Раздел 4.
Дълбочна на рязкост

Дълбочината на рязко изобразяваното пространство, или както се среща по англоезичните справочници със съкращението DOF (Depth of field), е важно понятие във фотографията. То дава информация за онази част от пространството около равнината на фокусиране, в която обектите са с достатъчно висока рязкост, практически неразличима от тази на основния обект, по който е настроен фокуса. Дълбочината на рязкостта зависи основно от фокусното разстояние на обектива и от отвора на диафрагмата (блендата), както и от разстоянието до обекта, по който Снимка: Бони Бонев фокусираме. Колкото е по-голямо фокусното разстояние на обектива, толкова е по-малка дълбочината на рязкостта. Мощните теле обективи с фокусно разстояние 400-500 мм имат много малка дълбочина на рязкост, докато при  широкоъгълните 20-28 мм, тя е голяма. Зависимостта от блендата е също обратно пропорционална на дълбочината на рязко изобразяваното пространство. Колкото блендата е по-малка (по-затворена), толкова дълбочината на рязкост е по-голяма и обратно. Използвайки бленди от порядъка на 1:22, си осигуряваме огромна дълбочина на рязкост, но това не е 100% гаранция за рязко изображение, тъй като при такива бленди започва да се проявява дифракцията и изображението става по-меко. Най-голяма рязкост обективите постигат обикновено при бленда 8-11. И накрая разстоянието до обекта е също толкова важно - колкото е по-близо обекта по който настройваме фокуса, толкова е по-малка дълбочината на рязкост и обратното, ако фокусираме в зоната на безкрайност, всички обекти от определено разстояние нататък ще бъдат на фокус.

Не можем да кажем дали е добре дълбочината на рязкост да е малка или голяма. В едни случаи е по-добре да е малка, а в други голяма. Така снимайки портрет в едър план, е добре да използваме обектив с по-голямо фокусно разстояние и с по-широко отворена диафрагма, за да получим приятен дефокусиран фон, без дразнещи и разсейващи погледа допълнителни обекти в задния план. Най-подходящи за портрети са обективите с фокусно разстояние от 85 до 135мм. Такива обективи предават много правилно перспективата без характерните за широкоъгълните обективи изкривявания. 

В този аспект не трябва да се лъжем по приравнените фокусни разстояния на малките любителски дигитални фотоапарати, а трябва да гледаме техните действителни фокусни разстояния. Дигитален фотоапарат с обектив с  фокусно разстояние 20 мм, въпреки че се приравнява към 100 мм на филмова камера, Снимка: Бони Бонев не е идеален за случаите, когато искаме да постигнем дефокусиран фон. Добре е да имаме обектив с фокусно разстояние поне 40-50 мм и бленда 1:2, за да се радваме пълноценно на  този ефект. За снимката, която виждате на примера горе в дясно е използван 200 мм обектив с бленда 2.8.

Понякога можем да получим  интересни портрети в едър план дори, когато използваме обективи с малко фокусно разстояние. Това зависи от целите, които сме си поставили. Примерно ако  целта ни е  да уловим колорита на пейзажа зад човека, когото снимаме, ще използваме широкоъгълен обектив и по-затворена диафрагма. Такъв е и примерът в ляво. Снимката е направена с 18 мм широкоъгълен обектив при бленда 11.

Най-често се стремим към голяма дълбочина на рязкост, когато снимаме пейзажи, групови портрети, при които държим да се вижда и задният план или други общи планове. Тогава трябва да изберем по-широкоъгълен обектив и да използваме по-затворена бленда.
Така ще можем да сме сигурни, че всичко на снимката ни ще бъде на фокус .

Да познаваме зависимостите между отвора на блендата, избраното фокусно разстояние на обектива и дълбочината на рязкост е особено важно. Това ни дава предварителна представа каква част от нещата които виждаме ще бъдат в зоната на фокуса. Трябва да знаем, че зоната на фокуса при всеки DOF е около една трета преди точката в която сме фокусирали и около две трети след нея. Така ако сме фокусирали обект на 1.3 метра от нас и имаме DOF 1 метър, във фокус ще попаднат всички обекти от един до два метра. За по-добрата ориентация, колко ще е голяма тази  зоната при различни стойности на блендата, върху гривната за фокуса на повечето сменяеми обективи е това е обозначено. На обектива в дясно виждаме, че при бленда 3.5 зоната на фокуса е от 5 до 10 метра, докато при бленда 8, същата зона е от 2 до 20 метра. На долните две снимки, заснети от 1 метър с нормален 50-милиметров обектив, виждаме как се променя дълбочината на рязкост в зависимост от стойността на диафрагмата.

Снимка: Георги Величков

Познавайки тези зависимости, независимо дали снимаме портрет на някой приятел, красив пейзаж или спортно състезание, можем във всяка ситуация да изберем подходящият обектив или подходящите настройки на вариото за да получим максимално добра снимка.

Снимка: Георги Величков

 Изсушена роза в рамката на прозореца, заснета от 2 метра с 200 мм обектив при бленда 2.8

 

........ ........