Ревю на фотоапарат Sony NEX F3
Новият Sony NEX-F3 – наследникът на NEX- С3
Съвсем наскоро във фотографията кацна един нов безогледален апарат – Sony Nex F3. За моя радост! Защото обичам малки, компактни апарати, каквито несъмнено са всички безогледалки. "Пейзажът" на цифровите апарати, приятели, се изменя с невероятна скорост. Ами ето: радва ни боецът Olympus OM-D E-M5, Nikon J1 спечели сърцата на много обладани от фотографията хора, появи се и красавецът Fujifilm X-Pro1 и още, и още… А Sony със серията NEX показа непрекъснатият стремеж да създава все по-съвършени цифрови апарати и заслужено завоюва много голяма част от фотографският пазар.
Sony NEX-F3 напомня много на чаровния Sony NEX-C3, но по всичко личи, че в него има значително подобрение на редица характеристики. Още преди разглеждането на тестовите резултати може да се каже, че F3 е опростена версия на NEX-5, а не козметична актуализация на NEX-C3.
Иска ми се преди да споделя с вас резултатите от практическия опит с тази камера, да „поогледаме“ апарата, но без особено много навлизане в подробности, които могат да се видят в интернет. Да се докоснем до интересното в него.
Най-напред дизайнът и ергономията. В сравнение с NEX-C3 апаратът е леко „наедрял“ и е станал по-удобен за работа. Въпреки че тялото е от поликарбонат, то внушава добра изработка. NEX-F3 има добър 3-инчов подвижен дисплей с достатъчна разделителна способност – 921 600 пиксела. Дизайнът му е нов. При ярко слънце, ако се настрои на режим „Слънчева светлина“, кадрирането не се затруднява. Само трябва да се има предвид, че в този случай цветовете са ярки и нереални. Интересно е, че дисплеят може да се вдигне нагоре, да се обърне на 180 градуса и да се насочи към фотографа. Ето как лесно се правят автопортрети… В този случай дори се включва автоматично и самоснимачката.
На дисплея има богата информация, подпомагаща снимачния процес – състояние на батерията (в проценти), чувствителност, оставащ брой снимки, формат на записа, бленда, скорост, снимачен режим и т.н.
Върху тялото са изнесени бутони и кръгъл селектор, чрез които директно и през менюто се настройват всички важни снимачни режими и параметри. Само бутонът за видео е неудобен – дълбоко потънал в тялото, така че „филмирането“ се включва и изключва доста трудно.
Експозиционният бутон е отпред на тялото и доста напомня на спусъка на DSLR.
В горната част на тялото, под малко капаче, са скрити изводите за външен микрофон и за допълнителен електронен визьор, който за съжаление не е от най-евтините.
В лявата част на тялото се намират Micro USB изход за зареждане и HDMI изводи – полезно за практиката. Гнездото за картите памет (SD, SDHC, SDXC, Memory Stick Pro Duo, Memory Stick Pro-HG Duo) е поставено в долната част на апарата. Веднага се вижда едно определено недоглеждане на конструкторите. Когато апаратът е на статив, капачето му не може да се отваря. Неудобно.
NEX-F3 има и вградена светкавица, която е скрита в тялото. Интересното е, че когато е отворена, може ръчно да се насочи към тавана и да даде меко и пластично осветление. Разбира се, всички светкавици от този тип са с ограничена мощност и често се налага да се снима с висока чувствителност.
Матрицата е нов Exmor HD CMOS APS-C (23,5x15,6 mm) с непроменена разделителна способност 16,1 Мпиксела и кроп фактор 1,5. Подобрената конструкция дава възможност да се постигне още по-висока чувствителност – 16 000 ISO, което е постижение в сравнение с NEX C3. Доколко тя е реално приложима, ще се види по-нататък в теста.
Автофокусът е 25-точков. Признавам, че след като снимах с Olympus OM-D E-M5 фокусирането с NEX-F3 ми се стори бавно. Все пак не трябва да се забравя, че двата апарата са в две различни ценови категории – OM-D е почти два пъти по-скъп. В замяна на това обаче в сигурността на фокусирането F3 не отстъпва по нищо на доста скъпия си конкурент! Има един проблем: когато светлината е особено малко, се разширява областта на фокусиране, което може да доведе до фокусиране на нежелано място.
Снимачни режими. Освен стандартните за всички цифрови апарат от този клас "Програма" – Р, "Приоритет на скоростта" – S, "Приоритет на блендата" – А и изцяло ръчна настройка – М, NEX-F3 разполага и с широка палитра готови режими като "Залез", "Нощни снимки", "Портрет", "Пейзаж" и т.н.
Два режима са много полезни за неособено подготвените фотографи – автоматичният Аuto и супер автоматичният Auto Advanced. Първият е напълно автоматичен, а при втория лесно се правят допълнителни корекции на цвета, яркостта, градацията и др. Камерата сама разбира дали се снима портрет, нощна сцена, спорт и т.н. Спрямо това тя автоматично настройва необходимите параметри на снимачния процес. Докъде стигна техническото съвършенство… И то при апарат от невисок ценови клас!
Още по интересни са още две възможности, които ни предлага този симпатичен наш приятел.
Първата е режимът Twilight. Чрез него при лоши светлинни условия, без статив, се получават остри снимки, практически без шум. Как става това? NEX-F3 прави последователно 6 снимки и ги наслагва една върху друга. Тъй като във всяка от тях структурните елементи на шума в изображението са на различни, на случайни места, при сливането на образите те се припокриват и видимо намаляват. Естествено при това припокриване ще има минимална загуба на детайли, но фотографиите, получени при сложни и тежки светлинни условия, са напълно използваеми. Ръцете на фотографа са „развързани“ за създаване на образи без статив навсякъде, дори и при почти пълна тъмнина. Тази технология е приложима и при подвижни обекти. В кадъра основният образ е от първата снимка. В теста има доста снимки с Twilight режим. Те са означени с TW. Известен проблем е, че при тези ниски осветености автофокусът автоматично разширява измерващата точка и понякога фокусът отива на нежелано място.
Втората възможност е автоматично композиране на портрет. Известно е, че много неподготвени любители композират неправилно портретите, като поставят очите в средата на кадъра. NEX-F3 записва направената снимка и веднага я прекомпозира чрез нова отсечка, като я запазва интерполирана в същата разделителна способност както оригиналната фотография. Не знам каква е технологията на интерполиране, но крайният резултат е остра, даже донякъде преизострена снимка. Тази функция е полезна и е неоценима помощ при снимането.
Серийните снимки. Тук определено NEX-F3 не е сред шампионите. С неговите 2,5 кадъра/s до 18 JPEG/6 RAW или 5,.5 кадъра/s с постоянна експозиция, той е на средното ниво по този показател.
Във видеото NEX-F3 е пораснал в сравнение с братчето си NEX-С3. Без да съм специалист в тази област, мога да констатирам факта, че докато С3 записва видеото си в MPEG-4, 720/30p , новият F3 работи добросъвестно в HD 1920x1080 (60, 24 fps), 1440x1080 (30 fps), 640x480 (30 fps) и с това предлага всички възможности за създаване на отлични видео-клипове. Апаратът предлага също интересен режим за намаляване на шума на вятъра при видеоснимки.
NEX-F3 измерва светлината с 1200 (!) мерителни зони. Без коментар.
Скоростите на затвора са от В до 1/4000 s, а синхронизационната скорост е 1/160 s. Това е в рамките на добри показатели за този клас цифрови фотоапарати.
Батерията издържа спокойно около 450 снимки.
Най-общо погледнато това e NEX-F3.
А как снима? Ето резултатите. Всички снимки са правени в JPEG формат и са с много лека корекция във Photoshop.
Sony F3 има, подобно на всички последни модели на фирмата, превъзходен режим на създаване на панорами. Лесно и удобно панорамата се снима, след което апаратът сам съединява снимките безупречно. Истинско удоволствие.
От анализа на теста за шума могат да се направят следните изводи:
NEX-F3 има блестящо шумопотискане. Фотографии с големина до 100 cm отпечатани с голямоформатен струен принтер или голямоформатна машина Chromira 50, изработени от кадри снети с чувстителност до 1600 ISO са с безупречно качество. При 3200 ISO има малка загуба на детайли и копията са напълно приемливи. От 6400 ISO нагоре копията трябва да са в по-малък формат.
В снимачния процес е по- добре е да се ползва слабото шумопотискане при което детайлите са запазват по-добре.
Режимът Twilight e използваем при лоши светлинни условия до 6400 ISO. Резултатът е: добри изображения почти без шум и без загуба на цветност. Подходящ е и за снимане с дълги фокусни разстояния без статив.
От анализа на теста за шума могат да се направят следните изводи:
NEX-F3 има блестящо шумопотискане. Фотографии с големина до 100 cm, отпечатани с голямоформатен мастиленоструен принтер или голямоформатна машина Chromira 50, от кадри, снимани с чувстителност до 1600 ISO са с безупречно качество. При 3200 ISO има малка загуба на детайли, но копията са напълно приемливи. От 6400 ISO нагоре копията трябва да са в по-малък формат.
В снимачния процес е по-добре да се ползва слабото шумопотискане, при които детайлите са запазват по-добре.
Режимът Twilight e използваем при лоши светлинни условия до 6400 ISO. Резултатът е добри изображения, почти без шум и без загуба на цветност. Подходящ е и за снимане при добра светлина с много дълги фокусни разстояния без статив.
Накрая традиционното обобщение:
Доброто в апарата:
Нова матрица Exmor HD CMOS APS-C
Добра изработка, дизайн и ергономичност
Подвижен дисплей, добре видим и при ярка светлина
Добро качество на JPEG
Чудесно шумопотискане
Много добър режим "Панорама"
Добри интелигентни снимачни режими с възможност за намеса
Чувствителност до 16 000 ISO с много добро качество до 3200 ISO
Twilight режим за снимане без статив при лоши светлинни условия
Автоматично композиране на портрет в самия фотоапарат
Видео HD1920x1080 (60, 24 fps), 1440x1080 (30 fps)
Измерване на светлината с 1200 мерителни зони
Контакт за външен микрофон
Функция Рeaking
Добро съотношение цена–характеристики
Недоброто в апарата:
Бавен автофокус
Липса на стабилизация е тялото
В Twilight режим недобре контролируемо място на автофокуса
Неудачно разположение на гнездото за картите памет
Не много бързи серийни снимки
Неудобен бутон за видеозаснемане
SONY NEX-F3 е много добре и умно създаден цифров апарат за широк кръг потребители. За мен той не е Еntry Level клас, а е със значително по-големи възможности. За начинаещите е лек и сигурен за обслужване, а подготвените, знаещите фотографи могат да извлекат от него всичко, каквото им трябва, за да създадат своите любими фотографии.
Петър Абаджиев