Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Клубен живот
 
 Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: юнга   
Дата:   13-06-10 14:34

https://photo-forum.net/static/forum/2017-02/yagq0798.JPG
https://photo-forum.net/static/forum/2017-02/uzba2724.JPG

https://photo-forum.net/static/forum/2010-06/zile8514.JPG

http://www.lostbulgaria.com/pic/1056.jpg


Тодор Живков с другарите си: Александър Лилов, Гриша Филипов, Добри Джуров, Огнян Дойнов, Пеко Таков, Петър Младенов, Петър Танчев, Станко Тодоров, Тодор Божинов, Георги Йорданов, Петър Дюлгеров, Стоян Караджов, Димитър Станишев, Георги Атанасов, Стоян Михайлов, Милко Балев, Мишо Мишев, Васил Цанов, Чудомир Александров - Бузлуджа 1981г.

Почти цялата банда в кадър.
Отзад сигурно се крие Мирчо Спасов с пищовите , та да ги държи строени за кадъра.
Няма я Цола.Липсват и комсомолците.

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: cicomanco   
Дата:   13-06-10 14:36

НЕ!
Това са СВЕТЦИ!!![smilie19]
Ма Добри Джуров беше и пич![smilie24]



Публикацията е редактирана (13-06-10 14:37)

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: asahi   
Дата:   13-06-10 14:38

Ба си смешните костумчета.
А на оня от десния фланг направо му е подарено от клошар.
Бих аранжирал строя малко по-различно.
Нещо за гамутя да кажете?

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: юнга   
Дата:   13-06-10 14:39

Само Добри Джуров има червен ореол на шапката си. И другите ли са светци, макар без ореол?

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: юнга   
Дата:   13-06-10 14:39

Кой бре? Карикатурата с червената жилетка ли?

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: vga   
Дата:   13-06-10 14:41

Според мен народа носи вината за всичко. Ако не те кефят тея типове - махаш се, ако не можеш да се махнеш - биеш се. Толкова ли е сложно? А какво ще кажете за народа - прост ли е или не е? За баницата знаете...

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: cicomanco   
Дата:   13-06-10 14:44

Абе не знам , ама ако маше шанс да се запази изграденото в ония години , хич нямаше да сме така зле....ама пуста лакомия....[smilie23]

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: юнга   
Дата:   13-06-10 14:46

Нямаше шанс.
Внасяш от второ направление с валута и изнасяш за преводни рубли.

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: asahi   
Дата:   13-06-10 14:46

И Кремика щеше да си пуши и да гълта милиони...

Червената жилетка, вероятно елече[smilie24]
Бай Тошо най го докарва на стойка, а?

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: юнга   
Дата:   13-06-10 14:48

Ако ги мерим по костюмчетата, да. И бай Добри.
Личи си че го е пипнал шивач, но има и другари с конфекция според мен.



Публикацията е редактирана (13-06-10 14:49)

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: cicomanco   
Дата:   13-06-10 14:48

Добриту , Добриту![smilie5]

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: vga   
Дата:   13-06-10 14:57

Според мен, като човек който не е живял през "онова" време, е абсолютна срамота да се сравнява изобщо преди със сега! Абсурдно е, сега трябва да е толкова по-хубаво, че никой даже да не се сеща за ония години. Ето това е големия провал на прехода, по мое му. Ясно е, че не е по-лошо от онова време, ама за много хора не е и по-хубаво. Специално за мен и семейството ми е чудесно, но това не значи, че за всички е така, което е голямата беда. Не е редно просто. Яд ме е, че не съм видял нито един !! изграден голям проект! Представям си какво е било преди НДК, да кажем, и какво е било да се изгради този проект. Монументи, обществени сгради, мостове, ако щеш... а сега нищо не се строи. Моловете, които са адски комерсиални, на България стъклената сграда е голяма... какво друго? Литекс Тауър сигурно... тъпотии...

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: lipostok   
Дата:   13-06-10 15:01

Кой са по-големи боклуци, едновремешните или сегашните? Аз така го виждам въпроса!

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: asahi   
Дата:   13-06-10 15:01

Стига де - нищо ли не виждаш? В София има метро, завчера на Драгалевско шосе откриха чуден пътен възел. В резултат на това централните улици се изпразниха от автомобили. Тръгни по страната да видиш колко пътища се ремонтират, при това качествено. 3 слоя асвалт кога са слагали другарите?

Моловете и стъклените сгради са частни проекти. Не ги сравнявай.

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: vga   
Дата:   13-06-10 15:05

Асахи, всъщност си прав. Сега като се замисля. Просто от два месеца не съм си удома и не знам какво е положението след отварянето на околовръстното. Метро съм ползвал 3 пъти, откакто го има, просто не ми е потребно, но е чудесно че го има. Но аз говоря за големи проекти, истински глеми сгради, нещо за което да се говори... може би проблема ми е, че приемам инфраструктурата за даденост, понеже където и другаде да съм бил е отлична.

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: asahi   
Дата:   13-06-10 15:23

Не че няма големи сгради, ама те не са толкова нужни. Една спортна зала голяма се строи над Червено знаме.

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: bgprinter   
Дата:   13-06-10 15:26

фотографът е за бой дали не са го пратили при Мирчо Спасов след тази снимка?[smilie18]

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: джъмбо   
Дата:   13-06-10 15:29

сандокан море с двата ножа

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: IvoZafirov   
Дата:   13-06-10 15:50

Автор: vga
Дата: 13-06-10 14:41

Според мен народа носи вината за всичко. Ако не те кефят тея типове - махаш се, ако не можеш да се махнеш - биеш се. Толкова ли е сложно? А какво ще кажете за народа - прост ли е или не е? За баницата знаете...
----------------------------------------------

[smilie24]
Тука материяла е кофти, а от кофти материял какво да очакваш...

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: biso   
Дата:   13-06-10 16:41

за съжаление, това за лошия материал е истина
и в нея са отговорите на много въпроси

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: pmartinov   
Дата:   13-06-10 16:55

Мъ как ще носят вина ?


Тя БСП е друга партия !

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: ARGO   
Дата:   13-06-10 16:56

баси фотографите е имало тогава [smilie23] 100% са им давали всичко необходимо за снимане



Публикацията е редактирана (13-06-10 16:57)

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: chicken   
Дата:   13-06-10 17:18

asahi, нали не си сериозен? Щото ако пътищата са ти критерия... Първо вземи пообиколи Българията. Второ, аз си живях в пъти по-добре когато пътя Сливен-Стара Загора се минаваше на зиг-заг. да не говорим, че имам в пъти по-сериозни проблеми от пътищата. Боли ме за Тракия, като не ми дават направление да си прегледам коляното. По-добре да има дупки и да не могат състезателите да трепят народа отколкото да ми се реве като дойде време да отсервирам на втория етаж. И да си внасям парите за осигуровки, вместо да си платя прегледа като нама направления, да си направя коронките на зъбите като не ми ги прави здравната каса. Това само здравните проблеми. С другото да продължавам ли?

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: asahi   
Дата:   13-06-10 17:22

Не продължавай. Не съм съгласен с теб. Обикалям България интензивно - по 30-40 000 километра на година. Не намирам повод да намесваш здравословните си проблеми тук.

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: Todd   
Дата:   13-06-10 17:32

[smilie18] [smilie18] [smilie18] [smilie18] [smilie18] [smilie18] [smilie18] [smilie18] [smilie18] [smilie18] [smilie18] [smilie18]


Ха ха ха - 500 човека са виновни за нещастието на 8 милиона ????

ха ха ха - и тая не ще лаф !!!!


Кога още са го казали хората :

ВСЕКИ НАРОД СИ ЗАСЛУЖАВА УПРАВНИЦИТЕ

макар че аз ползвам другият лаф - за кривият чеп...

[smilie19]


Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: hery   
Дата:   13-06-10 17:38


Стопроцентово сме си виновни ние.

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: Императорът.   
Дата:   13-06-10 19:31

Асахи - само едно метро? Да не говорим че близо половината от метрото - и то най-качествената му част, бе изградена пак от тия "смотаняци" на снимката. Какво са правили те - лесно може да се отговори - това, което сегашните от 20 години крадат и все още не се свършва. Вижте ги само - никой не е тлъст, изглеждат добре, без да броим оня суяк отдясно.

Да не говорим за пътищата, да не говорим, че повечето от сега работещите индустриални мощности, също са строени основно през 70-80-те години. Да не говорим за неща като законност, здравеопазване - например къщата на баба ми на село, макар да седеше празна зимата, НИКОГА не е била ограбвана, старците по селата не се заключваха, камо ли да се барикадират - не ни връщаха от болниците, щото "няма направления" и т.н. и т.н.



Ако измъчената ни държава оцелее (за което още не губя надежда) Тошо ще бъде оценен от историята като мъдър и градивен държавник, който, като се има предвид политическата си ориентация и международната обстановка, е направил много - и за вътрешният просперитет и за външната политика - защото жизненият ни стандарт бе значително по-висок от тоя на руснаците (нашенецът - апартаментът, колата, вилата, руснакът - държавна квартира под наем), а България бе уважавана в чужбина.

Докато сегашните политици ще бъдат прокълнати и записани с черни букви, с каквито сега пишем имената на тия, хвърлили ни в световните войни или станали причина да попаднем под турско или византийско робство.

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: canonio   
Дата:   13-06-10 19:34

https://photo-forum.net/static/forum/2010-06/lzak0543.JPG
http://mysticolors.com/fotos/jivkov2.jpg

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: asahi   
Дата:   13-06-10 19:35

Ходил си на слънце нещо.
Вземи си провери фактите и пак заповядай да говорим.

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: Императорът.   
Дата:   13-06-10 19:50

Асахи - КОЕ не е вярно?

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: chicken   
Дата:   14-06-10 09:45

Асахи, аз питах дали да продължавам с ДРУГИТЕ неща. Щото на прехвалената ти Държава нищичко не и е наред. Пътищата да са проблема. А щом са ти достатъчни и те радват, добре. Ама аз съм човек, който по принцип избягва магистралите (кави Магистрали!!!), такаче се налага да се впечатлявам от други неща. Щото човек трябвало да се впечатлява от нещо.
Странно, аз съм най обикновен средностатистически гражданин с не много високи доходи, живея под наем, чакам дете, нямам престъпни наклонности, напротив, възмущавам се и от най малката неправда, своеволие и т.н. и накак си се получава така, че не усещам държавата да работи така, че да се почувствам живеещ в нормална държава. напротив. Държавата ме ебва от всякъде. Може би защото не може да ебне който трябва? Писна ми да ме е страх да се усмихна за да не се озъбя.
Вземи се заиграй повечко с наредбички закончета, структури, създадени да ОБСЛУЖВАТ гражданите. Бият се в гърдите как щели да въведат ред, налагат някакви павила и такси, тия, срещу които уж са насочени ги боли.... и го отнасят малките. Гонят медийно магистрати за имоти и подобни глупости, а това е най безобидното което правят същите тези магистрати и не си струва въобще да се занимава човек. Особенно обикновенния. Ама цъка пред телевизора. Гонят показно контрабандата на цигари. Ощетявала бюджета... Абе кво ли се занимавам. Живейте си добре в прекрасната ни държава, гласувайте си на изборите, плюйте си комунистите, плащайте си данъците и осигуровките. Най важно е да има усмихнати хора по улиците, така че усмихвайте се!

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: vassilk   
Дата:   14-06-10 09:59

Щом сега се краде толкова много и има за още значи все нещо са направили[smilie18]Амя няма се плашите-оня мутрата,как се казваше,той ще ни оправи.Колко добре звучи.Малко двусмислено,но все пак добре.[smilie18]

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: hery   
Дата:   14-06-10 10:01


Съвсем точно го е казал Императора.

Просто имаше държава. Сега - двор без ограда.

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: boni   
Дата:   14-06-10 10:17

Алооо, на кой сват живеетеее???
Онази държава я окрадоха тея същите от снимката по-горе и техните дечица.
Още от 60-те години с външнотърговските дружества я изнесоха поне 10 пъти. В края на 80-те я фалираха за 3-ти път.
След 90та точно техните отрочета създадоха мутрите и изстъргаха каквото имаше да се изстъргва.
През 95-96-та точно същите другари с бушона Виденов отпред източиха и последните стинки на народа.
Помня дядо ми как плака, като разбра, че спестените му за цял живот левчета от равностойност 1000$ станаха 20$.
Последно другаря Станишев, син на другия другар Станишев в комбинация с др. Доган и в обкръжението на др. Р. Овч. и други подобни докараха нещата до там, че да ни спрат почти всички еврофондове.
Всъщност онази държава беше тотално фалирала поне 3 или 4 пъти, добре че по политически причини и по-късно от старческо оглупяване др. Брежнев наливаше кинти.
Умря другаря Брежнев и оп, България се срина.
Въобще да не коментираме тотално губещите мастодонти на тежката промишленост, които бяха мъртво родени и поддържани изкуствено като зомбита.
Въобще не искам да коментирам гнусната среда на повесместно доносничество и слухтене, в която растяхме.

Смешно ми е като правите сравнения как онея управляващи били добри, пък сегашните били лоши.
Ми те са същите бре! Идете на един БАИТ симпозиум да видите кой управлява компютърния бизнес... Бели глави - бивши разузнавачи от проектите "НЕВА" за кражби на компютърни технологии през 80-те.



Публикацията е редактирана (14-06-10 10:20)

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: chicken   
Дата:   14-06-10 10:22

Бони, що пропусна Костов бре? Или той от вашите?

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: boni   
Дата:   14-06-10 10:28

Ами към Костов имам смесени чувства и по-скоро положително отношение, защото бях директен свидетел как неутрализира голяма част от нелегалния внос и крупни фирми панически затваряха десетки черни складове в София и страната.
Не казвам, че правителството му беше идеално, нито казвам, че не е допускало грешки.
Факт - преди него в страната имаше гигантско количество контрабанда на всички нива, което спираше доста чужди инвеститори. По неговото управления нещата се промениха значително в това отношение.
Говоря от личен опит като основен мениджър в голяма компания по онова време.

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: Myth   
Дата:   14-06-10 10:40

Бони е много прав, но от друга страна и в приказките на Импето тоя път има истина.

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: boni   
Дата:   14-06-10 10:40

Ето ви конкретен факт.
Участвал съм в няколко сделки за внос на Либхер преди да открият завода до Пловдив.
Имаха голямо желаение да инвестират в БГ, но казваха, че не могат да си го позволят, докато основни вносители на бяла техника внасят по документи на 1/3 от цената или пълна контабанда.
В България до 1999г само Горение-Кьортинг внасяха на нормални цени и по нормален начин, защото собственика в БГ не беше българин.
Точно правителството на Костов наложи много сериозни мерки в това отношение, в резултат на което Либхер направиха сериозни инвестиции в БГ и построиха завод.



Публикацията е редактирана (14-06-10 10:43)

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: chicken   
Дата:   14-06-10 10:43

Аз питам, по причините, които се опитвам да обясня на Асахи. Видимите от всички неща ОК. Голяма работа е правителството. Но повечето хора сигурно и представа си нямат какво повличат със себе си фалитите на процъвтяваши предприятия и смяната на собственоста им. Щото с тези предприятия работят хора, които знаят какво им е дереджето и си правят сметката. В същия момент, противно на всякаква логика и пазарни принципи, тия ми ти неща фалират. Сменя се собственоста, покриват се част от задълженията към съответни .... а останалите по веригата да го духат. И когато всичко им е вкарано в тази дейност нали се сещаш.

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: chicken   
Дата:   14-06-10 10:45

Бре, много се радвам за Либхер. Да са живи и здрави!

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: boni   
Дата:   14-06-10 10:49

Искам да ти кажа, че точно през 1996-та Индезит искаха да строят завод в БГ и по-точно във Варна. Знам много добре защо тогава се отказаха и предпочетоха Турция и от тогава разшириха петорно производството си в Турция.



Публикацията е редактирана (14-06-10 10:51)

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: chicken   
Дата:   14-06-10 11:01

еее, ама може ли такова нещо! Жалко за Индезит!

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: NeDDRaG   
Дата:   14-06-10 11:23

написа:

> Ето ви конкретен факт.
> Участвал съм в няколко сделки за внос на Либхер преди да
> открият завода до Пловдив.
> Имаха голямо желаение да инвестират в БГ, но казваха, че не
> могат да си го позволят, докато основни вносители на бяла
> техника внасят по документи на 1/3 от цената или пълна
> контабанда.
> В България до 1999г само Горение-Кьортинг внасяха на нормални
> цени и по нормален начин, защото собственика в БГ не беше
> българин.
> Точно правителството на Костов наложи много сериозни мерки в
> това отношение, в резултат на което Либхер направиха сериозни
> инвестиции в БГ и построиха завод.
>

>
> Публикацията е редактирана (14-06-10 10:43)

Boni, имам тъочно пък обратния факт; Продажбата на МДК Пирдоп. Продадено за 85 милиона долара. (Струва няколко тотин милиона, по към милиард). Внесени 50. 35 - да се вложат в екологични проекти. От тези 35 милиона в България я останали 5, я не. А дали са вложени 35 милиона или не - никой не може да каже. По документи са толкова, реално - знаят само шефовете. Оценката занижена с минимум 27 милиона - готова продукция и суровини - относително постоянни скадови наличности, т.е. те са били такива в момента на одита, но са приблизително същите и след месец, след два... Инвестиции в производството - да, има ги, но пак тези инвестиции са извън България. Но от тук натам: изнесе се производтвото на благородни метали извън България. Всички суровини се внасят на временен внос, производствотео се води като "подобрение", всички данъци и мита се плащаха извън България, т.е. в чужд бюджет. 5 години освободени от данъци, пак няма нищо в бюджета. Производства, които в Белгия например бяха за втора и първа категория труд, в България си бяха 3-та - работниците в рафинерията не дишаха изпарения от електролит, загрят до 62-65 градуса, и съдиржащт почти изцяло сярна киселина, а все едно работят в сладкарница и продават пастички и торти. Същото и в производствоп Сярна киселина, както и на други места.

Тъй, че истината е някъде по средата.

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: 4i4o-Joro   
Дата:   14-06-10 12:12

Асахи, това:

В София има метро, завчера на Драгалевско шосе откриха чуден пътен възел. В резултат на това централните улици се изпразниха от автомобили. Тръгни по страната да видиш колко пътища се ремонтират, при това качествено. 3 слоя асвалт кога са слагали другарите?

майтап ли е ?.... [smilie11]

обикновено невежество или нещо друго, за което не се сещам [smile]



Публикацията е редактирана (14-06-10 12:17)

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: dimi2007   
Дата:   14-06-10 14:12

Автор: boni
Дата: 14-06-10 10:17

Алооо, на кой сват живеетеее???
Онази държава я окрадоха тея същите от снимката по-горе и техните дечица.
Още от 60-те години с външнотърговските дружества я изнесоха поне 10 пъти.
---------

Мда....през 60те най-вървеше износа на цървули и потури.......

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: explorer   
Дата:   14-06-10 14:23

Съгласен с boni. Това което се случва сега си е естественото продължение на ония времена. Както др. Живков мъдро отбеляза тогава "трябва да се снишим, докато отмине бурята". И те така успешно се снишиха, че синчетата им влязоха в ЕС (защото в крайна сметка и там по върховете на бюрокрацията цари подобен социализъм).


Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: Rolleiflex2005   
Дата:   14-06-10 14:55

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: Rolleiflex2005   
Дата:   14-06-10 15:00

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: юнга   
Дата:   14-06-10 16:19

А другите си легнали комунисти и се събудили социалисти.
А неразбрания народ им викаше "червени боклуци".
Интересно защо ли?
Кой на времето плати за да им викат така незаслужено на народните герои- "червени боклуци"?
Те и за правешкия чобанин от циганския род Замфирчов казваха че е "червен боклук" и "престъпник", но ето ,че през 2010 година, някой си Николай от Ямбол и Rolleiflex2005 изкараха истината на бял свят.[smile]
[smile] [smile]
Тяхната си комуноидна истина разбира се.

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: boni   
Дата:   14-06-10 16:36

A, Дими и Ролейфлекс не може да не дойдат да обяснят колко добър е бил др. Т. Живков[smilie18]

Дими, много добре ти е ясно на тебе, че не става въпрос за цървули и потури, а за крупно ограбване на държавата чрез външнотърговските дружества още от 60-те години на миналия век.
Доказателства има колкото искаш. Изнесени са милиарди левове и колкото и да лаете, не може да промените този ФАКТ, както не можете да промените безпорния ФАКТ , че БЪЛГАРИЯ беше една тотално ограбена и фалирала държава още в края на 70-те и само Брежнев я крепеше.

Айде приятно четене

Началото: "Имекстраком" - алжирската оръжейна връзка



През 1960 г. управляваната от БКП България става първата страна в социалистическия лагер, която изпада в неплатежоспособност. Комунистическата власт не е в състояние да изгради ефективна икономика и да връща заемите от СССР. Съветският ръководител Никита Хрушчов отказва нови кредити и това принуждава Тодор Живков да спасява поста си, като тайно продава българския златен резерв на Москва. Освен златото най-сигурният източник на твърда валута е търговията с оръжия...
На 24 септември 1963 г. Политбюро на ЦК със секретно решение дава съгласие "на другаря Георги Найденов да се издаде алжирски паспорт като на алжирски гражданин, без да губи българското си поданство", което още на следващия ден е потвърдено с "лично строго поверително" разпореждане на Министерския съвет. Целта е офицерът от Първо управление на Държавна сигурност (разузнаването), който е натоварен с тайните операции по доставянето на оръжие на Алжир, да бъде максимално улеснен. Три години по-рано той е назначен за ръководител на създаденото със "строго поверително" разпореждане на Министерския съвет външнотърговско предприятие "Тексим" към инженерното управление при Министерството на външната търговия (МВТ), отговарящо за търговията с оръжие и специалните суровинни доставки. Година по-късно, през 1961 г., Георги Найденов създава първото задгранично дружество с българско участие, като регистрира във Вадуц, Лихтенщайн, фирмата "Имекстраком" с основен капитал 10 000 швейцарски франка. Така е поставено началото на империята на задграничните фирми, регистрирани на Запад и в страни от Третия свят, за да служат за прикриване на операции на Държавна сигурност. Създадени под предлог, че са необходими за завладяването на нови пазари, те ще се превърнат след разпадането на комунизма в един от каналите за източване на национални капитали.
С одобрението на ръководството на БКП през първата задгранична фирма "Имекстраком" минават продажбите на оръжие за Алжирския фронт за национално освобождение. Фронтът дотогава води продължителна партизанска война (1954 - 1962) срещу френските власти.



Българските тайните оръжейни доставки

в които основна роля играе Георги Найденов, преодоляват френската морска блокада и обръщат хода на войната. За целите на операцията "Имекстраком" е регистрирана по начин, който напълно законспирира реалния собственик. Едно "лично строго поверително" разпореждане на Министерския съвет от 1963 г., разкрива, че "Имекстраком" е създадена на 5 декември 1961 г. във Вадуц от западногерманския гражданин Алфред Шилде. Както обяснява самият Георги Найденов в поверителна докладна до ЦК на БКП "на същата дата той (Шилде - бел. авт.) подписа пред нотариуса декларация за прехвърляне на правата си над фирмата на бяло, т.е. без да се посочва на кого е прехвърлена. Подписа също така и генерално пълномощно на наш представител за ръководене на фирмата. В момента, ако някой провери търговския регистър и събере сведения за фирмата, ще установи, че г-н Шилде продължава да е собственик".
След "Имекстраком" Найденов получава разрешение от висшето партийно ръководство да основе нови задгранични фирми - "Сикомин", Лозана, Швейцария, с основен капитал 100 000 швейцарски франка (70 процента българско участие) и "Сасия" в Алжир с основен капитал 40 000 долара при 50 процента българско участие. Чрез тях се изпращат български специалисти в Алжир, купуват се тонове маслини и портокали, урежда се продажбата на желязна руда от Алжир за нуждите на новопостроения металургичен комбинат в Кремиковци. Кораби, купени чрез задграничните фирми, превозват рудата до България. Дружествата на "Тексим" зад граница се разрастват - "Деманд", "Интроф" и "Казимекс" в Австрия; "Трансродопи" и клон на "Имекстраком" в Швейцария; "Икомев" в Лихтенщайн, "Литесбанк" и "Транлитекстур" в Бейрут, Ливан; "Интернационале трейдинг инвестмънт банк инкопорейтед" в Панама.
По това време дейността на "Тексим" е изключение от праволинейната линия на плановата икономика в социалистическа България. Заедно с държавно стопанско обединение "Родопа" и търговското предприятие "Булет" на тях им е разрешено да осъществяват дейност, много по-близка до свободното предприемачество, частната инициатива и пазарните механизми, отколкото до каноните на плановото стопанство, наложено по съветски образец. "Това бяха държавни предприятия, но по нищо не се различаваха от предприятията, които работеха на свободния пазар. Критерий за дейността им беше ефективността и печалбата, измерима в свободно конвертируема валута", посочва бившият първи зам.-председател на Министерския съвет Живко Живков. Експериментът обаче приключва малко след края на Пражката пролет, когато под натиск от Москва Тодор Живков разформирова трите предприятия, праща Георги Найденов на съд и си разчиства завинаги сметките с поддръжниците на опита - министъра на външната търговия Лъчезар Аврамов, вицепремиера Живко Живков и вътрешния министър ген. Ангел Солаков. "Съветските специалисти и съветското ръководство направиха оценка, която беше много погрешна, че това е уклон надясно, че ние насочваме развитието на

България по югославски път

Това стресна Тодор Живков и партийното ръководство. След това започнаха събитията в Чехословакия, а това още повече влоши нашето положение и впоследствие се отказахме от тази реформа", разкрива в показанията по дело №4 членът на Политбюро и премиер Гриша Филипов.
Голяма част от задграничните фирми на трите закрити предприятия са ликвидирани, а някои са прехвърлени към други външнотърговски организации. "Имекстраком" има същата съдба. Имуществото на "Тексим" за над 10 млн. долара, съсредоточено в нея, обаче създава големи проблеми на Живков. Алжирският оръжеен търговец Мабет Шареф предявява претенции към част от собствеността и поставя условие съдружникът му Найденов да не бъде съден. В крайна сметка на него са изплатени 150 000 долара, а уговорката шефа на "Тексим" да не бъде съден не е спазена. Случаят става повод на едно инфарктно заседание на Политбюро и на колегиума на МВР през 1971 г. , на което се обсъжда "Тексим", първият партиен и държавен ръководител да възкликне: "Има един факт над фактите... как Георги Найденов предаде народно имущество на един чужденец, подписа документ, че това дружество ("Имекстраком" - бел. авт.) е общо. Кой може да падне така, че да даде кораби народно имущество на един чужденец, освен един подлец и предател. Кой друг може да бъде разстрелян освен такъв подлец и предател... Или Георги Найденов, или ние трябва да бъдем на подсъдимата скамейка!"
Този случай става повод партийното ръководство да нареди да се извърши подробна проверка на всички регистрирани в чужбина дружества. Оказва се, че до края на 1969 г.

общият брой на задграничните фирми надхвърля 80

и изпреварва значително по този показател другите страни в социалистическия лагер, дори и СССР. Един новооткрит доклад на МВТ от 1970 г., обобщаващ състоянието и дейността на задграничните фирми през 60-те години, разкрива, че в страната е липсвал какъвто и да било регламент за създаването им. Картината, описана в него, е следната:
- отсъствието на контрол и търсене на отговорност за допуснати нарушения;
- дейността на много от фирмите се разминава с тази, за която са регистрирани;
- за работа в тях са изпращани неподготвени кадри;
- мнозинството от директорите на фирмите безотговорно, нехайно и упорито не желаят да изпращат финансови отчети.
"Най-много неблагополучия и провали са в опитите на външнотърговските организации да организират в чужбина собствени или смесени фирми за производство. В тази област ние се оказваме най-неподготвени, а сме вложили най-много средства", се заключава в доклада.

Печалбата е 8 млн. долара, от които само 5 млн. са преведени в страната.

След ревизията правителството пристъпва към ликвидиране на общо 43 задгранични фирми. В тях дяловото участие възлиза на над 3 млн. долара, вложените допълнителни средства са близо 14 млн. долара, а загубите в резултат на прекратеното участие са 10.7 млн. долара. При такива финансови резултати приключва историята на задграничните дружества през 60-те години. На запазените близо 40 търговски дружества е възложена стратегическата задача да завладяват западните пазари за пласиране главно на българска машиностроителна продукция. Няколко задгранични фирми на ДС обаче никога не влизат в отчетите на МВТ пред правителството. Тяхната дейност е дълбоко засекретена, защото се занимават с контрабанда.

"Ако по принцип ЦК на БКП даде генерално разрешение за вършене на контрабандна търговия, да се поиска тази дейност да се извършва само от една търговска централа." Цитатът е от строго секретна справка на Второ управление на Комитета за държавна сигурност, отнасяща се до "Контрабандната търговия, вършена от ДСП "Тексим", ДСП "Булет" и някои други търговски централи". Годината е 1966-а.

Съдържанието на този документ помага да се открие и проследи началото на държавната политика на БКП за използването на контрабандата, официално обявена като незаконна дейност, за нейните цели. Тази политика не само нарушава международните норми, но ражда черни каси с парите на данъкоплатците, създава и отглежда престъпност, злоупотребява със специалните служби, за да контролира бизнес за милиарди долари.

От активни борци - активни контрабандисти

Наред с икономическата свобода, която им е дадена, търговски предприятия като "Тексим" и "Булет" се изкушават от бързата печалба във валута чрез контрабанда на всякакви стоки. Архивните документи показват, че в началото са часовници от Швейцария за Турция. Посредник е офицер от Инженерното управление към Министерството на външната търговия (МВТ), а контрабандната сделка се сключва с договор (!) между "Тексим" и фирмата "Арис-Жужу" на ливански търговец, базирана в Бейрут. Часовниците се изнасят от Цюрих от търговски представител на "Тексим" (най-малко две пратки месечно с 10 000 броя) със самолет на адрес "Софийска митница - транзит". Под контрола на "Тексим" пратките се приемат и поставят в тайници на специален автомобил и се извозват за Турция през ГКПП Капитан Андреево. Второ управление на КДС докладва, че контрабандата се осъществява от членове на БКП, бивши партизани, активни борци против фашизма, бивши полковници от Управление "Гранични войски" и бивши оперативни работници от КДС. Според документа, преди да пристъпи към реализиране на контрабандните сделки, "ръководството на "Тексим" е получило разрешение за това от другаря Лъчезар Аврамов (министър на външната търговия, б.а.) и съгласие за съдействие по линия на Държавна сигурност от другаря Григор Шопов (зам.-министър на вътрешните работи, б.а.)". След контрабандата на часовници идва ред на контрабандата на пистолети, на кафе и други стоки чрез турски и чрез сирийски "колеги". Второ управление на КДС установява, че същата дейност се практикува и от ДСП "Булет", Инженерното управление при МВТ, ДСП "Деспред" и ДСП "Родопа". Изводите, които прави, са:
- С контрабанда се занимават много централи и дейността не е запазена в тайна
- Чужденците, с които се работи, знаят за търговските централи
- Чужденците биват приемани в централите и лесно ни разузнават
- Не е добре зашифрована пристигащата стока на аерогара София и на ГКПП Капитан Андреево, където почти всички служители знаят за това
- Търговските централи не са изучили цените на контрабандираните стоки на международния пазар и в повечето случаи вземат съвсем малки комисиони.
Контраразузнаването дава точни насоки как да се централизира контрабандата и най-вече как да бъде скрита от българските граждани, на които по същото време е вменено да строят социализма
Указанията на ДС:
1. В КДС контрабандната дейност да се централизира на едно място
2. Да се издирят помещения извън София за манипулация на стоките
3. Да се уредят с ДАИ нови номера за чуждестранните автомобили
4. С управление "Митници" да се уреди получаването на пратките
5. Търговците контрабандисти и да се настаняват в наши квартири


"Кинтекс" осигурява луксозен живот на "елита"

Висшето ръководство на БКП не се двоуми да канализира тази "специфична" дейност - на мястото на първите търговски централи идва ново търговско предприятие - "Кинтекс". В секретното разпореждане на Министерския съвет (с министър-председател Тодор Живков) от юли 1966 г. на "Кинтекс" освен търговията със специално имущество се възлагат и "реекспортни и други сделки". Само година по-късно, през 1967 г., с "лично строго секретно" разпореждане на Министерския съвет №189 от 19 юли се задават нови правила за партийно-държавния контрол на контрабандата, определена като "транзитна търговия". В структурата на оръжейната фирма е създадена специална дирекция "Скрит транзит" (виж графиката). Нивото на конспиративност се качва с още едно стъпало през 1978 г., когато правителството на Станко Тодоров приема "лично строго секретно" решение №148 от 31 юли за "скритата транзитна търговия". С него се нарежда контрабандата да се извършва единствено от "Кинтекс". На "Кинтекс" е дадена възможност да използва фирми зад граница за прикриване на държавната контрабанда, за да "не се допуска компрометиране на български физически и юридически лица" според решението на кабинета. За тази дейност оръжейната централа използва задграничните фирми "Инар", "Сокотрейд", "Корестал", "Гудекс", "Олтрейд". Подобно на първата фирма на "Тексим" - "Имекстраком", те са регистрирани в Лихтенщайн, защото регистрацията прикрива реалния собственик. Служителите им са кадри на "Кинтекс" и на ДС. Същинската дейност се направлява от регистрираните в София представителства на задграничните фирми. Според един "лично строго поверителен" доклад на министъра на външната търговия Христо Христов от 1978 г. годишната печалба от контрабандата по това време е между 12 и 17 млн. долара, а оборотът е над 100 млн. долара. "Кинтекс" и фирмите му се отчитат по специална извънбюджетна сметка към отдел "Специален" в Министерството на финансите, създадена в далечната 1959 г., за която знае само съответният финансов министър. От 1968 г. от тази черна каса е финансиран ЦК на БКП и се изплащат хиляди левове представителни пари на правоимащите.

"Икомев" и приватизацията на каналите

През 1985 г., след т.нар. възродителен процес, дейността на задграничните фирми на "Кинтекс" е замразена поради опасенията на Живков и на посветените висши длъжностни лица от правителството, че Турция може да разкрие извършваната контрабанда като реакция срещу насилственото преименуване, тъй като основният канал на стоките продължава през територията й. Министърът на външната търговия Христо Христов обаче предлага на правителството "скритият транзит" да се прехвърли на една-единствена задгранична фирма - "Икомев" (виж карето за нея). На създадената през 1964 г. от ръководителя на "Тексим" Георги Найденов в Лихтенщайн фирма е открито представителство в София към външнотърговската организация "Интеркомерс". "Икомев" е захранена от "Кинтекс" не само с базите и със смазана схема, но и с кредит от 7 млн. долара, който е предоставен на оръжейната фирма от Българската външнотърговска банка като оборотни средства. Кредитът всъщност е стойността на контрабандния алкохол и цигари, които "Икомев" "наследява" в секретните складови бази. Този кредит непосредствено след промените пък е прехвърлен от "Икомев" на оръжейната фирма "Тератон", която чрез задграничната фирма "Гардаг", Цюрих, Швейцария, също осъществява различни "специфични" сделки (виж схемата). В "Икомев" се вливат кадрите на "Кинтекс", обезпечаващи контрабандата, а те впоследствие са командировани на работа към швейцарската "Гардаг". През 1988 г. и 1989 г. в бизнеса с "транзита" се включват две нови фирми - "Ширио", Вадуц, Лихтенщайн, и "Лотос", регистрирана във Виена, Австрия.
Политическите промени в България през 1989 г. не се отразяват на контрабандата. Тя продължава, а контрола върху нея вземат бивши кадри на ДС, шлифовани години наред в тази дейност. Една строго секретна справка на Национална служба "Сигурност" от 1991 г. хвърля допълнителна светлина за действащите лица и фирми при извършването на "скрит транзит" през България. Основните елементи в нея са:
- фирми, изнесени в Западна Европа, осъществяващи търговия с чуждестранни клиенти при получаването и транспортирането на стоките за България
- представителства на задграничните фирми в България, които получават стоките, складират ги, преопаковат и преразпределят
- клиенти (фирми и лица), получаващи стоките като краен потребител (виж графиката). При създадения механизъм е спазена конспирацията, за да не се компрометират страната и държавни ведомства и предприятия.

Дейността се провежда от името на чужди фирми и почти "нелегално" от българските власти под прикритието на обикновен транспортен транзит или друга търговска дейност. Секретният документ посочва, че "административният и финансов контрол над фирмите е максимално ограничен". Дружествата "Икомев" и "Лотос" се ръководят от едно и също лице - Божидар Йорданов, офицер от МВР и бивш кадър на "Кинтекс", живеещ във Виена. Партньори при осъществяването на "скрития транзит" в България са все негови бивши колеги от МВР, "Кинтекс" или митницата. Основната група от "клиенти" са от турски и арабски произход. Част от стоките се разпределят за вътрешния пазар, а по-голямата се транспортира до контролните изходи, на които системата има хора. Паричните постъпления на канала са от комисионните при извършването на "скрития транзит" и от реализацията на стоки.

Тайните операции на "Икомев"

Фирмата е регистрирана от лихтенщайнския адвокат д-р Иво Бек, администратор на една част от фирмите в Лихтенщайн, нароени от Държавна сигурност. Копие от оригиналната цесионна бланка (виж факсимилето вляво) показва вписване в регистъра на 10 декември 1964 г. Празното място в документа е оставено, за да се прикрие истинският собственик - полковникът от ДС и ръководител на "Тексим" Георги Найденов. След разтурянето на "Тексим" и присъдата срещу Найденов повечето фирми са заличени. "Икомев" обаче оцелява. През 1972 г. е прехвърлена към ВТО "Интеркомерс", като цесията е предадена на ръка на главния директор Стойне Николчев. Чрез "Икомев" се извършват реекспорт на компютри от Далечния изток за други страни. От 1985 г. на нея е възложено осъществяването на "скрития транзит". Извършва транзитни и реекспортни операции с цигари, напитки, медикаменти, луксозни стоки, битова електроника. В периода октомври 1987 - март 1990 провежда операция по превоза на над 40 т сребро от София до Цюрих със самолети на БГА "Балкан". Получател на среброто е фирма "Гардаг". Среброто е изнесено от Българската външнотърговска банка за продажба и закупуване на злато, а "Икомев" е посредник на комисионни начала.
НСС заключава, че "каналът е изграден с държавни средства, изнесени зад граница в законспирираните фирми, и същевременно се използва за обращение на "мръсни пари" - получените от продажбата на стоки, минали по пътя на "скрития транзит", и приходи от реализацията на наркотици и други стоки, поставени под особен международен контрол". Така става приватизацията на контрабандите канали на ДС. Архивите на софийските представителства на задграничните фирми в Лихтенщайн, Австрия и Швейцария не са намерени. По нареждане на Министерството на външната търговия през 1990 г. те са унищожени.

Благодаря за помощта, която Политбюро на ЦК на КПСС и съветското правителство ни оказаха с отпуснатия кредит. Без тази помощ България от тази година нямаше да бъде платежоспособна." Думите са на Тодор Живков и са отправени към съветския ръководител Леонид Брежнев на среща между двамата на 14 август 1978 г. в Крим. След 1960 г. това е вторият път, когато управлението на БКП е спасено от съветски кредити, защото то е натрупало външен дълг от над 6 млрд. долара, който не е в състояние да обслужва. Този път обаче Брежнев поставя ултиматум на българския партиен и държавен ръководител валутните разходи да бъдат обуздани на всяка цена и отказва да парафира българското искане за количествата и цените на гарантирани суровинни доставки за следващите 10 години. Нещо повече - СССР дори започва да ги намалява. Живков е принуден да търси други решения, чрез които да се осигурят валутни приходи.
Едно от тях е подсказано от отговарящия за машиностроенето член на Политбюро на ЦК на БКП Огнян Дойнов. Идеята е усилията да се концентрират в развитието на такова производство на електрониката, с което огромният пазар на СССР да бъде засипан и по този начин да се осигурят липсващите средства за плащане на съветските суровини. Става въпрос за производството на лентови и дискови запаметяващи устройства, металорежещи машини с цифрово програмно управление и други. По това време в социалистическия лагер на България е дадено водещото място в областта на електрониката за нуждите на страните от СИВ. Една част от развитието на сектора е осигурена в резултат на промишлен шпионаж. Подобно на съветския КГБ, в който е обособено специално управление "Научно-техническо разузнаване" за придобиване на нови технологии от развитите западни страни, така и в НРБ към Първо главно управление на ДС (ПГУ) в средата на 60-те години е създаден отдел, който през 1980 г. е издигнат в самостоятелно Управление "Научно-техническо разузнаване" (НТР) към ПГУ на ДС.

"Неявните фирми" на ИНКО

Под контрола на НТР попадат всички научноизследователски звена и държавни институции по линия на технологиите, но за нуждите на разузнаването през 1975 г. със секретна заповед Министерският съвет регистрира и външнотърговско дружество "Индустриално коопериране" (ИНКО). Негова основна задача е да осъществява внос на ембаргово оборудване за изпълнение на програмите от стратегическите направления на електрониката и машиностроенето и други технологии, попадащи в забранителния списък на КОКОМ - Координационен комитет за многостранен контрол на износа, създаден през 1949 г. от страните - членки на НАТО, и Япония за ограничаване на преноса на технологии и търговията със съветския блок. Въпреки търговските функции щатният състав на ИНКО без изключение се състои от оперативни работници на НТР и негови секретни сътрудници. Статутът на фирмата й позволява да извършва търговска дейност, като в основата са специалните операции за заобикаляне на ограниченията на КОКОМ. Подобен статут е даден и на друго търговско предприятие - "Матхим", за да оперира в областта на химията и микробиологията, както и на дъщерната фирма на "Кинтекс" "Авала". Заедно с ИНКО те стават гръбнака на НТР.
Терминът неявни фирми е използван за пръв път именно заради дейността на ИНКО. В строго поверителна заповед от април 1983 г. на министър-председателя Гриша Филипов (виж факсимилето) на дружеството е наредено "да разкрива свои неявни фирми в Западна Европа и в други оперативно интересни райони за извършване на търговско-производствена дейност, като се използват основно средства във валута, натрупани от специфична реекспортна дейност на дирекцията". Тези операции е следвало да бъдат съгласувани с министъра на външната търговия и с министъра на вътрешните работи. Секретният документ указва "участието на българската страна при извършваните от фирмите инвестиционни или организационни разходи да се представя по неявен път чрез доверена фирма, като се осигурява изцяло контролът от нашата страна". ИНКО, която по това време има изградени търговски бюра зад граница, концентрирани във Виена, Франкфурт, Токио и Москва, получава допълнително увеличение на щата. В средите на разузнаването оперативните работници по тази линия пък получават прозвището виенските търговци. Бившите служители на ПГУ оценяват придобиването на западните технологии като над 600 млн. долара спестени средства за социалистическата икономика. Колко са парите, изразходвани от фирмите на разузнаването, обаче винаги премълчават. След падането на комунизма ИНКО стана обект на интензивно източване, като голяма част от "виенските търговци" напускат разузнаването, но не и фирмите, създадени по държавна поръчка. Други от служителите й продължават бизнеса в сферата на безмитната търговия , трети се превръщат в бизнесмени и банкери. През 1990 г. в ПГУ започва друга секретна операция - унищожаване на компрометиращите разузнаването архиви. Разработките на НТР се прочистват именно от материалите, съдържащи данни за валутата, която е налята в дейността на разузнаването. Източените през Първо главно управление капитали се превръщат в табу за всяко политическо мнозинство и президент. Това обяснява и могъщата съпротива срещу отварянето на архива на разузнаването, който и до ден днешен е засекретен под циничната формула за "националните интереси".

Източването на валута чрез ДЗУ

Дори тайните операции на разузнаването обаче не могат да помогнат на плановата икономика и от 1985 г. тя започва своето финално сгромолясване. В търсенето на валутни приходи Политбюро прегръща идеята стопанското обединение ДЗУ - Стара Загора, да щурмува западния пазар, лансирана от директора му Атанас Атанасов лично пред Тодор Живков. За целта със секретно решение на Партийно-държавната комисия по научно-техническата политика през есента на 1986 г. е дадена зелена светлина на проектите "Монблан" и "Нева", осъществявани отново от разузнаването. Създадена е "неявна фирма в Австрия с предмет на дейност разработване, производство и сервиз на външни запаметяващи устройства на магнитни дискове". Когато през 1988 г. за трети път комунистическата власт изпада в неплатежоспособност и разбира, че няма да получи спасителен кредит от СССР, Министерският съвет със строго поверително решение разрешава на ДЗУ да участва непряко в компанията "Дейта Магнетикс", а средствата от 5 млн. долара да бъдат осигурени чрез валутен кредит от Българската външнотърговска банка (БВТБ).
Случаят с ДЗУ е един от най-емблематичните за източването на средства на данъкоплатците, което се потвърждава и от ревизионния акт на БВТБ от 1993 г. За пръв път той хвърля повече светлина върху финансовите операции по проекта "Нева" (изграждане на инженерингов обект на територията на СССР до ключ) и крайния финансов резултат. Приходите предварително са изчислени на 230 млн. долара срещу 300 млн. разходи и 30 млн. долара печалба. Половината от тях е трябвало да са за ДЗУ, а другата за чуждестранния партньор - лихтенщайнската фирма "Сетрон". ДЗУ действа чрез търговското предприятие "Инсист", което ползва от БВТБ общо 86.5 млн. долара кредит по осъществяване на сделката. Кредитът е изплатен въпреки отклонения от сроковете. През декември 1989 г. пред банката "Инсист" отчита печалба от около 25 млн. долара, но са преведени 22.5 млн. От тях обаче са погасени 9.6 млн. долара кредит на "Инсист". Банката заключава, че реалната печалба е 11.2 млн. долара (три пъти по-малко от предвидената) и че планираната печалба следва да се преразгледа, защото ДЗУ има други неизплатени валутни кредити към банката, възлизащи на 43.6 млн. долара.

В края на 60-те години от 88 задгранични дружества са закрити 43 заради ниската им ефективност. Според новооткритите архиви на Министерството на външната търговия (МВТ) уставният капитал в закритите фирми възлиза на 3 млн. долара, а в тях са вложени допълнително над 10 млн. долара, които държавата губи при ликвидацията. В следващите години държавата образува само няколко дружества, а през 1970 г. Министерският съвет приема първата Наредба за българските задгранични дружества, която регламентира реда и правилата за създаването, дейността им и контрола върху тях. В този период главната задача, която управлението на БКП поставя пред фирмите, е те да работят за разширяване на пазара за машиностроителна продукция. От средата на 70-те години се очертава тенденцията за приемане на много правителствени решения "за укрепване на задграничните фирми", чрез които държавата започва да налива средства в съществуващите фирми за увеличение на капитала им, за оборотни средства, за покупка на сгради и изграждане на материално-технически бази. По същото време започва регистрация на още фирми, като 1980 и 1981 г. бележат истински бум. Всички предложения до МВТ за създаването на задграничните дружества съдържат оптимистични прогнози за бързи печалби и утвърждаване на съответния пазар, а от държавните институции, които са давали становища, преди да се произнесе кабинетът, в повечето случаи единствено Българската външнотърговска банка (БВТБ) е коментирала трезво заложените параметри и често ги е критикувала, но нейното мнение рядко е вземано под внимание.

Завой на Изток

Въпреки влизането в спиралата на икономическата криза от 1985 г. нарояването на фирми в чужбина продължава не само до рухването на комунизма, но и след това. Според архивните документи до края на 1991 г., когато все още държавните структури са под контрола на комунистическата номенклатура, са създадени общо 454 дружества, в които са инвестирани не по-малко от 712 млн. долара. Веднага след промените започва нова тенденция за образуване на задгранични фирми, но не на Запад, а на Изток, предимно в Русия и в бившите й републики, както и в някои страни от бившия СИВ като Полша, Унгария, Чехия. Този процес съвпада с решението на първото правителство на Андрей Луканов през зимата на 1990 г. за премахване на задължителния режим на контрол от страната на държавата при създаването на задгранични фирми. Според справките на редица икономически ведомства, събрани по дело №4 на Главна прокуратура от 1990 г., след 1989 г. само в СССР са регистрирани 65 дружества, чийто уставен фонд общо възлиза на над 233 млн. рубли, а вложените допълнителни средства са над 76 млн. рубли. Колко успешни са били тези инвестиции Министерството на икономиката никога не е анализирало, факт е обаче, че това отключва нов канал за източване на държавни средства - този път чрез преливане на милиони от държавните фирми към задграничните. Рекордьори в това отношение са ДЗУ - Стара Загора, и "Балканкар".

Размахът на Андрей Луканов

Още в края на 60-те години в един от служебните доклади на МВТ е отчетено, че от първите 8 млн. долара обща печалба на задграничните дружества близо 3 млн. долара остават непреведени в страната. Тази формула се развива успешно през 70-те години и се утвърждава напълно през 80-те. В много от фирмите реалната печалба остава скрита. Това, от една страна, се прави, за да не се плаща данък върху печалбата в съответната страна, а от друга - да остават повече средства за самата фирма. Много от дружествата водят двойно счетоводство - едно за пред местните власти и друго за външнотърговската организация в НРБ, която го е създала. Според първата наредба за дейността на българските задгранични фирми от 1970 г. те са задължени да превеждат в страната 20 процента от своята печалба. С тези средства през 1973 г. в МВТ е образуван фонд "Финансиране дейността на задгранични дружества". Както обаче пише тогавашният министър на външната търговия Христо Христов в един доклад до министър-председателя Станко Тодоров, "постъпващите средства във фонда са крайно недостатъчни, за да се посрещнат исканията за отпускане на нови заеми за създаване на нови дружества или за изграждането на материално-технически бази". По настояване на министъра от 1978 г. правителството приема процентът на отчисление на печалбите на задграничните дружества да нарасне на 30. И това решение обаче не е спазено. С нова наредба от 1975 г. на министъра на външната търговия е позволено да отпуска допълнителни средства за увеличаване на дяловия им капитал до 100 000 валутни лева. Заедно с непревеждането на печалбите една част от задграничните фирми с години просрочват сроковете, в които трябва да издължат заемите, отпуснати им от създалите ги външнотърговски организации в България. Те пък се финансират с валутата от БВТБ или от фондовете на МВТ. Човекът, който отговаря за дейността на задграничните фирми, е Андрей Луканов, дългогодишен зам.-министър на външната търговия още през 70-те години, а впоследствие и министър на външноикономическите връзки и вицепремиер. Най-често негови подписи стоят върху разрешенията за наливане на милиони долари през 80-те години в отдавна доказали своята неефективност и на практика фалирали задгранични дружества, опитващи се да пласират нискокачествената продукция на "Балканкар". Така например през 1981 г. с поверително решение е закрита фирмата "Булет" в Япония, в която Огнян Дойнов започва своята кариера като млад специалист, а в мемоарите си описва как е съдействал тя да стане печеливша. Според фактите от документите обаче Министерският съвет я закрива, защото наливаните в нея средства през годините са довели до натрупване на загуби в размер на 3.4 млн. долара. За поддържане на дружеството "Сибикар Карели Елеватори" в Италия са вложени 1.3 млн. долара, отпуснати от БВТБ и Министерството на търговията. И това е само малка част от цената на поддържания и до днес мит, че по времето на социализма България е била водеща страна в производството на мотокари.

Невърнатите дългове

През 1987 г., когато реално НРБ отново изпада в неплатежоспособност и режимът се поддържа само с външни кредити на западни банки, положението със задграничните дружества значително се утежнява. В многобройни писма до търговското министерство БВТБ посочва, че просрочените плащания на дружествата са в размер на 6.3 млн. валутни лева (над 7 млн. долара), като само тези на СО "Балканкар" са 3.3 млн. валутни лева, а на ТД "Машиноекспорт" - 2.3 млн. валутни лева. Банката подчертава, че "голям проблем, решаването на който не търпи отлагане, е издължаването на валутните кредити, предоставени от БВТ и БВТБ на дружествата". По това време е приет Правилникът за стопанска дейност и е въведена формата на самоуправляващи се стопански организации. Никое от задлъжнелите дружества обаче не погасява заемите. Завеждащият звено "Задгранични дружества" в търговското министерство Васил Владимиров отбелязва, че дотогава ведомството се е въздържало да даде указания на БВТБ за принудително събиране на заемите, но фондът е изпразнен и "тенденцията, която в последните две-три години се забелязва, е постоянно намаляване на броя на печелившите дружества и дела на печалбите, които се внасят във фонда". В една справка на Министерството на външноикономическите връзки (МВИВ) от 1989 г. по "някои проблеми по ефективното използване на Фонда за финансиране на дейността на задграничните фирми" се заключава, че погасителните вноски по кредитите са просрочени, защото:
- печалби на дружествата, продаващи машиностроителна и електротехническа продукция, не са превеждани в страната от създаването им до момента
- външнотърговските организации и гарантите на кредитите не разполагат със собствени валутни източници
- основният гарант по кредитите - Министерството на машиностроенето, при прекратяване на дейността му не разполагаше със средства по фонд "Валутен".
С приемането на Указа на стопанска дейност и фирмена организация кредитите е трябвало да се предоговарят, но и това не става.
Задграничните дружества не се финансират единствено от този фонд. Архивите разкриват, че от фонд "Заеми за оборотни средства", създаден през 1981 г. за подпомагане изпълнението на т.нар. резервна валутна програма, чиито валутни постъпления са от реекспортни и други специфични операции, към 1991 г. сумата от просрочени заеми на различните стопански организации е 30.5 млн. валутни лева. Част от тези милиони са обслужвали и задгранични дружества, какъвто е кредитът от 7 млн. долара, прехвърлен от "Кинтекс" на "Икомев". Комунистическото управление заедно с двете правителства на Луканов след 1989 г. са абсолютно пасивни както за връщането на заемите от задграничните фирми, така за прибирането на 30-те процента от печалбата им.

Кой блокира ревизиите след промените

Едва при правителството на Димитър Попов Министерството на финансите разпорежда да бъдат извършени редица ревизии. Една от тях се отнася до фондовете на МВИВ, извършена от Държавния финансов контрол през 1991 г. Тя установява, че "част от получените заеми

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: vga   
Дата:   14-06-10 17:03

Иска ми се тук да кажа няколко думи за моят пра-дядо Георги Аракчиев. Човек, направил всичко по силите и възможностите си, за развитие на юго-запада на България в областта на земеделието. Бил е земеделец, с висше образование от чужбина в тази област и работил през целия си живот за благото на хората и района. Е, комунистите винаги са му пречели, винаги са му завиждали и са го вкарали в лагер. Заради това, че не им е бил угоден дядо ми, неговият син, не е могъл да постъпи в университет, както и баща ми винаги е получавал репресии. Дори само заради това мразя тея копелета отгоре и ме е яд, че сега не мога с чисто сърце да кажа - по-добре е. А тоя олигофрен, който възхвалява Живков просто... не е прав. Надявам се да прочетете тази статия, от миналия месец е.

https://photo-forum.net/static/forum/2010-06/ngwx9950.JPG
http://img820.imageshack.us/img820/7782/arakchiev.jpg


Като натиснете на линка се отваря в голям размер.

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: Rolleiflex2005   
Дата:   14-06-10 20:36

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: dimi2007   
Дата:   14-06-10 20:37

Автор: boni
Дата: 14-06-10 16:36

A, Дими и Ролейфлекс не може да не дойдат да обяснят колко добър е бил др. Т. Живков

Дими, много добре ти е ясно на тебе, че не става въпрос за цървули и потури, а за крупно ограбване на държавата чрез външнотърговските дружества още от 60-те години на миналия век.
Доказателства има колкото искаш. Изнесени са милиарди левове и колкото и да лаете, не може да промените този ФАКТ, както не можете да промените безпорния ФАКТ , че БЪЛГАРИЯ беше една тотално ограбена и фалирала държава още в края на 70-те и само Брежнев я крепеше.
----------


България беше преди всичко СЪЗДАВАЩА СЕ държава и все още е останало да се види....или ако се перефразира известния израз:

Вие само не може да затикате дупките на това, което ние асфалтирахме. [smilie18]

А ти си бистри "ФАКТИТЕ" кой колко е крал и колко пъти е "ФАЛИРАЛА" държавата.....

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: boni   
Дата:   14-06-10 20:47

Останало е да, предимно от руските подаяния.
Русия крепеше целия източен блок, но и нейните ресурси не бяха неизчерпаеми. Руснаците затънаха в мизерия накрая. Бях там през 1984-та година - М И З Е Р И Я. Пълна при това.
А фактите са си факти. Свършиха ресурсите на Русия, Горбачов каза стига и целия източен блок рухна с гръм и трясък.
Държавата беше ограбена точно от тези на първата снимка.
И Дими - баш те и наследниците им продължиха да я ограбват. Луканов, Овчаров, Виденов, Премянов, Станишев и т.н.
И като било толкова хубаво, защо бяха заградили с бодлива тел цялата страна и стреляха по хората, да не би някой да избяга от хубавото ли?[smilie18]



Публикацията е редактирана (14-06-10 20:54)

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: likeduh   
Дата:   14-06-10 20:54

малииии ..що мъка има...и що бабите гледали Листопад...


Бони...май за третий път ша ми са случва да подкрепям на 100%.../не е за рейтинг[ezik] /

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: dimi2007   
Дата:   14-06-10 21:06

Както се спомена преди, 1,5 милиона избягаха вече от новото, по-убавото.....[smilie18]

А "фактите" за ресурсите на РУсия и "рухването" ги знаем......[smilie18]

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: boni   
Дата:   14-06-10 21:12

Дими, те избягаха пак заради онея там другари и техните крадливи наследници.
Ако не ги гърмяха по границата да са избягали много по-рано.

Ама няма смисъл да споря с някакъв регионален клуб на пенсионерите.
Ще повторя гатанката дето си я припявахме като деца докато зяпахме как минава "загнилия империализъм" с БМВ-тата и Мерцедесите по международния път..."Гологлавец, празноглавец от село Правец" що е то?[beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: dimi2007   
Дата:   14-06-10 21:17

Верно бе....нали дедовците ни, като са били частни фермери преди 44та и се БМВта и Бенцове....такова.....то май не е имало и шосета.....ама нейсе.....с клуба на "специалистите" що да се спори......[smile]

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: 798099   
Дата:   14-06-10 21:22

boni], не са ли ти казвали, че с радио не се спори?!

Да, вярно е, че по "тяхно" време имаше повече спокойствие да се разхождаш по София, без да те нападнат и преебият. Да, но никой не иска да признае, че всичката тази измет, която сега пребива, ограбва, изнасилва и пр. безчинства, е тяхно дело.


Кой създаде мутрите? Кой владее медиите? Кой даде "права" на циганите?

Да не ми каже някой, че г-жа Ирен Кръстева е случайно възникнал субект? Кой си спомня, че същата медийна магнатка беше шеф на Тото-то?

Абе, я....


Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: fundamental   
Дата:   14-06-10 21:22

Бони, Асахи [smilie24]


а за опонентите като ролейфлекса, димито и негово величество... ще сме си същите лайна и след още 20 години [smilie23] нещастни комуняги, мечтая за България без всички вас [smilie23] [smilie24]


Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: юнга   
Дата:   14-06-10 21:24

А какво строителство кипеше тогава.
Партийните секретари още от тогава имат любов към бетона и не се чудете защо заляха с бетон цяла България.
https://photo-forum.net/static/forum/2010-06/ggnz4756.JPG
http://www.lostbulgaria.com/pic/1010.jpg

Строи се партийния дом.Варна
Едни партийци бяха, все от съседните села и паланки.Ламбо Теоловци, Стойчевци и т.н.потомствен елит, който водеше вдъхновено борбата на народа с капитализъма, империализъма и т.н.
Единият така се увлякъл да се бори, че при строежа на хотел "черно море" наредил климатичната инсталация на хотела да се монтира във вилата му в морската градина/наследство от дядо му- аксаковски овчар/, за да се морят с горещина от нагрятия бетон лятно време капиталистите, гости на хотела.
https://photo-forum.net/static/forum/2010-06/iuyr0977.JPG
http://www.lostbulgaria.com/pic/1133.jpg

Тук строителството е друго.
В знак на признателност, към баща си, жителите на град Сталин, са му издигнали паметник на видно и тачено във гр. Сталин.
https://photo-forum.net/static/forum/2010-06/jwvb9831.JPG
http://www.lostbulgaria.com/pic/841.jpg

Ей тук пример за родолюбието на тези хора.
Първият голям параход след войната, купен от Швеция, е наречен - "Родина". "Родина. И домашното му пристанище е - Сталин, както се вижда. Хем вълкът сит, хем агнето цяло.
Хем родолюбието им е показано- Родина, хем дупедавството им- Сталин.
Добре че Толбухин не бе пристанище, защото можехме да се радваме на параход България, от Толбухин.



Публикацията е редактирана (14-06-10 21:31)

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: юнга   
Дата:   14-06-10 21:43

Бони виж.
Виж каква промишленост кипи.
Изнасяме сандъци с детски играчки, кинкалерия и текстил чак за Куба.
https://photo-forum.net/static/forum/2010-06/ltmu1142.JPG
http://www.lostbulgaria.com/pic/1322.jpg

Варна, откриване на морската търговска линия България - Куба, 1974г.

Ето и тук се вижда, как модерни бояджийски технологии са навлезли в страната.
https://photo-forum.net/static/forum/2010-06/rvoa7721.JPG
http://www.lostbulgaria.com/pic/2621.jpg

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: boni   
Дата:   14-06-10 21:43

На 29 април 1948 г. въоръжен отряд, включващ войници от граничния участък — Свиленград, милиционери от преносима рота, намираща се в град Свиленград за подсилване на граничната охрана, милиционери от Околийското управление на милицията в Свиленград и 2 оперативни работници от Държавна сигурност, е направил засада в местността Кандамуновия кладенец в землището на село Сива река. Там е заловена група от двайсетина човека, сред които и 12-годишни деца — ученици от местната гимназия. Групата предварително е организирана от провокатори на Държавна сигурност и всички бегълци са разстреляни за назидание на населението — да се спрат бягствата в съседна Гърция.

Дими, бягай да им видиш надгробната могила на тея 12 годишни бегълци:)Ако искаш да те заведа, доста живи роднини имат. Ако знаеш колко още такива има по страната...
Айде де, ще ми бягат от светлото бъдеще, как пък не. Ми така де, назидание трябва да има, иначе хора нямало да останат в района..Чудно защо...

А от наказателната рота има един дето се самоубил после, не издържал да ги сънува всяка нощ как се викали "Чичо, моля те, не стреляй бе..."

Между другото, децата даже не са били близо до границата, на повече от 10км са били.

Само искам да ти кажа, че по турско българите са си ходели където си искат по Европа и света, много по-свободно, отколкото след 1944-та.



Публикацията е редактирана (14-06-10 21:49)

Отговори на това съобщение
 Re: Тези носят ли някаква вина за днес???
Автор: юнга   
Дата:   14-06-10 22:02

Тук най-сетне приятна снимка.
Съветският гражданин, "вождът", вече е подписал колкото е можел смъртни присъди на другарите си, организирал е изтребването на партийните врагове,изпил е последния си литър коняк и си заминава за винаги. Не за Москва.
Дано да са му дали прибори за хранене - сърп и чук и някоя рубла за да прекоси Москва река.https://photo-forum.net/static/forum/2010-06/xoww0398.JPG
http://www.lostbulgaria.com/pic/2368.jpg

Естествено ковчегът носи неговият първи ученик.
Малко след снимката той ще приложи в живота наученото и ще прилапа парите за пенсиите в бюджета. Едни златни левове. Много.
Та да не се чудят днешните комуноидни пенсионери, защо не им стигат пенсиите след такива упражнения.


П.С.Маршал Ворошилов, Вълко Червенков, военни и членове на ЦК на БКП изнасят саркофага на Г. Димитров от перона на Централна гара. София, юли 1949 г.



Публикацията е редактирана (14-06-10 22:03)

Отговори на това съобщение
 

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »
Форум "Клубен Живот" е спрян за публикуване.