(vibration reduction), a 2 години по-късно японският гигант Canon създава подобна система с означение IS(image stabilizer) за варио обектив 75-300мм, предназначен за огледално-рефлексните камери Canon EOS.