Автор: e-mil
Дата: 30-01-17 04:25
Автор: vangata
Дата: 29-01-17 17:17
"Те графичните дизайнери се раждат такива!... Може пък и да е талант,вие от къде знаета като не го познавате!"
Талантът в най-добрия случай може да даде усещане за композиция и цвят. Но дори на талантливите самородни художници им се налага да учат, особено ако искат да си изкарват хляба с това.
Дизайнът обаче не е само рисуване. И почти не е себеизразяване. Той е предимно комуникация. Ако ще се развива човек като дизайнер първо трябва да научи кои концепции работят върху публиката и кои не. Кои композиции как се използват и кои цветове как въздействат. За да може ако ще нарушава моделите да знае как. Тези неща не ги преподават по курсове или са съвсем слабо застъпени.
Освен това да си творец не е достатъчно - иска се съобразяване с куп ограничения и технически детайли.
Ето примерно случай с един от най-големите дизайнери на 20 век - Пол Ранд. Автор на логата на IBM, ABC, UPS и много други, професор по дизайн в Йейл, арт директор на "Ескуайър", арт директор на множество рекламни кампании и автор на книги. Много скъпо платен професионалист - през 80-те Стив Джобс му плаща 100 000 долара за корпоративния дизайн на NeXT (днес това се равнява на повече от 200 000 долара). Човек за когото казват: "Преди Пол Ранд в американската реклама водещ беше текстът".
Та този голям човек през 1996 прави логото на "Енрон".
https://photo-forum.net/static/forum/2017-02/gkbu0529.JPG
https://photo-forum.net/static/forum/2017-02/rwnw0087.JPG
https://photo-forum.net/static/forum/2017-02/sgrc1099.JPG
https://photo-forum.net/static/forum/2017-01/fwqa9519.JPG
https://s30.postimg.org/odjwrj7pt/enron_logo_small.jpg
Само че не съвсем в този вид. В оригиналния дизайн зелената линия е жълта. "Енрон" го харесват и почти веднага започват смяна на корпоративния дизайн - поръчват нови бланки, нови пощенски пликове, нови външни знаци за клоновете, реклама, картички и т.н. Говори се, че изхарчват милиони долари.
В началото на 1997 официално с много шум и фанфари представят новия дизайн на обществото. Същия ден го пускат по факс до поделенията си в Европа. И остават изненадани: както всички знаем при факса се губят бледите тонове. И жълтото от логото изчезва.
https://photo-forum.net/static/forum/2017-02/odym1532.JPG
https://photo-forum.net/static/forum/2017-02/plum4290.JPG
https://photo-forum.net/static/forum/2017-02/jiyq1313.JPG
https://photo-forum.net/static/forum/2017-01/ythb0117.JPG
https://s30.postimg.org/q3d7bc3sh/enron_logo_small_fingers.jpg
Което колегите им в Европа моментално оприличават на известен знак с пръсти.
https://photo-forum.net/static/forum/2017-02/tdnv4100.JPG
https://photo-forum.net/static/forum/2017-02/tlxc7171.JPG
https://photo-forum.net/static/forum/2017-02/ibxk3552.JPG
https://photo-forum.net/static/forum/2017-01/ccxx6733.JPG
https://s30.postimg.org/hb22on5v5/fingers_horns_small_19330744.jpg
И не се приема просто като технически дефект. В няколко европейски страни това е обиден знак - означава рогоносец. Тоест горе-долу е равносилно да ти покажат среден пръст.
Съответно набързо унищожават вече произведената реклама и набързо сменят жълтото с зелено.
Това не засяга Пол Ранд - той почива няколко месеца по-рано през есента на 1996. Но случката е добър пример за това как дори велик дизайнер като него, изключително талантлив и много опитен с над 60 години кариера може да допусне елементарна грешка, която да навреди на клиента.
Затова Asahi и Dimidumi са прави. Не е достатъчно човек да има талант и да научи програмите. Днес факсове май почти не се ползват, цифровият печат донякъде улеснява нещата, но все още за печатната и електронна реклама има един куп изисквания, които почти не се преподават на курсове.
|
|