Раздел
5. Различната светлина


ОткактоСнимка: Георги Величков съществуват изобразителните изкуства различната светлина е била едно от най-важните средства за подчертаване на идеята на автора. Още при Леонардо да Винчи и после при Ел Греко лицата на персонажите в картините им са озарени от някаква странна светлина, която няма общо с основния източник. Разбира се в техните картини става дума за божественото озарение, което художникът е видял и предал в картината си. Но така или иначе, този метод е ефектен. 

По късно в театъра и киното допълнителното осветление е толкова използвано, че днес е немислимо да си представим тези изкуства без него. Фотографията също не остава по-назад. Особено в студийната фотография подборът на осветителните тела е нещо много важно. Но за съжаление, когато снимаме навън или в домашни условия с любителския си апарат, рядко можем да си позволим да мислим за допълнително осветление, което да подчертава идеята ни или да скрива някои дефекти.

Със съвременните графични редактори на изображения, обаче, вече е възможно за няколко минути пред компютъра да направим това, за което иначе биха ни били необходими часове и цял екип от осветители.

Вече можем да задаваме на сцената си всякакви като посока, сила, интензивност и цвят осветления… все едно че сме в театъра. Е, разбира се не бива да се прекалява, за да не се получат прекалено “театрални” снимките ни, това понякога отблъсква зрителя.

Такава различна светлина можем да постигнем в снимките си с различни програми - Adobe Photoshop, Corel Photo Paint, Fractal Designer и др.

 

 

 

 

 

 


 

Снимка: Георги Величков

Ето още един пример, в който в снимката е добавена цветна (жълта) светлина, сякаш има крушка над вратата, а цялата сцена е затъмнена и от дневна е направена почти като вечерна.

Снимка: Георги Величков

Снимката е направена с Panasonic DMC FX 2.

 

........ ........