Panasonic DMC-GX8

дата 02.12.2015 г.  |  автор Бони Бонев - boni  |  http://bonibonev.com/

Panasonic DMC-GX8 е поредният висок клас фотоапарат от серията микро 4/3 на японската компания. За разлика от предишният флагман GH4, той има различен дизайн и не прилича на стандартен DSLR. Разбира се, G и GH серията са по-компактни от огледално-рефлексен фотоапарат поради липсата на кухина за огледала и призма, но по форма наподобяват DSLR и не са фрапиращо по-малки от най-малките DSLR камери на пазара. Широкоъгълните обективи, разработени за тях също са значително по-компактни, което се дължи на двойно по-късата работна отсечка.


DMC-GX8  е компактна камера със сменяема оптика, но е видимо "пораснала" в сравнение с предшесвтеника си GX7, което я прави и по-добре балансирана за сериозна работа.  От една страна компактността и ниското тегло е голямо предимство, когато нямаме жаление да разнасяме няколко килограма в раницата си. Правоъгълната "Лайка" тип форма е  предпоставка за по-близък контакт и непринудени фотографии на хора. За това допринася подвижният дисплей и също така невероятният подвижен визьор с висока резолюция.  Голямата и професионално изглеждаща техника често притеснява околните, кара ги да се чувстват "под прицел" и в резултат те отказват да бъдат снимани, понякога стават агресивни или пък изпадат в другата крайност - позирането. Не случайно известният фотограф на NG - Дейвид Алан Харви, казва че предпочита компактните и небиещи на очи фотоапарати, тъй като те му позволяват да бъде незабелязан и да се слее с околните.
"Често снимам с една ръка, докато си пия кафето, а хората не подозират, че работя" - тези негови думи са едно кратко обяснение, защо подобен тип камери са особено подходящи за улична фотография ("Street")


От друга страна системата micro 4/3 все пак ползва голяма матрица - 13х18мм. За сравнение при обикновените сапунерки матриците са с размери около 5х7мм. По-голямата матрица обуслявя две основни предимства - по-ниски нива на шум, съответно чудесна изолзваемост до  1600ISO и дори до 3200ISO и нещо много важно - по-пластично изображение с добър дефокус и разграничаване на преден от заден план. За мен лично плоското изображение, което дава "сапунерката" е най-големия недостатък на този тип камери. С напредването на технологиите нивата на шум ще се понижават . Рано или късно дори и при камерите с много малки матрици ще станат използваеми чувствителности до 1600-3200ISO. Размерът на матрицата обаче и по-точно свързаното с него по-късо фокусно разстояние на обективите, осигуряващо същия зрителен ъгъл, обуславя и фактическия отвор на диафрагмата, който пък е един от факторите определящи дефокусирането на задния план. В този аспект физически няма как да се направи по-голям отвор, когато се ползва малка матрица. Микро 4/3 системата е добър компромис между компактност и качество.
GX8 e компактна камера, но при условие, че е снабдена с компактни обективи. Късата работна отсечка не дава особено предимство при телеобективите. Ако смятате да ползвате подобен вид камера с мощен телеобектив, не печелите кой знае колко. Резултатът е голям обектив със закачено към него малко тяло. Истинското предимство в размера е видно при използването с късофокусни обективи. Примерно чудесния широкоъгълен 7-14/4 на Panasonic, разработен за микро 4/3 е няколко пъти по-малък и лек от 7-14/4 за огледално-рефлексен 4/3 апарат. Това е така, защото при по-дългата работна отсечка на DSLR  се изисква специална оптична ретрофокусна схема, което усложнява и оскъпява оптиката. Кухината, в която се намира огледалото, в случая се явява паразитна  и пречи за лесното реализиране на широкоъгълна оптика.
Тествах Panasonic DMC-GX8 предимно  с  два твърди обектива обектива от висок клас - Leica 15/1.7, Leica 42.5/1.2, за да мога да извадя максимума от матрицата с висока резолюция ( 20мп) .

1. Ергономия и управление.

DMC-GX8 има "плосък" дизайн, с малък "грип" , улесняващ захвата. Някои биха нарекли такъв дизайн "класически", други "лайка", а трети  "тухлен" , но така или иначе е факт, че камерата прилича на фотоапаратите с подобен размер от 60-те и 70-те години и в същото време е удобна за работа и за снимане с една ръка.

Тялото е от лека магнезиева сплав и е снабдено с прахо и влаго защита.
Правят впечатление фотографски премислените и правилно позиционирани контролни бутони за бързо управление. Почти всички параметри могат да бъдат променени без да се влиза в менюто. Снимачните режими се избират от стандартен селектор, като под него е разположен допълнителен механичен селектор за лесна корекция на експозицията, нещо изключително полезно, защото можете да гледате във визьора и да прецените дали картината е с правилна експозиция, докато с палеца въртите селектора.  Спусъкът е реализиран с голям удобен бутон в предната издадена част на грипа, а зад него има друг по-малък, който активира директен видео запис. В дясно от визьора има механичен селектор за различните режими на фокуса.


 Често използвани настройки като чувствителност, серийни снимки и баланс на бялото, също се регулират с директен достъп от задната част на корпуса. Изключително удобно се настройва автофокусната зона. Освен че може да се мести чрез 4 позиционен контролер по цялата площ на кадъра, може да се регулира и големината и като се завърти с палец колелцето в горния  край на корпуса. Чрез него и чрез ринга в предната част около спусъка се променят скоростта и блендата в различните режими.  С директния бутон "Q.menu" се осъществява бърз достъп до менюто и промяна на основните параметри - резолюция, компресия, чувствителност, ефекти, цветове и т.н.
Основното меню на GX8 е достатъчно богато,  разбираемо и с лесно достъпни опции. Чрез него се контролират както основни параметри като резолюция, компресия, съотношение на страните, режими на светкавицата, режими на стабилизацията , чувствителност, измерванена светлината, цветни пространства и т.н., така и някои по-специфични настройки - филмови симулации(standart, dynamic, vibrant, nostalgic, smooth, nature, b&w) + допълнителни поднастройки на контраст, цвят, острота и шумоподтискане за всяка от основните симулации. Видео режимът има собствен раздел в менюто.
Разбира се като всяка съвременна камера, GX8 дава възможност за персонализиране на всички параметри, програмиране на външни бутони и т.н.


Не мисля да се спирам твърде подорбно върху настройките в менюто.В това отношение  GX8 не отстъпва на който и да е съвременен DSLR в съответния ценови клас. По-интересно е да видим как се справя камерата в реални снимачни усповия.

2.  Автофокус. Най-голямото предимство на GX8  е неговата автофокусна система. Тя е от типа "контраст-детект" , т.е.  няма специален АФ сензор, а използва основната матрица за тази цел. Всъщност тази система е характерна и за всички компактни апарати тип "сапунерка" . За разлика от тях обаче, АФ на GX8 е много по-бърз и точен. Скоростта му е удивителна за такъв клас камера и не отстъпва на много DSLR камери, а дори в много случаи ги превъзхожда. Причината е в новата технология "Depth-from-defocus", при която камерата прави няколко много бързи виртуални кадъра и чрез сравнение определя точно зоната на фокус.  В същото време автофокусната точка може много лесно и бързо да се мести по цялото поле на кадъра, като  точността не се променя - нещо нехарактерно за DSLR камерите в ниския клас, при които обикновено страничните АФ зони не са така прецизни. Освен бързо преместване по целия кадър, автофокусната зона може лесно да променя размера си - от спот(за прецизно фокусиране в много малко пространство), до широка (за фокус при снимане на група от обекти или пейзаж). Това става с директно завъртане на контрония ринг в задната част на камерата или чрез тъч дисплея .

Голямо удобство е възможността за избиране на АФ зона чрез тъч скрийна, както и използването му като тъч-пад ако гледате през визьора. Така много лесно, бързо и точно можете да покажете къде точно искате да бъде фокуса.

 

 

 

 

 

Автофокусът е изключително точен, дори и при динамични обекти на бленда 1.2 :

 


Автофокусът на GX8 притежава още една интересна опция - следене на зададен обект. При включването и е достатъчно да фокусирате веднъж върху определен обект и след това АФ го прихваща и го следи по цялото поле на кадъра. Следящият фокус е също на много високо ниво.


 

 

Следящият фокус работи добре и при ниска осветеност през нощта :

 

 


3. Шум и шумоподтискане.

Шумът при високи чувствителности е широко дискутиран и важен параметър. Ниските нива на шум позволяват да се използва наличното осветление и да бъде запазена естествената атмосфера, дори и когато светлината е малко. Компактният размер, придуржен с използваеми високи чувствителности е предпоставка за интересни снимки при по-деликатни ситуации, когато не е удачно да смущаваме околните - църкви, манастири, театрални постановки и т.н.
GX8 се справя добре при високи чувствителности, но не може да се сравнява със съвременните "фул фрейм" камери. Напълно използваем е до 1600ISO дори и при печат 60х40см. 3200ISO може да се ползва с внимателна постобработка до 30х40см, а 6400ISO с много добри резултати до 20х30 и с компромис до 30х40. По-високите чувствителности са практически неизползваеми, освен за малки размери или за уеб. Препоръчвам ако се снима в JPEG , да се променят фабричните настройки, защото те не са добри. Намалете шумоподтискането до минимум, намалете изострянето и ще получите по-добро изображение. В комбинация със светлосилната оптика се получават много добри резултати в условия на ниска осветеност.

 

Фин зърнист шум има още при 200ISO. Това не е особен проблем и снимките са използваеми за печат в големи размери. Интересното е, че при увеличаване на чувствителността, шумът не се увеличава драстично и до 3200ISO е в нормални граници за сензор с такъв размер . Ще покажа снимки в различни снимачни условия и на различни чувствителности. Можете да отворите снимките според екрана ви и да ги свалите в пълен размер на компютъра си с десен клавиш и save-as:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ако решите да снимате в JPEG , задължително променете фабричните настройки - намалете изострянето и шумоподтискането на минимум. В противен случай ще получите "омазана" и прешарпена картина с много артефакти.

 

4. Стабилизация .

 

Panasonic GX8 е вторият модел на марката след GX7, който има вградена стабилизация. За ралзика от предишния модел обаче и за първи път в света Panasonic GX8 предлага двойна стабилизация и синхрон между стабилизираните обективи и вградената стабилизация.

Oт долния клип можете да научите как работи двойната стабилизация:

 

 

 

5. 4К Видео и Фото

 

Основният акцент при новите модели на Panasonic e 4К Видео заснемането, което в GX8 е придружено с 4К Фото функция. В режим 4К Фото, камерата снима с 30 кадъра в секунда и вие по-късно можете да изберете точния момент. Разбира се, снимките се записват в резолюция 8мп JPEG, но това е достатъчно за "изложбен" печат 30х40см или дори 60х40см. Всъщност камерата записва не отделни снимки, а MP4 клип и много лесно от тъч дисплея избирате кой кадър да запишете като отделен JPEG. Можете да настроите 3 режима на работа :

1. Натискаме спусъка - започва запис, натискаме отново - спира да записва.

2. Натискаме спусъка - започва запис и продължава докато спусъкът е натиснат.

3. Натискаме спусъка и камерата записва 1 сек преди да сме натиснали и още една след това. Може би този режим е най-интересен, защото успяваме да уловим това, което вече се е случило. Всъщност обяснението на тази "магия" не е сложно - камерата записва постоянно в буфера и след като натиснем спусъка прехвърля последната записана в буфера секунда на картата. Трябва да отбележа, че в този режим АФ работи много бавно, което е недостатък. Т.е. трябва да сме фокусирали внимателно в мястото където очакваме да се случи някакво бързо действие.

 

Тук можете да прочетете повече за 4К фото функцията 

 

Още една нова фунцкия, реализирана чрез 4K фото е Post Focus. Камерата прави бърза поредица от снимки като фокусира на различни места и след това вие избирате точното поле на фокус . Ето един клип, който демострира тази функция :

 

 

По-долу можете да видите пример от сватбена церемония:

 

 

Кликнете, за да гледате видеото в YouTube

 

Ето и трите избрани кадъра с фокус на различни места:

 

 

 

 

 

 

6. Снимки демонстриращи 4К фото функцията:

 

Ето пример как можем да използваме 4К фото функциата в реални условия  - булката хвърля букета си .

 

 

Видео в youtube

И избрани снимки :

 

 

Още примери :

 

Видео в YouTube

 

Избраната снимка:

 

 

 

Избраната снимка :

 

 

Искам да уточня, че качеството при този тип снимки няма как да бъде толкова високо, както при нормално снимане от RAW. Всъщност това са кадри от 4к видео, но заснето не във формат 16:9, а в нормалните пропорции на матрицата 4:3. Също така настройките при този тип снимане, трябва да са както при снимане на фотография, а не на видео. При видеото се снима на ниска скорост на затвора, за да има плавност на движенията, но тогава единичните кадри ще бъдат размазани. При фотографията трябва снимката да е рязка, така че умишлено снимаме при висока скорост на затвора. В този случай видеото ще е по-насечено и "нервно" , а трептенето от честотата на неоновите лампи е дразнещо. От тук можете да изтеглите целите клипове в пълна резолюция 

 

От тук можете да изтеглите 4К видео в пълен размер със звук, което заснех по време на фото сесия. Използваният обектив е Leica 42.5/1.2

 

При видеозаснемане може да се ползва интересна фунцкия "Теле конвертор" , при която имаме двойно приближаване. Това не е т.нар. "дигитален зум". Използва се по-малка част от матрицата - т.е. се снима в "кроп" режим и работи само за FullHD видео.

От тук можете да изтеглите два файла, заснети от едно и също място в нормален и кроп режим (1600iso) .

 

Без 4К фото фунцкията PreBurst е почти невъзможно да уловим точно момента на излитането на тапата от бутилката или конфетите :

 

 

 

 

 

 

7. Предимства и недостатъци :

 

+ Солидно и здраво метално тяло с влаго и прахозащита

+ Двойна стабилизация

+ Перфектно изнесени механични контроли

+ Ръчен АФ с пикинг и лупа

+ Въртящ се OLED диспелй

+ Подвижен OLED визьор с висока резолюция - 2.36м точки

+ Бърз АФ и бърз следящ АФ

+ Тъч дисплей и тъч пад с възможност за бързо избиране на фокусна зона

+ Тих режим и електронен затвор със скорости до 1/16 000 сек

+ Висококачествено 4К видео

+ 4К фото с различни функции - включително "PreBurst" и "Post Focus"

+ Батерията издържа около 1000 кадъра - снимане и преглед на снимки.

+ Wi-Fi

 

- Нивата на шум са видимо по-високи от тези при съвременните ФФ матрици

- Фабричните настройки на JPEG-а са агресивни и водят до артефакти. За по-добри резултати препоръчвам да се намали шумоподтискането и изострянето. Най-добре да се използва RAW.

- Цената от 2399лв с ДДС само за тялото е сравнително висока за м4/3 камера, но трябва да се отчете, че все пак това е фотоапарат с редица иновативни функции, една от най-важните от които е двойната стабилизация. За тези, които търсят подобни възможности в почти двойно по-ниска цена препоръчвам моделът G7.

 

 

 

 

 

 

Страници:  1

Коментари    
За да оставите коментар трябва да минете през Вход.