Раздел 2. Обективът

При съвременните дигитални фотоапарати обективът се нарежда по важност непосредствено до CCD матрицата. С напредването на електронните технологии цената на CCD чиповете постоянно се понижава, докато на качествената оптика не се променя и в момента може да се каже, че добрият обектив е най-скъпият компонент в един дигитален фотоапарат. Възможно е фотоапаратът ви да е снабден с много добра матрица 4 или 5 мп, но ако обективът е с недостатъчна резолюция, той няма да извлече максималното от тази матрица. На пазара има евтини 4 мп апарати, които дават много по-лошо и непригодно за печат изображение от някои от 2 мп фотоапарати от близкото минало, снабдени с качествени професионални обективи.

Какво е важно да знаем за обектива, когато купуваме фотоапарат?

Zoom (променливо фокусно разстояние)

Променливото фокусно разстояние позволява да увеличите илиСнимка: Георги Величков намалите заснеманите обекти, без физически да се приближавате или отдалечавате от тях. Когато следите стойностите на параметъра zoom в рекламните брошури, на всяка цена обърнете внимание, дали става въпрос за истинско оптично или за интерполирано цифрово увеличение. В първия случай имате реална промяна на размера на обектите в снимката, без от това да страда качеството й, а във втория липсващите пиксели просто се дорисуват от апарата по определен алгоритъм. Не се оставяйте да ви подвеждат атрактивните стойности на интерполираното цифрово увеличение, на практика единствено важни са показателите за optical zoom. Дигиталния zoom, можете да го реализирате сами и по-късно в компютъра с подходяща обработваща програма и дори по-качествено, отколкото би го направил  софтуера на фотоапарата.

Дигиталните фотоапарати, за разлика от любителските с филм "лайка" формат, използват матрици с различни физически размери, които изискват обективи с различни фокусни разстояния за постигане на еднакво увеличение, тъй както автомобилите с различно тегло изискват различен по мощност двигател, за да се ускорят за еднакво време до еднаква скорост. Поради тази причина и за улеснение при сравнение на качествата на обективите при различните модели се използва параметъра 35 мм еквивалент. Така се нарича еквивалентното фокусно разстояние, което би довело до същото увеличение при класически фотоапарат с 35 мм филм.

Фокусното разстояние се обозначава на самия обектив в милиметри по следния начин  f=6 mm, f=8 mm или когато обективът е варио (zoom) с диапазон примерно от 7 до 21 mm се изписва просто 7-21 mm. Това в превод означава, че обективът е с 3 кратен zoom. Ако матрицата на съответният фотоапарат е с размер 1/1.8" това варио като мащаб и увеличение на изображението, отговаря приблизително на 35-105 мм за фотоапарат с филм. На същите приравнени фокусни разстояния ще отговаря обектив 6-18 мм, но при по-малък размер на матрицата 1/2.5". Или ако приемем, че при филмовите камери f=50 mm е нормалното фокусно разстояние, при което изображението не е увеличено и съответства на това което виждаме с невъоръжено око, то нашият обектив може да отдалечава  обекта около 1.3 пъти (широкоъгълно положение на обектива) и да го приближава около 2 пъти (дългофокусно положение на обектива). По нататък в тази книга ще обясним подробно кога се използва широкоъгълен, кога нормален и кога теле обектив. Най-голям диапазон на промяна на фокусното разстояние (12 пъти) в съвременните дигитални фотоапарати е реализирала фирмата Leica в обективите си, предназначени за фотоапаратите Panasonic.

  Светлосила

Това е важен параметър, защото от него зависи доколко ще можете да използвате фотоапарата си при неблагоприятни светлинни условия. Обикновено на самият обектив има обозначение в относителни единици за максималната му светлосила в следния вид : 1:2.8,  1:4, 1:5.6 и т.н. Колкото е по-малка стойността в знаменателя на това означение, толкова обективът е по-светлосилен и съответно апаратът по-пригоден за получаване на качествени снимки при лоши светлинни условия. Добре е да знаете, че обикновено светлосилата на обектива намалява при увеличаване на фокусното разстояние при работа с оптичното варио. Поради тази причина стойността на светлосилата може да бъде обозначена по следния начин 1:2.8 - 1:4, което означава, че тя се променя (намалява) 2 пъти при дългофокусно положение на обектива в сравнение с широкоъгълното. Обективът, вграден в серията дигитални фотоапарати на Panasonic DMC-FZ20, DMC-FZ10, DMC-FZ3 e единствен и уникален по рода си, тъй като предлага 12 кратно увеличение при постоянна максимална светлосила 1:2.8, нещо което нито една друга марка не е постигнала.

На най-горната снимка виждате означенията на обектив Leica за фотоапарат Panasonic FZ20. 1:2.8/6-72 - това означава, че обективът е с постоянна максимална светлосила 1:2.8 и 12 кратно варио от 6 до 72 мм.

Тук сте изправени пред дилемата - професионални резултати или ниско тегло и компактни размери. Хубавата светлосилна оптика много оскъпява фотоапарата и го прави далеч по-обемист и тежък, но без нея е немислимо да получите наистина добри снимки. Типичен пример в това отношение е оптиката на легендарната немска марка Leica, която се вгражда в дигиталните фотоапарати на Panasonic. В комбинация със системата за оптична стабилизация (OIS), тя е гаранция за качествени снимки с висока острота, перфектно цветопредаване и контраст.

  Оптична стабилизация

Това е един параметър, който бихме могли да наречем  допълнителна "екстра" и не се среща често в любителския клас дигитални фотоапарати. Ако трябва да бъдем точни, единствено Panasonic използват система за оптична стабилизация във всички свои модели фотоапарати от най-ниския до най-високия клас.

Системата за оптична стабилизация(Optical Image Stabilizer - OIS) има изключително голямо значение за постигане на резки снимки, когато осветеността е недостатъчна или се снима при мощно увеличение и дори и най-малкото трепване на ръката може да размаже снимката. Принципа на действие е следният: В обектива има вградени датчици, регистриращи всяко трепване на ръката ви. Те подават сигнал към система, контролираща плаващ оптичен елемент в обектива, който се измества за стотни от секундата и компенсира вибрациите на ръката на снимащия.

Определено си струва да платите малко повече за подобна екстра, която би ви гарантирала по-остри и качествени снимки при всякакви светлинни условия.Тя също ви позволява да постигнете интересни визуални ефекти, но на това ще се спрем в другите раздели на книгата.

Накрая, говорейки за обективите на дигиталните апарати в любителския клас, задължително трябва да споменем възможността за добавяне на широкоъгълни и теле наставки при някои модели.Те позволяват да се измени диапазона на фокусните разстояния и да се постигне по-голямо приближение или отдалечаване на обектите.

 

........ ........