Раздел 3. Настройка на баланса на бялото

Една интересна и много полезна настройка при дигиталните фотоапарати и камери е т. нар. "баланс на бялото" (в менюто на фотоапарата е означен обикновено като WB). Както знаем интензитета на източниците на светлина е различен в различната част на спектъра. Електрическата крушка излъчва предимно в червената и инфрачервената част на спектъра, такъв е състава на спектъра и при залез и изгрев, а по обед преобладава ултравиолетовото лъчение. Филмите с които работят аналоговите фотоапарати обикновено са с чувствителност сенсибилизирана към дневното осветление и възпроизвеждат правилно цветовете при такъв тип светлина. Снимайки с филм на електрическо осветление, снимките ще бъдат със силен жълто-червен оттенък. Има специални филми за електрическо осветление и ако искаме да получим правилно възпроизвеждане на цветовете при такива условия, трябва да си купим такъв специален филм. 

Голямото предимство на дигиталната фотография е възможността да си настроим фотоапарата в зависимост от вида и цветната температура на осветлението. Снимка: Бони Бонев Тази настройка се нарича "баланс на бялото" и обикновено в любителския клас фотоапарати има няколко предварително зададени стойности - слънце, облаци, електрическо осветление за лампи с нажежаема жичка, неоново осветление, светкавица и автоматичен режим. Най-често в практиката се използва автоматичният режим, който върши работа в 90% от случаите. Понякога, особено при електрическо осветление, е препоръчиетелно да се използва режимът за този тип осветление, тъй като автоматичната настройка не работи винаги коректно в такива  условия. По-скъпите модели фотоапарати, които имат ръчни настройки, обикновено разполагат с изцяло ръчна настройка на баланса на бялото. Това се налага при по-сложно осветление и за по-голяма точност. 

Ето един пример как би изглеждала една снимка, направена на изкуствено осветление. В ляво е на автоматичен баланс на бялото, а в дясно на позиция "електрическо осветление". Обърнете внимание на бялата завеса зад детето. На първата снимка тя е жълтеникаво-червена, докато на втората снимка вече е бяла - т.е такава каквато трябва да бъде. От тук идва и наименованието "баланс на бялото" - белите предмети в кадъра, трябва да са наистина бели, за да сме сигурни, че и останалите цветове в снимката са реални. Когато фотоапаратът ви има ръчно настройване на баланса на бялото е необходимо да поставите пред обектива един идеално бял лист и с натискане на съответният бутон, указвате на софтуера, че желаете всички цветове да се настроят по белият цвят на листа.

Снимка: Бони БоневТази интересна функция може да се използва понякога и за създаване на необичайни цветови комбинации и ефекти. Например, настройвайки баланса на бялото на "електрическо осветление" и снимайки през деня, ще получите снимки със синкав оттенък, които създават усещане за ранно утро. На примера виждате една такава снимка - в ляво с баланс на бялото настроен за електрическо осветление и в дясно за дневно. Снимката е направена около 11 ч. преди обяд, но благодарение на възможността за настройка на баланса на бялото, левият кадър създава усещането за ранна студена сутрин.

Може би ще си зададете въпроса защо тогава, ние все пак виждаме реалните цветове по всяко време на денонощието и при всякакъв вид електрическо осветление? Причината за това се дължи на факта, че нашият мозък обработва получената от очите информация и неговият "баланс на бялото" е много по-съвършен от който и да е софтуер за дигитална камера.

 

........ ........