Автор: tzl
Дата: 25-07-14 10:29
MauMyHa,
Хубаво е да се обръщаш директно към мен, а не да говориш в стил "чух, че някой каза". Не се притеснявай от директна конфронтация. Ако доводите са ти разумни, ще се съглася. Ако виждам проблем в тях, ще ти отговоря според проблема, който виждам. Основният проблем, който виждам в твоето писане е, че по-голямата част е свързана с квалификации какъв съм бил, обаче поради опасението от директна конфронтация, не си го написал директно, а някак си уклончиво. Тук говорим по тема, свързана с фотографията като "хоби" или "професия" и се постарай да говориш по неща, свързани с нея. Това какво си мислиш за мен, не ме трогва, тъй като мен ме интересува мнението ти по темата и ще отговоря на него:
Предполагам, че уважаваш съседа си, който работи в бизнеса с ПДЧ-то и затова се чувстваш засегнат от това, което съм казал. За съжаление не си вникнал в това, което съм писал и си отговорил доста повърхностно. Аз говоряза принципи на работа във всяка индустрия, давайки пример с шир-потребата в ПДЧ-то и фотографията. Мога да дам още много примери с различни индустрии, от които дори да не разбирам детайлите, но мога да кажа, че в дърводелската работа не съм страничен наблюдател.
Работил съм с хора, които правят ПДЧ. Аз лично съм правил мебели от масив в cottage style, ако ти говори нещо. Имам познати, които са поколение занаятчии дърводелци с фирми. Мога да кажа, че съм доста добре запознат с всичко това и не говоря наизуст, а говоря с ясен поглед в тази индустрия и защо в момента се вайкат фирмите, които правят неща от ПДЧ и се надпреварват кой по-ниска цена да даде или казват, че не правят неща от масив, защото "не се търси".
Ако започнеш да правиш примерно френска мебел (да кажем няма извивки), всичкото това от калкулатора до кутийката ти е 10% от цялата работа. Да не говорим, че сглобките при масива са на светлинни години по-далече от ПДЧ-то. Трябва да мислиш за фладер, да гледаш шарките, да слепваш дъски, да мислиш за това как се движи дървото, да внимаваш сглобката да е здрава, но и да позволява това движение. Това е малка част от процеса при слепване на 1 дъска. При ПДЧ-то имаш просто панели пълни с токсична химия с пластмасов лист върху тях, с отпечатана картинка или дюс цвят (да, понякога има и естествен фурнир, залепен върху суровото ПДЧ).
След като си готов с тези неща, правиш кутията, която често не се прави от широки дъски, а по съвсем друг начин (което пак се прави на ниво "лист и калкулатор"). Като направиш кутийката, продължаваш с орнаменти, декорации, крачета и т.н., които отнемат много много време.
А финишът? Той може да бъде направен отчасти преди "сглобяването" или след него. Ако е френско полиране, трябва да се въоръжиш с много много търпение и около 10 дни работа.
Виж и дизайна. 99.9% от това, което се предлага от ПДЧ е едно и също. Просто кутийки. Паралелепипеди, които имат вратички или чекмеджета. Какво е разнообразието? Различни по голеина паралелепипеди в различни цветове. Дори можеш да ползваш услугите на фирма за разкрой и кантиране и да си направиш бизнес, където само сглобяваш кутийките. Това кой ще ти измисли дизайна на кутийките и какъв цвят да бъдат е може би единствената "художествена" работа, но както показах, тя е малка част от истинското дърводелство, където освен форма и "цвят" на кутийките има още много други неща, с които да се съобразиш.
Останалият 0.1% от ПДЧ-то са неща с малко повече детайл, но там пък изисква определени скъпи машини, които да позволят слагането на фурнир върху неравни повърхности (в общия случай са с притискане с вакуум).
Вземи една красива дървена мебел, направена в определен стил. Същите пропорции можеш да направиш в още няколко стила и да изглежда изключително различно, а и трудът там е много много повече. Не случайно струват по-скъпо, не просто защото някой е решил да си сложи висока цена.
Както виждаш, разликата е огромна и когато правя сравнението с фотографията напълно съм наясно какво говоря. Във фотографията имаме същото като в тази индустрия с ПДЧ-то: Имаме шир потреба. Неща, които са достъпни и не трябва много задълбочаване, за да бъдат направени. Имаме и занаятчийство, което е светлинни години по-сложно, което и струва по-скъпо.
Сложи 2-ма фотографи на сив фон с 1 лампа и 1 непрофесионален модел. Единият е майстор занаятчия, а другият не е. Инструментите са еднакви, обаче резултатите ще са коренно различни. Дори начина, по който може да се сложи лампа "на 45* над модела" има няколко разновидности и разликите са огромни. Да, не-занаятчията също знае нещата с "лист и калкулатор" или иначе казано, че има синхронизационна скорост със светкавиците, правило на третините, къде да не реже и т.н.. Виждам подобни коментари върху снимки тук, че еди кое си било кадрирано добре или зле, било отрязано където трябва или не трябва. Често не-занаятчията спира само до тук, защото в снимката няма нищо повече. Няма живот. Няма къде да се спре окото (както се хлъзга върху равната "луксозна" ПДЧ повърхност, противно на детайлния релеф на занаятчийската майсторска работа).
Виждам, че си засегнат лично от сравнението, което направих, но нека да ти напомня още нещо, което писах (което не си забелязал и ще ти прозвучи и по-страшно), а именно, че това се отнася за всички професии. Ако правиш нещата, които другите правят, няма да се отличаваш и най-вероятно след време ще бъдеш вън от бизнеса или ще се състезаваш на ниво ниска цена. Ако се отличаваш, ще имаш по-малко клиенти, но по-специфични и различни. Цената ще е също различна, но както казах в предишни мнения, цената няма нищо общо с майсторството (или както ингилизите казват "професионализма")
Ако правиш нещо, което всички правят, значи това, което правиш е много достъпно. В днешно време се презира този период, който е за научаване на занаята и се гледа да се претупа и да се мине по-бързо по "теорията". Затова и има толкова много хора, които правят едно и също нещо. Майсторът занаятчия винаги има зад себе си време. А това е много скъпа инвестиция, защото не можеш да си я върнеш, нито да я вземеш назаем. Тъй като летвата е висока, не всеки я прескача и затова майсторите са по-малко. Това е във всяка индустрия.
Публикацията е редактирана (25-07-14 10:57)
|
|