Разде
л 5. Цветен баланс


Един добър начин, авторът да подчертае идеята на снимката е акцентирането върху обекти от кадъра. На фона на общия кадър някои обекти биха могли да бъдат откроени като по-добре осветени, по-контрастни или по-цветни. При цифровата фотография това открояване се извършва много по-лесно, отколкото при класическата. Въпрос на няколко кликвания с мишката и снимката вече е значително по-добра.

Отделни участъци от снимката биха могли да бъдат различно тонирани, в различна цветова гама. Дори когато това тониране е незабележимо за окото, общото впечатление, че обектът се откроява ясно остава. 

Ето един пример с две чайки на брега на морето.

Като начало селектираме двете чайки. Селектирането трябва да става много внимателно и е желателно, контурът да бъде с няколко пиксела разсейване, за да не стоят обектите после като изрязани с ножицата от друг кадър и залепени. Обръщаме селекцията, така че селектирано остава всичко останало в кадъра с изключение на чайките. Изместваме тоналността на морето и плажа в посока към синята гама. Последователно в сенките, в средните тонове и в светлите участъци. След това изместваме фона към намалена яркост и намален контраст. Ако е необходимо обръщаме отново селекцията и изместваме тоналността на чайките в посока към червено-жълтата гама. Можем и да засилим леко контраста им.

Ако искаме да засилим ефекта на открояване, можем да вкараме допълнителен шум във фона, да му зададем мекост /blur/ или нещо друго според фантазията ни. Спираме дотам, докъдето решим, че нещата стават прекалено агресивни и натрапчиви.

 

 

 

 

 

 

 

 



Снимка: Георги Величков

Ето и резултатът от нашата работа - едно ново изображение, в което чайките са доста по-добре очертаващи се на фона на морето, отколкото при първоначалната снимка, от която тръгнахме. Цялата операция ни отне не повече от три минути.

 

........ ........