Panasonic DMC-FZ300

дата 07.12.2015 г.  |  автор Бони Бонев - boni  |  http://bonibonev.com/

 

FZ300 е вторият модел на Panasonic , притежаващ диапазон на вариообектива еквивалентен на 25-600мм за 35мм филмова камера с постоянна бленда 2.8. Действително подобни цифри, в комбинация със светлосила 2.8 звучат почти невероятно на фотографите от по-старото поколение, които могат да си представят за какви размери и тегло става дума, ако тези характеристики се пренесат върху 35мм филмов формат. Всъщност варио обектив с подобен диапазон и светлосила никога не е създаван за филмов лайка формат, по простата причина, че вероятно теглото му ще бъде не по-малко от това на средно голям куненски шкаф.

Всъщност Fz300 е наследник на придобилата голяма популярност едноцифрена компактна серия ултразум модели на Panasonic. Тя води началото си от 2002г, когато марката анонсира първият 2mp представител на тази серия FZ-1. Уникалното при него беше наличието на 12 кратно варио с постоянна светлосила 2.8 по цялата дължина.   Последваха усъвършенствания FZ2 и 3 мегапикселовия FZ3, които също бяха с обективи с постоянна светлосила 2.8. След това стремежът за увеличаване на пикселите наложи повишаване и на размера на матрицата, което пък доведе до малка жертва на светлосилата в дългия край на обектива, за да бъде запазена компактността. Така при моделите  FZ4, FZ5, FZ7, FZ8 светлосилата в дългия край спадна до 3.3. FZ8 беше и първият компактен ултразум модел на марката, снабден със "суров" формат на запис RAW, който позволява прецизна обработка на изображенията и постигане на по-високо качество при големи формати на печат.

С FZ200 Панасоник отново възроди традицията за ултразум с постоянна бленда, а FZ300 разшири възможностите на предшественика си, предлагайки нов процесор, влаго и прахозащитено тяло, по-добър визьор, дисплей с тъч скрийн и уникални 4К фото функции.

Нстоящото ревю има за цел да демонстрира възможностите на FZ300 от чисто практическа гледна точка, така че ще обърна внимание на поведението на камерата при различни реални снимачни ситуации.

 

- Дизайн и ергономия

С размери 132х92х117 mm и тегло 690 грама с батерията , DMC-FZ300 не е най-компактния ултразум модел, но и няма как да е така с подобен обектив. Въпреки това той се събира във външен голям джоб на яке. Дизайна е класически DSLR-like, т.е камерата прилича на умалено копие на огледално-рефлексен фотоапарат . Не е по-различно и разположението на бутоните за управление. Отгоре има голям и удобен кръгов селектор, чрез който бързо могат да се изберат основни режими като програмен, приоритет на бленда, приоритет на скорост, напълно ръчен, основни запеметени сцени - портрет, пейзаж, спорт, нощна, видео режим, режим за специални ефекти, режим панорама, видео режим, както и режим custom, чрез който можем да запаметим 3 най-често използвани комбинации от настройки. За съвсем начинаещите любители е предвиден и режим Ai, при който камерата работи в изцяло автоматичен режим и чрез оптимални настройки на скорост, бленда, чувствителност, стабилизация и т.н. се стреми да произведе достатъчно добра снимка за семейния албум.. Разбира се за сериозна работа и когато желаем по-големи увеличения и прецизни резултати, тази настройка не е препоръчителна.

- Матрица

Тя е с 12 ефективни Мпиксела с големина 1/2.3 инча, производство на Panasonic със съотношение на страните 4:3

 

-Обектив

Обективът  е Leica Vario-Elmarit с резба за филтри 52 mm. Висококачествената оптика на немския производител  е една от причините за успеха на всеки представител от “фамилията” FZ. 24-кратен оптичен Zoom 4.5-108/2.8мм или 25-600/2.8 приравнено към 35мм, осигурява много висока резолюция по цялото поле на кадъра и при почти всички фокусни разстояния. Спад на резолюцията се наблюдава при максимално фокусно разстояние и бленда 2.8. Над 500мм приравнено фокусно разстояние препоръчвам да се ползва бленда 3.5 или 4.  Обектив с подобен диапазон не е застрахован от пълна липса на хроматични аберации и те са видими, но и отстраними  в RAW.


 

От долните примери ще придобиете представа за диапазона на обектива :

 

 

От едно и също място - общ план и няколко детайла (можете да изтеглите снимките в пълен размер) :

 

 

 

 

 

Още примери, демонстриращи възможностите на обектива :

 

 

 

 

 

 

 

Както се вижда този тип ултразум модели са подходящи за туристическа фотография. Важно е да се отбележи, че въпреки малката матрица камерата върши работа и за портрети. Разбира се отново подчертавам, че няма как да се мери с хибридни или огледално-рефлексни камери, но светлосилният обектив все пак е предпоставка за размазване на задния план.

Ето три портрета при различни фокусни разстояния :

 

30мм (167 приравнено) :

 

 60мм( 338 приравнено)

 

 

108мм (600 приравнено) :

 

 

- Стабилизация на изображението

 Стабилизаторът на FZ300 е  подобрен вариант на познатия OIS с три режима – изключен, постоянно включен и включен в момента на снимането. Към него обаче е прибавена интелигентната система за контрол на чувствителностите на камерата. Тя разпознава движението на обекта при необходимост повишава чувствителността с цел получаване на остро, неразмазано изображение. Според мен това е една фунция, важна за неособено подготвения любител. Разбира се, в определени случаи автоматичният избор на много висока чувствителност би влошил донякъде качеството на изображението, видно при големи увеличения. При всички случаи стабилизирането на изображението върши много добра работа ако желаем да получим по-рязко и качествено изображение без да губим време за използване на статив. В много случаи обаче , когато осветеността е твърде ниска, стативът си остава незаменим.

 

Стабилизацията може да се използва за създаване на интересни фотографии с комбинация от подвижни и неподвижни обекти. Разбира се най-добре е в този случай да се разчита на статива, но и без него, до скорости на затвора 1/5сек се получават добри резултати.

 


 

- Визьор и дисплей

Особено полезен за практиката е много добрият визьор с разделителна способност 2.36милиона точки , незаменим при снимане при особено ярка светлина. Дисплеят е въртящ се, 3.0 инчов с висока резолюция 1.04милиона точки

- Автофокус и ръчен фокус

Автофокусът е изключително бърз и прецизен, благодарение на технологията DFD (depth from defocus) . Превключването между режима на следящ, единичен и ръчен фокус е реализирано с удобен селектор до визьора. Ръчният фокус се управлява с „врътка“ отстрани на обектива. Автофкусните зони могат да се избират и чрез тъч скрийн или тъч пад, което улеснява много правилното кадриране. Фактически няма разлика с по-високия клас камери GX8 и G7 .

 

Следващите два кадъра са заснети на максимално фокусно разстояние - 108мм (600 приравнено). Промяната на фокуса е по тъч пада с едно докосване. Това позволява прецизно кадриране - при първата снимка фокусът е на коледната играчка, а при втората върху лицето на момичето отзад :

 

 

 

 

-Шум и шумоподтискане. При подобен размер на матрицата , може да се преположи, че нивата на шум ще са значително по-високи от тези при  огледално рефлексни камери с размер на сензора 24х16мм или 36х24мм.

Новият процесор Venus Engine  осигурява значително понижени нива на шум, когато се снима в JPEG. Въпреки това обаче има още какво да се желае от алгоритъмa на шумоподтискането. При добра осветеност почти няма разлика в детайлността на картината между RAW и JPEG, но при по-ниска осветеност и особено в сенките, дори и при 100ISO, се наблюдава известна загуба на фин детайл.Проблем представлява шумоподтискането и при предаване на много фини текстури - примерно кожа на човешко лице или далечни дребни детайли от пейзажа. Текстурите излизат до известна степен загладени, въпреки много високата контурна острота.Изострянето в този случай не помага. Разбира се до формати на печат 30х40см това не може да се забележи. Ако обаче се налагат големи увеличения или по-сериозна постобработка, искрено препоръчвам да се използва RAW формат. Ако се снима в JPEG, задължително трябва да се настроят характеристиките на картината на noise reduction - 2.

Цял кадър :

 

Осечки 100% от JPEG и RAW при чувстителности о100 до 3200ИСО:

 

От тук можете да изтеглите файловете в оригинал RAW/JPEG

 

- Видео. Една от най-силните страни на Panasonic FZ300 е 4К видеото  (3840 x 2160) и 4К Фото функцията. Можете да използвате разбира се и FullHD, както и HD ( 1280x120) със 120кадъра/сек , което позволява да се направят впечатляващи SlowMotion видеа.

Освен всичко друго, видео режимът дава възможност за използване на варио обектива и  автофокуса по време на заснемане, както и приоритет на бленда, скорост и пълен ръчен режим с промяна на параметрите докато тече записа.

Във видео режим могат да се прилагат различни филтри и ефекти, да се регулират нивата на микрофона, както и да се използва външен микрофон със стандартен 3.5мм жак. Докато тече видеозаписът можете да правите снимки дори и в RAW формат без да спирате видеото. Имайте предвид обаче , че след това в записа ще има леки примигвания на картината, там където сте направили снимка.

Ето един кратък 4К видео клип:

 

 

От тук можете да изтеглите оригиналния файл

 

-4К фото . В режим 4К Фото, камерата снима с 30 кадъра в секунда и вие по-късно можете да изберете точния момент. Разбира се, снимките се записват в резолюция 8мп JPEG, но това е достатъчно за "изложбен" печат 30х40см или дори 60х40см. Всъщност камерата записва не отделни снимки, а MP4 клип и много лесно от тъч дисплея избирате кой кадър да запишете като отделен JPEG. Можете да настроите 3 режима на работа:

1. Натискаме спусъка - започва запис, натискаме отново - спира да записва.

2. Натискаме спусъка - започва запис и продължава докато спусъкът е натиснат.

3. Натискаме спусъка и камерата записва 1 сек преди да сме натиснали и още една след това. Може би този режим е най-интересен, защото успяваме да уловим това, което вече се е случило. Всъщност обяснението на тази "магия" не е сложно - камерата записва постоянно в буфера и след като натиснем спусъка прехвърля последната записана в буфера секунда на картата. Трябва да отбележа, че в този режим АФ работи много бавно, което е недостатък. Т.е. трябва да сме фокусирали внимателно в мястото където очакваме да се случи някакво бързо действие.

 

PreBurst режимът е много подходящ, когато трябва да изчакаме да се случи определено действие. В примерът по-долу искам да уловя момента на излитането на мухата. Това обаче става много бързо и е невъзможно да натисна спусъка точно в този момент. Ако снимам през цялото време, рискувам да напълня картата с излишен материал. Тук просто изчаквам и натискам спусъка след като мухата е излетяла. Както ще видите съм успял да уловя точният момент на излитането и да избера подходящ кадър от него. Цифрите със знак минус горе показват, че това се е случило преди да натисна спусъка .

 

Ето избраната снимка ( можете да я изтеглите в пълен размер) :

 

 

След обработка :

 

 

Друг пример - изстрелване на стреличка от Nurf и улучване на глухарче:

 

Снимката:

 

Спукване на балон с вода :

 

И три кадъра :

 

 

 

От тук можете да изтеглите клиповете в пълна резолюция

 

Тук можете да прочетете повече за 4К фото функцията 

Още една нова фунцкия, реализирана чрез 4K фото е Post Focus. Камерата прави бърза поредица от снимки като фокусира на различни места и след това вие избирате точното поле на фокус . Ето един клип, който демострира тази функция :

 

Демонстрация на Пост Фокус функцията :

 

 

Двете запаметени снимки:

 

 

 

 

И така, от всичко казано до тук мога да обобщя - Panasonic FZ300 е много добър любителски фотоапарат, който покрива голяма част от снимачните ситуации в ежедневието. Той е изключително подходящ за хората, които обичат да пътуват много и желаят да имат лек и удобен фотоапарат с голям диапазон на вариообектива. С него ще заснемете с лекота различни сцени в големия град - улични портрети, сгради, детайли, случки и т.н.  Обработката по-късно в RAW конвертора ще осигури достатъчно резолюция и динамика, за да направите качествени отпечатъци дори и до 60х40см. Напълно приложимата чувствителност 800исо, в комбинация с перфектно работещия стабилизатор на изображението ще ви помогне за добри любителски снимки и при ниска осветеност - нощем в града, в катедрали, църкви, музеи и т.н. Този тип камери отстъпват значително на огледално рефлексните апарати като възможности свързани със заснемане на спорт и диви животни, но FZ300 няма да ви разочарова и с него може да направите не лоши любителски снимки и в тези жанрове. Не забравяйте обаче че за  професионално  качество при подобен род фотография, задължително се изисква огледално рефлексна камера с бърз следящ АФ, високо качество при високи чувствителности и бързи светлосилни обективи.

FZ300 също така е и перфектната домашна видео камера. 4К телевизорите поевтиняха драстично през последната година, така че ако имате такъв телевизор няма как да не помислите и за 4К видео.

 

Основните ми критики към FZ300 , не са свързани толкова с нивата на шум. На този етап не може да се очаква кой знае колко повече в тази насока от малка матрица с 12 милиона пиксела. Това, от което аз лично продължавам да не съм доволен е качеството на изображението в JPEG и по-точно  небалансираните нива на шумоподтискане, които унищожават финия детайл дори и при 100iso. Крайно време е Panasonic да инвестират сериозно в подобряването на софтуера на самата камера, така че да видим най-накрая картина с изцяло запазен детайл и само леко подтиснат цветен шум.  Към настоящият етап мога да ви посъветвам следното - ако смятате да печатате само в любителски размери или при 100-400исо максимум до 30х40 (при 800исо до 20х30, при 1600исо до 10х15), тогава позвайте спокойно JPEG. До тези размери на печат няма да имате видими проблеми с качеството. Ако желаете обаче максимално качество и по-големи размери на печат или отсечки - задължително снимайте в RAW. За ваше успокоение, записът в RAW е бърз.

 

 

Предимства и недостатъци на модела:

 

+ Солидно тяло с прахо и влаго защита

+ Висококачествен обектив Leica

+ Голям диапазон на вариото - от широкоъгълен 25мм до супер теле - 600мм

+ OLED визьор с висока резолюция

+ Висококачествен 3 инчов сензорен въртящ се дисплей

+ Висока резолюция на изображението при 100 и 200ISO

+ Много бърз АФ, с лесно избиране на АФ зоната чрез сензорния дисплей, бърз следящ АФ

+ Ефективен оптичен стабилизатор

+ Много прецизно измерване на светлината

+ Точен автоматичен баланс на бялото и много добро цветопредаване

+ Бърз RAW формат

+ Висококачествено 4К видео

+ Възможност за правене на снимки в RAW и JPEG формат по време на видеозаснемане ( само за FullHD )

+ 4К фото с различни функции - включително "PreBurst" и "Post Focus"

+ Wi-Fi

 

- Прекалено силно шумоподтискане при работа в JPEG, дори и при ниски чувствителности, придружено със загуба на детайли в по-тъмните зони на изображението. При много големи увеличения(над 340см) препоръчвам работа в RAW.

- Обективът е мек бри бленда 2.8 над 500мм приравнено.

 

 

 

 

 

 


 


 

 

Страници:  1

Коментари    
nositel
12-12-2015 19:28

Бони, при кадрите с книгите, JPEGте с намалено шумоподтискане на -2 ли са?
-0 +0
boni
14-12-2015 01:35

Да, JPEG-a и шарпнеса са намалени
-0 +0
batpetzo
11-01-2016 19:27

Страхотно ревю, мисля да си купя такъв специално за видео. Видях,че са ги намалили доста. Интересното е, че видеото е почти като това на FZ1000 (гледах сравнения), въпреки по-голямата матрица.Вярно ли е,че матрицата не е от такова значение за видео, защото и без това се снима само HD или UltraHD и така или иначе не се използва цялата матрица, дори и да е по-голяма?
-0 +0
boni
11-01-2016 23:08

При добра осветеност видеото няма разлика, но при ниска осветеност ФЗ1000 е по-добър определено. На FZ1000 чете цялата матрица.
-0 +3
Svetlio70
26-03-2017 19:04

Интересува ме снима ли в серия в РОУ и колко кадъра е?
-0 +0
ник_п-в
28-11-2019 12:51

Хубаво ревю. Имам чувството(след сравнение на фз30 и китовия обектив на пентакс), че специално за пейзажи (с прилична светлина) тази оптика изважда по-добра картина от тъмните китови обективи на Дслр.
-0 +0
За да оставите коментар трябва да минете през Вход.