Нощна фотография

Увод

дата 15.03.2013 г.  |  автор Бони Бонев - boni  |  http://bonibonev.com/

София, поглед от Витоша

  Рисуване със светлина – това е най-честото и популярно тълкуване на понятието фотография. Независимо дали е точно или не съвсем, всеизвестен факт е, че без светлина фотографът е като художникa без своите багрила и може да сътвори картина единствено във въображението си. В зората на фотографията се е налагало фотографите да експонират дълго своите снимки дори и при добро осветление през деня, тъй като тогава чувствителността на фотоемулсиите е била много ниска. По-късно тази чувствителност се повишава многократно и това дава възможност да бъдат използвани експонационни времена от порядъка на стотици или дори хилядни от секундата. Разбира се, за да бъдат постигнати такива времена на експониране, са нужни още добро изкуствено или естествено осветление, светлосилна оптика и високочувствителен филм или матрица. Логично е да предположим, че с намаляването на наличното осветление ще трябва да се примирим с по-ниските експонационни времена и всички неудобства, които произтичат от тяхното използване. Всъщност понякога, както ще се убедите и от нашите примери, дългите скорости на затвора са чудесен прийом за постигане на интересни ефекти във фотографиите ни.

Много от начинаещите любители на фотографията се справят лесно с ежедневните семейни снимки, благодарение на автоматиката на компактните си фотоапарати. Често  те се впечатляват от ефектно заснети нощни фотографии, които могат да се видят по различни рекламни материали, билборди и списания. За съжаление те бързо се разочароват след като се опитат сами да направят подобни снимки, обвинявайки най-често за неуспеха несъвършенството на собствената си камера. Една от редовните констатации, които съм чувал от начинаещи фотолюбители е : “Моят апарат не е хубав, защото прави размазани снимки вечер, въпреки че го нагласявам на символа за нощни снимки”. Всъщност почти винаги вината за това така наречено “размазване” не се дължи на фотоапарата, а на неумението и незнанието на самия потребител да си служи с него при условия на ниска осветеност.

Възможно ли е все пак да се прави   фотография с любителски фотоапарат в тази част от денонощието, в която светлината е толкова малко? Оказва се, че не само е възможно, но дори понякога нощта е времето, в което могат да се създадат едни от най-интересните и колоритни снимки. Нощта в големия град е изпълнена с феерия от макар и слаби светлини, струящи от фаровете на стотиците коли, цветните реклами, уличните лампи, малките жълти квадратчета на прозорците... Трябва да знаем само, как да ги подредим и опишем в цветна палитра, с помощта на нашия приятел - цифровия фотоапарат.

Сити център София

Запомнете нещо много важно! Колкото по-малко е наличната светлина, толкова по-дълга ще е скоростта на затвора на вашият фотоапарат. Всъщност може би някои от вас не са наясно какво представлява затвора на апарата и каква е тази скорост, която споменаваме вече няколко пъти....Затворът на фотоапарата обикновено е подвижна непрозрачна система от пластинки, намираща се между обектива на камерата и филма/матрицата, която има за цел да пропусне някакво количество светлина, за определено време .Така, благодарение на затвора, при повече налична светлина обективът проектира за по-кратко време изображението върху светлочувствителния материал (филм или електронна матрица), а при по-ниска осветеност- за по-дълго. През нощта, когато светлината е малко, се налага да се използват по-дълги скорости на затвора и това е причината за получаването на някои ефекти от размазване на подвижните обекти в нашата снимка. Вероятно сте виждали много нощни снимки, при които неподвижните сгради, пътни знаци и дървета са изобразени ясно и отчетливо, а вместо коли, по шосетата се виждат дълги блестящи трасета от фарове. Обяснението е просто и логично. Ако затворът на вашия фотоапарат е бил отворен примерно за 10 секунди, през това време неподвижните обекти се проектират от обектива без промяна в местоположението им, но движещите се коли рисуват разноцветни трасета със своите фарове или стопове, тъй като за тези 10 секунди те ще изминат определено разстояние.

Често обаче след опит за подобен вид снимки, с огорчение забелязваме, че са размазани не само подвижните обекти, а и неподвижните . Единствената причина за такъв нежелан краен резултат е движението на самия фотоапарат по време на снимките и в този аспект осигуряването на неподвижността му е една от най-важните ни задачи.

Имайте предвид , че по принцип, такъв тип нощни снимки задължително изискват наличието на статив. Щом скоростта на затвора стане по-ниска от 1/30 сек., фотоапаратът трябва да бъде абсолютно неподвижен, за да не се размаже изображението. Моделите, които са снабдени с оптичен стабилизатор ви дават възможност да разширите използваемите скорости на затвора при снимане от ръка до около 1/4 сек при широкоъгълни положения на обектива, но наложи ли се да се снима при по-дълги скорости, стативът е неизбежен. На пазара могат да се намерят както тежки, скъпи и стабилни стативи за по-големи фотоапарати, така и евтини малки, удобни стативи джобен формат, които вършат чудесна работа за леките дигитални любитеслки камери и не заемат почти никакво място в чантата ви.

Разбира се нощни снимки не са само снимките с дълги експонационни времена. Изключително интересни фотографии може да направите и без статив, снимайки при високи чувствителности 800, 1600, 3200, 6400 ISO и използвайки светлосилна оптика и по-бързи скорости на затвора. Такъв тип снимки обаче е много трудно, да не кажа почти невъзможно, да направите с компактен любителски фотоапарат, тъй като при тях истински използваемите чувствителности са ограничени обикновено до 400ISO. За целта ще бъде необходимо да инвестирате в огледално-рефлексен цифров фотоапарат със сменяема оптика. В интерес на истината цените на базовия клас огледално-рефлексни камери (DSLR) през последните години значително се понижиха и дори се изравниха с тези на компактните модели от по-висок клас. Ако не желаете да похарчите над 1000лв за такава камера, можете да се задоволите с евтин филмов огледално рефлексен модел и високочувствителни филми. Проблемът при последната комбинация е, че никога няма да знаете дали сте направили сполучлива снимка преди да проявите филма, а при този тип снимки грешките са често срещано явление. Също така вече е доста трудно да намерите чувствителни филми, а и цената им се повишава непрекъснато. 

 

 

 

Страници:  1 2 3 4 5