Раздел 4. Фокусиране и стабилизация на изображението

Съвременните цифрови фотоапарати имат вградена система за автофокус. При нормални светлинни условия, тя работи достатъчно надеждно, освен ако не фокусираме върху огледални повърхности.   Системата за автофокус на повечето фотоапарати е снабдена с миниатюрен прожектор, който осветява обекта, когато светлината е недостатъчна. Разбира се, този прожектор върши работа на малки разстояния и не винаги е достатъчно ефективен.

За да бъде снимката ви на фокус е достатъчно, обектът, който искате да заснемете да бъде в активната зона на автофокуса. Натиснете спусъка на фотоапарата наполовина и изчакайте краткия звуков сигнал, който потвърждава, че фокусът е вече установен. В някои случаи е възможно автофокусът да не се справи добре. Това може да се случи, когато осветеността е недостатъчна, има прекалено много обекти на близко разстояние около основния или зад обекта, върху който фокусираме фонът е твърде контрастен или ярък. При такива обстоятелства идва на помощ ръчният фокус. 

Не всеки цифров фотоапарат е снабден с ръчен фокус, а при някои модели той e под формата на джойстик и е толкова неудобен за работа, че се губи смисълът от наличието му. Еталон за бърза и точна работа, както на автоматичния, така и на ръчния фокус, е моделът на Panasonic DMC-FZ20. Този фотоапарат е снабден с чудесна метална гривна на обектива, чрез която по подобие на механичните огледално-рефлексни апарати, можете да фокусирате бързо и надеждно, следейки увеличен сегмент от изображението на дисплея на фотоапарата. Допълнително удобство е и възможността за бързо превключване между AF и MF, чрез малък бутон на самия обектив.Снимка: Георги Величков Така е възможно, фокусирайки ръчно да се използва за момент AF и после пак да се премине на MF. 


Понякога, въпреки правилнто фокусиране, забелязваме, че снимките ни нямат достатъчно острота и дори в някои случаи са много размазани и негодни за печат. Това не винаги е проблем на автофокусната система. Както отбелязахме в предишния раздел, фотоапаратът е снабден със система от метални пластини (затвор), която се отваря за части от секундата, за да може да се проектира изображението създадено от Снимка: Бони Бонев обектива върху матрицата.

Често, когато снимаме в по-неблагоприятни светлинни условия, се налага затворът да работи на по-ниска скорост и да експонира по-дълго изображението. Когато скоростта на затвора стане по-ниска от 1/60 сек. при нормално или широкоъгълно положение на обектива, трябва да внимаваме фотоапаратът да бъде неподвижен в момента на снимането, защото всяко трепване на ръката ни може да размаже изображението. Колкото по-дългофокусен обектив използваме, толкова повече трябва да увеличаваме скоростта на затвора, когато снимаме от ръка.

Най-лесният начин да се ориентирате в тези времена и фокусни разстояния е следният - ако снимате при приравнено фокусно разстояние на обектива 30 mm, то скоростта на затвора трябва да е минимум 1/30 сек. Ако снимате на 60 mm - 1/60 сек. и ако снимате на 400 мм - 1/400 сек. Когато това стане невъзможно, поради недостатъчната околна светлина, е необходимо да се използва статив. Ако нямате такъв под ръка, използвайте нещо, на което да подпрете фотоапарата и да му осигурите максимална стабилност.


В това отношение, сериозно предимство е системата за оптична стабилизация, с която са снабдени всички модели на Panasonic (OIS), някои от моделите на Canon (IS) и останалите марки. Тази система е изградена на базата на плаващ оптичен елемент, вграден в обектива и модул от датчици, контролиращ изместването на оптичния елемент в зависимост от вибрацията, която регистрират датчиците. Ако фотоапаратът ви е снабден с такава система за оптична стабилизация, можете да снимате при скорости от 2 до 3 пъти по-ниски от нормалното. Примерно ако без стабилизатор снимката ви ще е рязка при 1/30сек., то с включен стабилизатор може да постигнете рязка снимка дори и при 1/5 сек., нещо по принцип немислимо без статив.

Снимката на майката с детето е правена само на светлината на свещта с фотоапарат Canon Pro 90 IS с оптичен стабилизатор на скорост 1/4 сек. от ръка. Стабилизаторът ви дава и много допълнителни възможности, за интересни ефекти и комбинации от подвижни и неподвижни обекти, каквито можете да видите и на примерите по-долу.

 



Снимка: Бони Бонев

Тази снимка е направена с фотоапарат Panasonic FZ 10, при скорост на затвора 1/6 сек. и включена система за оптична стабилизация.

 

Снимка: Бони Бонев

Снимката е направена с фотоапарат Canon Pro 90 IS, при скорост на затвора 1/10 сек. и включена система за оптична стабилизация.

 

........ ........